luxmetre ?
- mf
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6100 Haderslev
- Saltvand siden?: 1993
- Geografisk sted: 6100 Haderslev Sønderjylland
luxmetre ?
Er der mon nogen som har prøvet måle hvor meget lys,
der er i akvariet ?
Eller farvetemperatur ?
Gøres det med luxmetre og chromametre...
Nogen ideer om priser og hvad der duer?
der er i akvariet ?
Eller farvetemperatur ?
Gøres det med luxmetre og chromametre...
Nogen ideer om priser og hvad der duer?
- dan dj
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5492 Vissenbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 5492 Vissenbjerg
farvetemperatur det måles da i Lm. altså Lumem...! De er sikkert ikke helt billige... Farvetemp. skulle du kunde finde i et datablad. over den pågældende lyskilde....! hvis du vil måle lux så bliver det nok lidt svært. Med mindre det bare er i vandoverfladen du vil måle det...? Du kunde evt låne et af din lokale elektrikker...
jeg har målt mit lys lige enden det rammer vandet og det ligger på 86.000 LUX.
Hvis jeg måler hvad solen giver en sommer dag fra en sky fri himmel ligger den ca på 97.000 lux.
Jeg bruger min sekonic L558 til og måle med. sekonic er til prof brug inden for TV og Foto og prisen på den jeg har købt var ca 5000 kr + moms.
Steen
Hvis jeg måler hvad solen giver en sommer dag fra en sky fri himmel ligger den ca på 97.000 lux.
Jeg bruger min sekonic L558 til og måle med. sekonic er til prof brug inden for TV og Foto og prisen på den jeg har købt var ca 5000 kr + moms.
Steen
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Hvis det er mig du mener, så har jeg haft saltvand et stykke tid udover den tid jeg har været på dette forum, derudover har jeg i nogle år kørt med brakvand, men det er først for nylig jeg er begyndt at benytte saltvandsrelaterede forums, jeg har dog benyttet saltvandssiden.dk noget længere, men efter jeg er begyndt at udvide min hobby, (læs større akvarie), er jeg også begyndt at kigge efter andre forumsdan dj skrev:Kan se at din profil ikke er så gammel. Er du ny inden for saltvand...?
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- mf
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
Ja gad vide hvem du mener ?dan dj skrev:Kan se at din profil ikke er så gammel. Er du ny inden for saltvand...?
Hvis det er mig, har jeg kørt saltvand i 14 år og har stadig ikke lært det

Er en spændende hobby, hvor man ikke kan følge med udviklingen,
og mange forskellige meninger om hvordan/hvad der er bedst.
Er sikkert mange elektrikkerer her inde, mon ikke der er en som har prøvet måle hvormeget lys korallerne får ?
- mf
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
Hov hoppede lige dit indlæg over inden svaredespdiving skrev:jeg har målt mit lys lige enden det rammer vandet og det ligger på 86.000 LUX.
Steen

Du har ikke prøvet måle under vand, for at se hvor meget der går tabt,
og hvad det betyder at hæve lampen feks. 10 cm ?
Da godt nok en dyr ting du har, nogle kan købes for ca. 1200 kr men mon de duer??
http://dkscience.dk/61402_lysm%C3%83%C2 ... ?cat_id=40
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
smid lysmåleren i en plastikpose og se hvor meget mængden falder ned gennem akvariet. det er meget på 60 cm
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
sådan en her!mf skrev:Nå ok.. og hvad måler man lige "par" med ?thyme skrev:Jeg tror ikke umiddelbart at LUX er så interessant når det kommer til koraller og lignende i saltvands akvarier. PAR tror jeg er langt mere relevant. PAR = Photosynthetically Active Radiation.
http://www.aquapro2000.de/Mess___Regelt ... 90430aa353
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Sten stod du også uden for døren i tysktimerne
quantum-meter med 2 meter kabel og vandtæt sensor.
måler den fotosyntestiske aktive stråling(par) som zooxantellerne bruger til fotosyntesen. Strålingen måles i micromol per m2 per sekund (umol m2 sek) i et område fra 400 -700 nm.
Til sammenligning med et luxmeter kan man kun med et quantum meter måle den virkelige lysydelse, med hvis hjælp udover spektum også kvaliteten af en lyskilde kan vurderes.
Udstyret med nyeste vandtætte og konius-korrigeret sensor er endeligt målinger under vandet, f.eks i akvariet, muligt.
måleområde fra 0-1999 umol m2 sek
indsatsområde 0-50 grader C. incl. batterier
Det er hvad der står sådan nogenlunde ord ret.

quantum-meter med 2 meter kabel og vandtæt sensor.
måler den fotosyntestiske aktive stråling(par) som zooxantellerne bruger til fotosyntesen. Strålingen måles i micromol per m2 per sekund (umol m2 sek) i et område fra 400 -700 nm.
Til sammenligning med et luxmeter kan man kun med et quantum meter måle den virkelige lysydelse, med hvis hjælp udover spektum også kvaliteten af en lyskilde kan vurderes.
Udstyret med nyeste vandtætte og konius-korrigeret sensor er endeligt målinger under vandet, f.eks i akvariet, muligt.
måleområde fra 0-1999 umol m2 sek
indsatsområde 0-50 grader C. incl. batterier
Det er hvad der står sådan nogenlunde ord ret.