endnu en calcium...

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh ø

endnu en calcium...

Indlæg af steenmillinder »

er der mange af jer som tilsaetter et eller andet buffermedie fordi pH falder ved brug af en calciumreaktor?
Hvilke vaerdier kan man faa saadan en iks bandit eller anden computer til styre i calciumreaktoren?
jeg har lidt faaet indtrykket at det er lidt besvaerligt det med at taelle bobler manuelt, og at pH i det hele taget kan falde farligt meget naar man bruger kalkreaktor...

Jeg skal til at have noget kalcium i baljen, og ved ikke helt hvad jeg skal gaa efter, kalkvandsmixer, kalkreaktor, eheim laver saadan en foddermaskine som bare dossere flydende, maaske haelde noget faerdig calciumoploesning i som b-ionic eller noget i...
I know that you think you heard what you thought I said; however; I don't think you realise that what I said is not what you thought you heard.

http://youtube.com/watch?v=SSX5hCsjwVo
http://youtube.com/watch?v=yC23vaKchac
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvis din pH falder (i baljen) fordi du bruger kalkreaktor, så er der alt for meget drøn på ? Giv os nogle tal eksempler..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Erik skriver, må der være for meget tryk på din kalkreaktor hvis du får en lavere ph i akvariet. Hvad er værdierne i udløbet fra reaktoren?
En mulighed for at undgå co2 i vandet er at lade udløbet slutte et par centimeter over vandoverfladen, så forsvinder co2'en fra vandet.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af moby »

Jeg har været utrolig glad for Balling metoden. Det kan du også overveje. Jeg har gennemgået dine problemer i 5 års tid der for ingen tvivl fra min side, dog er der mange der ikke bryder sig om at lave nye dunke hele tiden!
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

moby skrev:Jeg har været utrolig glad for Balling metoden. Det kan du også overveje. Jeg har gennemgået dine problemer i 5 års tid der for ingen tvivl fra min side, dog er der mange der ikke bryder sig om at lave nye dunke hele tiden!
Det er jo lige det !

Jeg syntes ikke balling er super på 1700 liter vand, så jeg forsøger mig i det nye år med kalkreaktor igen(en grande en)....
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af moby »

Det er jo lige det !

Jeg syntes ikke balling er super på 1700 liter vand, så jeg forsøger mig i det nye år med kalkreaktor igen(en grande en
Nå ja enig. Nu vidste jeg ikke hvor stor baljen er du har!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Brian skrev: Jeg syntes ikke balling er super på 1700 liter vand, så jeg forsøger mig i det nye år med kalkreaktor igen(en grande en)....

hvorfor ikke??
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

jeg har ikke nogen reaktor endnu, men overvejer at anskaffe mig en, jeg tilsaetter det manuelt, og det er lidt det jeg proever at undgaa. Men i har ikke problemer med pH og kalkreaktor kan jeg lidt forsaa paa det, hvor noedvendigt er det med computerstyring paa saadan en?
Jeg ved ikke praecist hvad Balling gaar udpaa...
Min balje er 840l...
I know that you think you heard what you thought I said; however; I don't think you realise that what I said is not what you thought you heard.

steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

et dumt spoergsmaal: hvad ville der ske hvis man havde en foddermaskine til at droppe en smulle calciumhydroxid i sumpen 8 gange i doegnet/natten, jeg har ikke noget levende i sumpen alligevel, og ville en saa lille en maengde af gangen kunne vaelte vaerdierne i baljen?

Brugeravatar
mf
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 1993
Geografisk sted: 6100 Haderslev Sønderjylland

Indlæg af mf »

Den Eheim laver kan du ikke justere, og giver ikke 1 ml hver gang, og max 4 gange dagligt.
Ved ikke om det er nok til dit forbrug.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

steenmillinder skrev:et dumt spoergsmaal: hvad ville der ske hvis man havde en foddermaskine til at droppe en smulle calciumhydroxid i sumpen 8 gange i doegnet/natten, jeg har ikke noget levende i sumpen alligevel, og ville en saa lille en maengde af gangen kunne vaelte vaerdierne i baljen?
Fordi Calciumhyroxid enten ødelægger maskinen, eller suger så meget fugt at den blotblivertil en stor klump ;)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Men jeg vil nu altid anbefale kalkreaktor - det virker rimeligt godt og man kan tilsætte alle tre komponenter og så syntes jeg der er et eller rigtigt i at opløse koralgrus som korallerne kan bruge igen - Jeg bilder mig ind at det er sundere for dem ;)
cooltaz
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af cooltaz »

Men jeg vil nu altid anbefale kalkreaktor - det virker rimeligt godt og man kan tilsætte alle tre komponenter og så syntes jeg der er et eller rigtigt i at opløse koralgrus som korallerne kan bruge igen - Jeg bilder mig ind at det er sundere for dem
hvad er det for nogle 3 komponenter du tilsætter :?:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Ca, KH, og Mg ...
cooltaz
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af cooltaz »

ok jeg bruger kun CA og MG.
hvad er blandings forholdene når man bruger CA, KH og MG?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Som allerede sagt, er det en stor fordel at lade kalreaktoren udmunde et stykke over vandoverfladen (ville nok min. sige 10 cm over), så rester af CO2 forsvinder. Som ekstra hjælp er det også altid en fordel at lade den udmunde før skummer samt refugium, da caulerpaalgerne i refugiet vil elske evt. rester af CO2.

Jeg har altid kørt med kalkreaktor, men har netop valgt at droppe det igen. Istedet har jeg købt en ekstra dosseringsmaskine, som dosserer Saliferts calciumblanding: http://www.salifert.com/sup/ca.htm
KH. dosseres ved en kop bagt natron en gang om ugen og resten af sporelementerne så som magnesium klares også af saliferts blandinger på en dosseringsmaskine. På den måde slipper man for alt bøvlet med justering af CO2 samt magnetventil og ekstra pH-probe.

Husk at calciumhydroxid IKKE må dosseres direkte i baljen. Det skal omrøres, bundfælde og kun væsken må derefter tilsættes. Det er primært beregnet til brug i kalkvandsmikser.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg har 10% GroTech MagnesiumPro i reaktoren sammen med 90% koralgrus.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

hvad ligger saadan en dossiringsmaskine i prismaessigt i forhold til en kalkreaktor?

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Og hvordan ser drift regnskabet ud hvis man IKKE arbejder i en saltvandsbutik ?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Steenmillinder<< Nu kommer det jo lidt an på hvor stort et akvarie, der er tale om, men en almindelig kalkreaktor op til ca. 1000 l. inkl. CO2-flaske og manometer løber nemt op i 4500 kr. Og så er det jo altså også en god idé med en ekstra pH-prbe til kalkreaktoren, hvilken koster ca. 1500 kr. ekstra.

En 3-kanals dosseringsmaskine (inkl. computer) ligger cirka på 3000 kr.

Driftsomkostningerne på de to metoder er cirka det samme.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Og hvordan kommer du om ved at Saliferts Ca skal omrystes før brug ?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det gør jeg selvfølgelig heller ikke, men lader bare slangen udmunde et par centimeter over bunden af flasken. Det er selvfølgelig den ulempe, der altid er, når man dosserer sporstoffer med dosseringsmaskine. Men helt ærligt, virker det ikke som om det betyder noget videre i praksis.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

hmm... hvorfor altid saa mange muligheder, kunne der ikke bare vaere MAADEN at goere det paa... der er vel ogsaa den fordel ved din dosseringsmaskine at den ogsaa kan dossere to andre ting til baljen, udover Ca...

der staar "Dose 5 ml per 100 liters (25 gallons) once a week or two weeks.
" i linket, med mine 800 liter, burde 4 ml dagligt vaere nok, og saa burde saadan en eheim dosseringsmaskine vaere nok(mener den koster ca en plov). Hvad er der ellers af dosseringsmaskiner tilraadighed paa markedet, som skulle vaere paalidlige nok til man toer?

cooltaz
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af cooltaz »

men en almindelig kalkreaktor op til ca. 1000 l. inkl. CO2-flaske og manometer løber nemt op i 4500 kr
Kun hvis du køber en ny.... du kan sagtens finde et komplet sæt brugt til omkring 1000 - 2000.kr :D
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

steenmillinder skrev:hmm... hvorfor altid saa mange muligheder, kunne der ikke bare vaere MAADEN at goere det paa... der er vel ogsaa den fordel ved din dosseringsmaskine at den ogsaa kan dossere to andre ting til baljen, udover Ca...

der staar "Dose 5 ml per 100 liters (25 gallons) once a week or two weeks.
" i linket, med mine 800 liter, burde 4 ml dagligt vaere nok, og saa burde saadan en eheim dosseringsmaskine vaere nok(mener den koster ca en plov). Hvad er der ellers af dosseringsmaskiner tilraadighed paa markedet, som skulle vaere paalidlige nok til man toer?
Nu kender Salifert jo ikke til dit calciumforbrug, så du skal nok kun tage de 4 ml. om dagen som et udgangspunkt hvorefter du skal finde den rette dossering til dit akvarium.
Jeg benytter Grotechs tre-kanals dosseringsmaskine, hvilken fungerer helt uden problemer.

cooltaz<< Ja, men så kan du også købe en dosseringsmaskine brugt :roll:
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

jo jo klart... jeg tror jeg starter med en billig dosseringsmakine foerst, og saa maa jeg se hvordan det gaar...

Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mads - Interessant idnlæg må jeg sige da de fleste jo nok tænker at en kalkreaktor ER billigst ved mange koraller. Men jo den skal rense og justeres, der skal medie i samt strøm og Co2, så den er ikke gratis nej.

Har du lavet desiderede beregninger i kroner på dit setup(reaktorer vs. færdig blandede dunke/salifert) ?

Og har du overvejet balling, som jo næsten er det du gør bortset fra at Balling nok ville koste en 10 del ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Brian skrev:Mads - Interessant idnlæg må jeg sige da de fleste jo nok tænker at en kalkreaktor ER billigst ved mange koraller. Men jo den skal rense og justeres, der skal medie i samt strøm og Co2, så den er ikke gratis nej.

Har du lavet desiderede beregninger i kroner på dit setup(reaktorer vs. færdig blandede dunke/salifert) ?

Og har du overvejet balling, som jo næsten er det du gør bortset fra at Balling nok ville koste en 10 del ?
Da det endnu er en ny fremgangsmåde for mig, har jeg ikke kunnet beregne det egentlige forbrug ud, men hvis man tager udgangspunkt i den dossering, der er angivet fra Saliferts side, kommer regnestykket til at se således ud for mig med mine 1500 l. vand:

Kalkreaktor:
Genopfyldning af 2 kg. CO2-flaske 2 gange om året til 400 kr. pr. gang
1 bøtte kalkmedie (agonite ARM) om året til genopfyldning til 299 kr.
1 pumpe a 10 w. til intern cirkulation; 88 kWh. / ca. 180 kr. om året.
1 pH-probe a 1800 kr. til udskiftning hvert andet år; 900 kr. om året.

Alt i alt en driftspris på ca. 2179 kr. om året.

Saliferts blandinger:
Til 1500 l. vand skal der dosseres 75 ml. calcium blanding om ugen / 3,9 l. om året. Med en literpris på 249,- vil det give et forbrug på 971 kr. om året.
Til mine 1500 l. vand med mange koraller, skal der dosseres 75 ml. Salifert KH. buffer om ugen / 3,9 l. om året. Med en literpris på 185,- vil det give et forbrug på 720 kr. om året.

Alt i alt en driftspris på cirka 1691 kr. om året.

Grunden til jeg ikke vælger balling er, at jeg mener man binder sig mere til netop Ballingblandingerne. Hvis jeg i dag ikke lige har mere Salifert calcium kan jeg altid smide lidt Tropicmarin calcium i o. lign.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Genopfyldning af 2 kg. CO2-flaske 2 gange om året til 400 kr. pr. gang
Det var sgu dyrt mads, jeg bytter min til en ny 6 kg´s for max 300 kr, kan ikke huske den hel præcise pris
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

enopfyldning af 2 kg. CO2-flaske 2 gange om året til 400 kr. pr. gang
1 bøtte kalkmedie (agonite ARM) om året til genopfyldning til 299 kr.
1 pumpe a 10 w. til intern cirkulation; 88 kWh. / ca. 180 kr. om året.
1 pH-probe a 1800 kr. til udskiftning hvert andet år; 900 kr. om året.
Hmm.. Jeg giver...

2 kg CO2 (Electroma) = 250 Kr
ARM Medie (korallen) = 149 kr
Strøm 5w AquaBee = 90 kr
pH Probe C-Centret = 499 kr / 2

Det giver 739 om året her hos mig.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"