opstart af saltvands akv.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 8960 Uggelhuse
opstart af saltvands akv.
hej all sammen og godt nytår
jeg har planner om at starte et 250L saltvands akvarie op.
og da det er mit første forsøg vil jeg jo gerne gør det rigtigt
mine planner er at lave indvendigt overløb jeg er bare i tvivl om hvor stor en retur pumpe jeg skal bruge, og hvilken skummer jeg skal vælge.
er der nogen finger regel om hvor stor det indvendig overløb skal være
?
mvh.
henrik
jeg har planner om at starte et 250L saltvands akvarie op.
og da det er mit første forsøg vil jeg jo gerne gør det rigtigt
mine planner er at lave indvendigt overløb jeg er bare i tvivl om hvor stor en retur pumpe jeg skal bruge, og hvilken skummer jeg skal vælge.
er der nogen finger regel om hvor stor det indvendig overløb skal være
?
mvh.
henrik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil anbefale dig at lave en sump. Det er bestemt ikke meget mere besværligt og dyrt. dit akvarie er formentligt 50 cm dybt og et indre overløb bliver meget hurtigt stort og klodset i forhold til størrelsen på akvariet. Et overløb skal vel være omkring 12-15 cm bredt, for at skummeren og pumpe kan være der.
Hvis du vælger at lave en sump, behøver du blot at få boret et enkelt hul øverst i det ene hjørne, hvor du så laver overløbet. Det behøver ike være meget større end at rørgennemføringen kan være der. Optisk er det også bedre.
Fordelen ved at vælge en rigtig sump er, at du får bedre plads til teknik, og at den vandmængde der er i sumpen, er med til at stabilicere akvariet.
Jeg ville heller ikke vælge en luftskummer, med mindre den er meget større end den Exzos nævner. Fabrikanternes opgivelser af kapicitet er meget overdrevne. Hvilken skummer ville jeg så vælge?? Jeg har selv en ATI bubblemaster og er MEGET tilfreds med den, men ved tilgæld også at andre er mindre tilfredse med den mindste model, om problemmerne er løste ved jeg ikke, har ikke hørt om det. En anden grund til at jeg ikke ville vælge en så lille skummer som nævnt, er at du let kommer til både at overfodre og fylde lidt for mange fisk i akvariet.
Hvis du vælger at lave en sump, behøver du blot at få boret et enkelt hul øverst i det ene hjørne, hvor du så laver overløbet. Det behøver ike være meget større end at rørgennemføringen kan være der. Optisk er det også bedre.
Fordelen ved at vælge en rigtig sump er, at du får bedre plads til teknik, og at den vandmængde der er i sumpen, er med til at stabilicere akvariet.
Jeg ville heller ikke vælge en luftskummer, med mindre den er meget større end den Exzos nævner. Fabrikanternes opgivelser af kapicitet er meget overdrevne. Hvilken skummer ville jeg så vælge?? Jeg har selv en ATI bubblemaster og er MEGET tilfreds med den, men ved tilgæld også at andre er mindre tilfredse med den mindste model, om problemmerne er løste ved jeg ikke, har ikke hørt om det. En anden grund til at jeg ikke ville vælge en så lille skummer som nævnt, er at du let kommer til både at overfodre og fylde lidt for mange fisk i akvariet.
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2007
Når han skriver han har bestemt sig for at lave en indvendig sump, hvorfor så starte på det der pis Carsten? Selvfølgelig er sump bedre og nemmere at have med at gøre..
Ang. skummer, så skal vi nok se hvad hans budget er. Kan ikke se problemet i at bruge en midiflotor på 250l
Husk at man skal købe tunze pumper, ellers kommer Carsten efter jer
Jeg tænker tit på om du er provisionslønnet af tunze, ati mm. for at reklamere hele tiden Carsten?
Ang. skummer, så skal vi nok se hvad hans budget er. Kan ikke se problemet i at bruge en midiflotor på 250l
Husk at man skal købe tunze pumper, ellers kommer Carsten efter jer

Jeg tænker tit på om du er provisionslønnet af tunze, ati mm. for at reklamere hele tiden Carsten?
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Når du siger begrænset budget så skal du fra starten gøre dig klart at denne hobby på ingen måde er gratis og det mest detaljerede budget generelt aldrig holder. Det er ihverfald min erfaring, lagde ud med at mene at jeg kunne klare det meste for 10000 og nu ligger jeg over 15000 og er ikke færdig endnu.
/martin
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Gå nu ud og tag den reperationsbajer!exzos skrev:Når han skriver han har bestemt sig for at lave en indvendig sump, hvorfor så starte på det der pis Carsten? Selvfølgelig er sump bedre og nemmere at have med at gøre..
Husk at man skal købe tunze pumper, ellers kommer Carsten efter jer![]()
De der små luftskummere er ikke ret meget værd!
Og som jeg skrev er grænsen for hvor når det går godt og skidt hårfin, og som nybegynder hælder man meget ofte for meget foder og for mange fisk i akvariet. Det er fakta som du ikke kan benægte.
Jeg er ikke provisionslønnet hverken af ATI eller Tunze, og jeg kigger meget på hvor jeg får mest for pengene. Og det får du altså ikke ved at købe en eller anden ukendt cirkulationspumpe eller skummer.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Hvad der er godt eller skidt bliver der nok aldrig enighed om, det eneste der er helt sikkert er at budgetter til saltvand aldrig holder vores var på 15000 til brugt. Det er overskredet med 10000 der er altid en ny dims eller fisk eller koral man kan tænke sig. 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Og dem der ikke vil lytte de må føleK.E skrev:Man anbefaler vel altid de produkter man har gode erfaringer med??

(Ikke bedre vidende men har bare prøvet det)
Køb kvalitet og gennemprøvet udstyr allerede første gang.....og JA det koster mere

Desværre viser erfaringen også at ALLE der ikke laver sump, kommer til at ærge sig på sigt

Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- K.E
- Dragefisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Per A....Ja, så er det sagt
.
Hvor meget mere koster det at lave en sump, 5-700 kr alt incl. ??, og de penge er bare givet så godt ud.
Som helena skriver, så opnåes der vel aldrig enighed om, hvad der er de bedste produkter. Men ingen tvivl aquamedic, tunze, H & S og bla. bla. bla. er gennemprøvet kvalitetsprodukter, fremfor 3 sorterings import fra østen.

Hvor meget mere koster det at lave en sump, 5-700 kr alt incl. ??, og de penge er bare givet så godt ud.
Som helena skriver, så opnåes der vel aldrig enighed om, hvad der er de bedste produkter. Men ingen tvivl aquamedic, tunze, H & S og bla. bla. bla. er gennemprøvet kvalitetsprodukter, fremfor 3 sorterings import fra østen.
Senest rettet af K.E ons 2. jan 2008 23:43, rettet i alt 3 gange.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- K.E
- Dragefisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Carsten..Nej, men så er der rørgennemføring i pvc og helt ny sump, kan man nøjes med et gammelt brugt akv. (hvilket er super fint) bliver den støreste udgift borring af hullerne, og det koster vel ca. 200 kr.
Til de penge, gad jeg ikke stå og bøvle med at få lavet en indvendig sump, og ligeledes ærge mig til død om 6 mdr. fordi man ikke lige sparrede de sidste penge op, til en lille fin sump.
Til de penge, gad jeg ikke stå og bøvle med at få lavet en indvendig sump, og ligeledes ærge mig til død om 6 mdr. fordi man ikke lige sparrede de sidste penge op, til en lille fin sump.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
K.E skrev:Carsten..Nej, men så er der rørgennemføring i pvc og helt ny sump, kan man nøjes med et gammelt brugt akv. (hvilket er super fint) bliver den støreste udgift borring af hullerne, og det koster vel ca. 200 kr.
Vi er fuldstændigt enige. Om projektet koster 10000 eller 10500 gør nok ikke den store forskel. Og de sidste penge er givet godt ud.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Har haft sump - og havde så indv overløb og har nu sump igen !
Never ever again, det er en evig begrænsning.
Bor 2-3 huller og brug 200 kr på rør og et gammel akvarie - det er guld værd !
Never ever again, det er en evig begrænsning.
Bor 2-3 huller og brug 200 kr på rør og et gammel akvarie - det er guld værd !
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
Hvade samme ide som dig, da jeg startede mit 200 L op. Jeg ville også nøjes med med et indvendigt overløb. Men inden mit vand var modnet var jeg igang med at tænke i et størrer akv. Man bliver hurtigt bidt af saltvand. Hvis du laver en sump, og finder ud af saltvand ikke er noget for dig, så har du altid muligheden for at lave sumpen om til et ferskvandfiltersystem. Et der 100 gange bedre end en spandpumpe nogensinde kan være.
VH
Søvnig
VH
Søvnig

Journalist på www.andeposten.dk