Er det her normalt under indkøringsfasen?
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6920 Videbæk
- Geografisk sted: Videbæk
Er det her normalt under indkøringsfasen?
Mit Red Sea Max har nu kørt i over en uge og de brune alger er begyndt at forsvinde og de grønne alger tager over. Men der er kommet noget hvidt på stenene er det helt normalt og hvad er det?
Hvornår skal jeg begynde og måle værdier på vandet?
Hvornår skal jeg begynde og måle værdier på vandet?
- Vedhæftede filer
-
- Hvid overflade på sten.jpg (87.96 KiB) Vist 2350 gange
-
- Hvid overflade på sten2.jpg (85.7 KiB) Vist 2350 gange
-
- Hvid overflade på sten3.jpg (75.36 KiB) Vist 2350 gange
M.Toft

- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Geografisk sted: Korsør
måske meget tidlige kalkalger?
du skal måle værdierne fra du begynder med de levende sten, og ca 4 uger frem..eller indtil NO2 - NO# og amo er væk.
og så skal du selvfølgelig stadig måle dem, men nok ikke så tit
du skal måle værdierne fra du begynder med de levende sten, og ca 4 uger frem..eller indtil NO2 - NO# og amo er væk.
og så skal du selvfølgelig stadig måle dem, men nok ikke så tit
Senest rettet af AndersBaun man 7. jan 2008 20:18, rettet i alt 1 gang.

- hanxa
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Galten
Der er ingen grund til at måle før algerne er væk, spar på testsættet, du skal nok få brug for det.du skal måle værdierne fra du begynder med de levende sten
Du vil kontrollere værdierne mest under indkøringsfasen og så mindre når akvariet er indkørt? eller hvad? lyder lidt omvendt i min verdenog så skal du selvfølgelig stadig måle dem, men nok ikke så tit
Mine sten havde også en hvid hinde i indkøringsfasen, det gik væk igen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- hanxa
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
Hvilke erfaringer er det. dine egne? og hvad bruger du den journal til?erfaringer har vist,at det kan være meget godt at føre en journal over indkøringen
Jeg har nu også målt saltindhold og ph under mine indkøringsfaser, men der er vel ingen grund til at bruge tid på fx no2 el. no3 i opstartsfasen? medmindre man vil sikre sig at de værdier falder, hvilket man vel også kan se på algevæksten.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
jeg vil også sige at det kun kunne være sjovt og læreigt at følge med i hvordan de forskellige ting udvikler sig igennem hele forløbet, altså lige fra dag 0 og frem.
har selv lavet et skema hvor jeg plotter de forskellige ting ind som jeg måler, obsavere og gør.
godt nok er saltvand smukt at kigge på men syntes også at kemien bag det lille tropiske økosystem fortjener at blive studert og beundret.
og det med at spare på de testsæt det kan jeg ikke se hvorfor, de fleste testsæt har en begrænset holdbarhed og nu er det jo heller ikke fordi at de koster en herregård.
har selv lavet et skema hvor jeg plotter de forskellige ting ind som jeg måler, obsavere og gør.
godt nok er saltvand smukt at kigge på men syntes også at kemien bag det lille tropiske økosystem fortjener at blive studert og beundret.
og det med at spare på de testsæt det kan jeg ikke se hvorfor, de fleste testsæt har en begrænset holdbarhed og nu er det jo heller ikke fordi at de koster en herregård.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- hanxa
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
Jeg følger skam også med i processerne i akvariet af ren interesse og fordi jeg synes det er sjovt. Jeg siger bare at der ingen grund er til at teste for ting man allerede ved er der, medmindre man synes det er sjovt og lærerigt.
Det kommer vel ikke som en overraskelse at man kan måle nh4, no2 og no3 i et nystartet akvarie.
Det kommer vel ikke som en overraskelse at man kan måle nh4, no2 og no3 i et nystartet akvarie.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
ja de ser gode ud alle sammen.....har du nu også målt for ammoniak..M.Toft skrev:Hmm, det lyder som der blandede meninger om det med test. Men nu har jeg prøvet at måle værdierne og de så gode ud alle sammen
der vil ske en masse sving i dine parameter,følgende af død,som igen giver næring til vækst,og sådan bliver det ved,dog mindre og mindre til det til sidst har stabiliseret sig......
- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
nu skriver jeg bare hvad Red Sea anbefaler under opstartsfasen, og som jeg har skrevet i tidligere indlæg, findes der "Charts" man kan downloade på deres HP, hvor man kan nedskrive sine målinger under cyklusen..det bruger jeg bla. og syntes det er en sjov måde at følge med i hvad der sker i vandet..og ja, jeg vil da ikke måle mit vand de 4 gange om ugen, som man skal iflg Red Sea EFTER algefasen er slut..det ville da være tåbeligt..jeg måler 1 gang om ugen nuhanxa skrev:Der er ingen grund til at måle før algerne er væk, spar på testsættet, du skal nok få brug for det.du skal måle værdierne fra du begynder med de levende sten
Du vil kontrollere værdierne mest under indkøringsfasen og så mindre når akvariet er indkørt? eller hvad? lyder lidt omvendt i min verdenog så skal du selvfølgelig stadig måle dem, men nok ikke så tit
Mine sten havde også en hvid hinde i indkøringsfasen, det gik væk igen.

- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
yep.. det er lige herDDT2 skrev:ja jeg vil da os mene det er vildt nok at måle 4 gange om ugen for det gør jeg langt fra i hvert fald.
andersbaun er det på rs's hjemmeside der er der der charts du snakker om?
http://www.redseamax.com/redseamax/down ... %20log.pdf

- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jeg ser nu heller ikke en nødvendighed i at måle under hele opstarten, men den første gang gjorde jeg det alligevel. Hovedsageligt for at få lidt øvelse i at kunne måle korrekt. Men også få at få en ide om hvordan værdierne udviklede sig efterhånden som værdierne svang på plads, som ole også er inde på. Vil sige at 1 gang om ugen i starten må være alt rigeligt?!
Er lige gået fra at måle næringsværdierne ca en gang hver 14. dag. Til at jeg siden i fredags har målt 2 gange - Det gjorde jeg fordi jeg kom et par nye sten i og derfor vil jeg gerne lige sikre mig at næringsværdierne ikke stiger for meget (Målte før de kom i og her i går).
pH, Alk, MG og CA prøver jeg på at få målt jævnligt.
Mvh
Henrik
Er lige gået fra at måle næringsværdierne ca en gang hver 14. dag. Til at jeg siden i fredags har målt 2 gange - Det gjorde jeg fordi jeg kom et par nye sten i og derfor vil jeg gerne lige sikre mig at næringsværdierne ikke stiger for meget (Målte før de kom i og her i går).
pH, Alk, MG og CA prøver jeg på at få målt jævnligt.
Mvh
Henrik