Optimalt clean up crew til RSM
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Optimalt clean up crew til RSM
Jeg har et 130L Red Sea Max som er tre uger henne i indkøringsfasen. Dvs. at det er tre uger siden jeg tilsatte 15 kilo levende sten. Da jeg købte mine LS fik jeg en tre snegle med som kan ses på billede nr. 1. Jeg vil gerne vide, hvilken type snegle disse er således jeg kan sætte mig lidt mere ind i det, hvilken funktion disse har. For en tre dage siden købte tre turbosnegle. Jeg har læst omkring i forumet på denne side og også på andre udenlandske forums og vil i den anledning gerne høre jeres mening omkring det optimale ’clean-up crew’ til et akvarium af denne størrelse. Jeg har læst omkring eremit krebs. Har læst at disse krebse måske vil æde sneglene, hvis deres hus er mindre end de andre snegle. Ude ved ’styr på dyr’ i Aalborg kan man købe disse ereamit krebs med store sneglehuse – undgår jeg således at eramit krebsene spiser mine turbo snegle. Har også forstået at en søhare er mere effektiv en turbo snegle, men når den har ædt sig fed vil den dø pga. mangel på foder. Angående søstjerne, som jeg også kan forstå kan anvendes som tank cleaners vil jeg gerne vide om disse kan gå sammen med eramit krebsene. Vil også gerne have lidt rejer som fx dannesbrogsrejer eller bokserejer. Er der nogle speciale rejer, der er særlige gode som tank cleaners og skal man helst have to rejer af samme art? Altså leder jeg i bund og grund efter den optimale sammensætning af tank cleaners til mir RSM. I min søgning har jeg fundet at folk gerne vil have lige fra 3-20 turbo snegle og fra 2-8 eramit krebs. Men hvad syntes I er det rigtige antal og hvilken sammensætning er den rigtige til et 130 L RSM? I sammensætning vil jeg meget gerne have, at der er plads til en hugo, da jeg syntes denne fisk er lidt charmerende.
Så har jeg også et par spørgsmål omkring filter materialer. Ved at læse på Reefsuk.org har jeg valgt at fjerne mit keramik bio-media og aktive kul med knuste levende sten. Jeg vil gerne høre jeres mening omkring dette og eventuelt høre om jeg skulle tilføje et eller andet form for filter. Har fx set på et poly-filter (http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=8&page=1). Dette filter lyder jo til at løse alle ens problemer, men hvis det fjerne både medicin og nitrit, nitrat osv., vil det så ikke også fjerne mine sporstoffer? Og hvis ja er fordelen ved at få fjerne nitrit og nitrat (som de levende sten vel også gør) ikke mindre end fordelen ved at have sine sporestoffer som calsium og strontium. Har også set man kan få alle mulige former for fosfat fjerner. Desværre ved jeg ikke, hvor meget fosfat, der er i mit vand, da der ikke er en fosfat test med i RSMs startersæt. Men vil købe et fosfat test sæt her en af dagene. Ved nemlig ikke pt. om mine trådalger, som jeg kan forstå bliver dannede af for meget næring i vandet eventuelt er grundet en for høj koncentration af fosfat.
Håber jeg kan få lidt hjælp til mine to spørgsmål: 1. Optimal clean-up crew og 2. Om jeg eventuelt skal have andre filter medie/materialer end levende sten.
Glædelig jul.
Så har jeg også et par spørgsmål omkring filter materialer. Ved at læse på Reefsuk.org har jeg valgt at fjerne mit keramik bio-media og aktive kul med knuste levende sten. Jeg vil gerne høre jeres mening omkring dette og eventuelt høre om jeg skulle tilføje et eller andet form for filter. Har fx set på et poly-filter (http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=8&page=1). Dette filter lyder jo til at løse alle ens problemer, men hvis det fjerne både medicin og nitrit, nitrat osv., vil det så ikke også fjerne mine sporstoffer? Og hvis ja er fordelen ved at få fjerne nitrit og nitrat (som de levende sten vel også gør) ikke mindre end fordelen ved at have sine sporestoffer som calsium og strontium. Har også set man kan få alle mulige former for fosfat fjerner. Desværre ved jeg ikke, hvor meget fosfat, der er i mit vand, da der ikke er en fosfat test med i RSMs startersæt. Men vil købe et fosfat test sæt her en af dagene. Ved nemlig ikke pt. om mine trådalger, som jeg kan forstå bliver dannede af for meget næring i vandet eventuelt er grundet en for høj koncentration af fosfat.
Håber jeg kan få lidt hjælp til mine to spørgsmål: 1. Optimal clean-up crew og 2. Om jeg eventuelt skal have andre filter medie/materialer end levende sten.
Glædelig jul.
- Vedhæftede filer
-
- Hvilken type snegl er dette?
- snegl1.JPG (4.49 KiB) Vist 3825 gange
-
- Trådalger på stenene. Grundet for høj fosfat koncentration eller bare en naturlig del af indkøringsperioden?
- tr[dalger.JPG (33.65 KiB) Vist 3825 gange
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Glemte at nævne at mine værdier:
Ammoniak: 0
Nitrit: 0,02 ppm
Nitrat: 3 ppm
Temp.: 26,6
Konduktivitet: 52 mS/cm
pH = 7,86 (-42.6 mV), salinity = 1,023. Har skiftet 20L vand med lidt højere saltkoncentration for 2 dage siden for at prøve at hæve pH og salinity lidt. Har nemlig haft red slime remover i mit akvarium, da jeg havde cyano og dette produkt kan godt ændre pH. Nu er min salinity = 1,025 (har desværre ikke fået målt pH endnu). Undskyld forvirringen.
Ammoniak: 0
Nitrit: 0,02 ppm
Nitrat: 3 ppm
Temp.: 26,6
Konduktivitet: 52 mS/cm
pH = 7,86 (-42.6 mV), salinity = 1,023. Har skiftet 20L vand med lidt højere saltkoncentration for 2 dage siden for at prøve at hæve pH og salinity lidt. Har nemlig haft red slime remover i mit akvarium, da jeg havde cyano og dette produkt kan godt ændre pH. Nu er min salinity = 1,025 (har desværre ikke fået målt pH endnu). Undskyld forvirringen.
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Jeg kan da give mit "set-up" som en idé til hvad man kan have i et RSM:
Jeg har en dannebrogsreje, en wurdmanireje, en sandsøstjerne, to eremitkrebs (med så blå ben at jeg aldrig bliver træt af at stirre på dem), en scooter blenny, et nyindkøbt søpndsvin og diverse selvimporterede slangestjerner og andre underlige dyr.
Søpindsvinet blev købt fordi jeg har en del grønne alger på stenene, men den er gået igang med bagvæggen i stedet for, så nu har jeg en stor sort "plet" hvor der ellers var en fin grøn baggrund. Dumme dyr...
Efter min mening er det genialt at man kan kombinere spændende dyr med funktionalitet - og de behøver ikke at blive fodret, hvis man passer på at kun købe hvad akvariet kan give af foder. Jeg er selv ny i faget og ved ikke om de dyr jeg har har nok mad i længden men indtil videre går det fint.
Og jeg har heller ikke hældt dem alle i på én gang, det har været over ca. 5 måneder. Kun koraller køber jeg mange af på én gang og ruinerer mig selv hver gang jeg træder ind i Klovnfisken.
Jeg har en dannebrogsreje, en wurdmanireje, en sandsøstjerne, to eremitkrebs (med så blå ben at jeg aldrig bliver træt af at stirre på dem), en scooter blenny, et nyindkøbt søpndsvin og diverse selvimporterede slangestjerner og andre underlige dyr.
Søpindsvinet blev købt fordi jeg har en del grønne alger på stenene, men den er gået igang med bagvæggen i stedet for, så nu har jeg en stor sort "plet" hvor der ellers var en fin grøn baggrund. Dumme dyr...
Efter min mening er det genialt at man kan kombinere spændende dyr med funktionalitet - og de behøver ikke at blive fodret, hvis man passer på at kun købe hvad akvariet kan give af foder. Jeg er selv ny i faget og ved ikke om de dyr jeg har har nok mad i længden men indtil videre går det fint.
Og jeg har heller ikke hældt dem alle i på én gang, det har været over ca. 5 måneder. Kun koraller køber jeg mange af på én gang og ruinerer mig selv hver gang jeg træder ind i Klovnfisken.

Red Sea Max
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Mange tak for svaret Klaus. To eramitkrebs lyder umiddelbart af lidt syntes jeg. Har du ingen snegle eller fungerer dit søpindsvin som 'alge-renser'? Kan forstå at man skal gå efter de eramit krebs der har blå ben. Angående søstjernen så troede jeg at eramit krebsene ville hakke i den, men det gør den ikke? Kan du eventuelt præcisere hvilken sandsøstjerne, der er tale om?
Så ville jeg lige høre omkring dine koral-inkøb. Jeg har jo set klovnefisken har vildt billige tilbud 5. januar. Men på det tidspunkt har mit akvarium kørt lidt over en måned. Er det så på det tidspunkt farligt at tilsætte for mange koraller og hvor mange kan man komme i ad gangen. Det er vel lidt som med fisk, at der skal tilsættes lidt af gangen. Jeg bor nemlig i Aalborg så hvis det skal kunne betale sig at køre over til klovnefisken skal jeg jo købe en del koraller, men som nævnt har mit akvarium kun kørt lidt over en måned på det tidspunkt.
Så ville jeg lige høre omkring dine koral-inkøb. Jeg har jo set klovnefisken har vildt billige tilbud 5. januar. Men på det tidspunkt har mit akvarium kørt lidt over en måned. Er det så på det tidspunkt farligt at tilsætte for mange koraller og hvor mange kan man komme i ad gangen. Det er vel lidt som med fisk, at der skal tilsættes lidt af gangen. Jeg bor nemlig i Aalborg så hvis det skal kunne betale sig at køre over til klovnefisken skal jeg jo købe en del koraller, men som nævnt har mit akvarium kun kørt lidt over en måned på det tidspunkt.
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Eremitter er meget charmerende og yderstfestlige, men de skulle være nogle banditter i og med de er så klodsede.
Eremitterne bør ikke gå på søstjernerne men man kan aldrig sige aldrig.
Der er mulighed for at få en masse ting i klovnen d. 5. januar, men hvis dine værdier ikke er på plads kan du risikere at miste det hele så det er lidt af et gamble.
Eremitterne bør ikke gå på søstjernerne men man kan aldrig sige aldrig.
Der er mulighed for at få en masse ting i klovnen d. 5. januar, men hvis dine værdier ikke er på plads kan du risikere at miste det hele så det er lidt af et gamble.
/martin
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Til martin. Tak for svaret. Vil naturligvis kun købe koraller, hvis min nitrit/nitrat og ammoniak er = 0. Men syntes klovenfiskens tilbud 5. januar er enorm billig. Men hvis turen skal kunne svare sig skal jeg jo nok helst købe en 6-7 koraller. Men lad os antage, at mine værdier er 0 på det tidspunkt. Ville man så kunne putte så mange koraller i på engang? Hvor mange eremitter vil du forslå til et 130L akvarium?
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Jeg har 4 eremitter i mit 300 l og de er ude lidt on/off, om det er for mange eller for lidt ved jeg ikke. Men et par stykker vil ikke skade og så er de nemme at fange hvis de laver ballade. Koraller skulle generel ikke belaste akvariet ret meget så det skulle der ikke være det store problem i. Men som sagt hvis du starter for hurtigt op og akvariet vælter risikerer du at miste det hele. Jeg er enig i at det er fristende og jeg regner selv med at skulle ind og have en del.
/martin
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
ja det har jeg også. Normalt er der 1000 L/time i et RSM så jeg har tilført en tunze 6025 således den samlede cirkulation er 3500 L/time.
- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Geografisk sted: Korsør
med hensyn til alger har jeg selv stor glæde af min "Crew"
10 stk . Astraea tectum
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/sp ... aea_tectum
1. stk Salarias fasciatus
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/sp ... _fasciatus
de snegle gør dælme et godt stykke arbejde.. jeg er stortset blevet brunalgefri på 3 dage, så kan kun anbefale dem
10 stk . Astraea tectum
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/sp ... aea_tectum
1. stk Salarias fasciatus
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/sp ... _fasciatus
de snegle gør dælme et godt stykke arbejde.. jeg er stortset blevet brunalgefri på 3 dage, så kan kun anbefale dem

- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Okay den snegl kender jeg slet ikke. Vil prøve at høre efter den i aaborg så. Hvad siger i til:
5 turbosnegle, 5 brune algesnelge, 2 eremit-krebs, 1 hugo, 1 dannebrogsreje (er dette det samme som en pudsereje og 1 wurdmanireje? Eller er dette for vildt.
5 turbosnegle, 5 brune algesnelge, 2 eremit-krebs, 1 hugo, 1 dannebrogsreje (er dette det samme som en pudsereje og 1 wurdmanireje? Eller er dette for vildt.
- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Hmm.. at igonere min kommentar omkring vandskiftet efter brug af antibiotika i opstartsfasen, til fordel for hvornår der tilfældigvis er billige koraller til salg, tyder helt sikkert på at akvariet vil vælte (hvilket betyder at det biologisk ikke fungere) i løbet af kort tid.
Tænk dig rigtigt godt om - får du startet forkert slipper du aldrig af med dårligdommene !
Tænk dig rigtigt godt om - får du startet forkert slipper du aldrig af med dårligdommene !
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Jeg igonere ikke din kommentar. Havde en tråd igang om cyano, da jeg havde det problem og fik stor hjælp. Snakkede med to personer fra Aalborg som hjalp mig og selv havde erfaring med cyano og i den anledning beslutede jeg af skifte halvdelen af vandet. Tror jeg vil have et polyfilter i et par uger også, da det også vil fjerne anti-biotica, hvis der er rester af dette. Men denne tråd handler ikke om cyano men, om hvilket tankcleaners der er ideele til et RSM.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Dit problem er at når du har introduceret antibiotika i opstartsfasen er der ingen der ved (incl. folk i Aalborg
) hvilken indflydelse det har haft på de bakteriekulturer som du er ved at opstarte. Så i værste fald kan du ende med en masse levende sten som stort set ikke virker hvis du begynder at nedbringe dine værdier med andre midler - Husk at målet er ikke at nedbringe værdierne, men at få din biokultur til at virke - Når den virker vil dine værdier falde som indikation. Det er vigtigt at du ikke fremskynder processen baseret på symptonbehandling.
Jeg ville stadig skifte mere vand og vente, vente, vente - hvis dine sten ikke kommer til at virke først får du aldrig balance i systemet.

Jeg ville stadig skifte mere vand og vente, vente, vente - hvis dine sten ikke kommer til at virke først får du aldrig balance i systemet.
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Ok tak for rådet. Har dog målt nitrit og nitrat ofte efter cyano behandlingen og de har været faldende. Det tyder vel på mine levende sten virker. Dog har der været aktiv kul og biologisk medie i. Men vil du så fx anbefalde at jeg fx skifter 10% vand hver uge, lader være med at tilføje et polyfiler (og dermed lader stenene klare arbejdet selve og teste at mit biologiske filter virker), venter, venter, venter og ser om min nittrir og nitrat kommer helt i 0 udelukkende pga. stenene?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det er lige præcis det jeg anbefaler, at du allerede er begyndt "kunstigt" at nedbringe værdierne under opstartsfasen er en klassisk misforståelse - Det drejer sig ikke om at få lave værdier, men om at biokulturen skal virke - de lave værdier kommer som et resultat at biokulturen virker.Men vil du så fx anbefalde at jeg fx skifter 10% vand hver uge, lader være med at tilføje et polyfiler (og dermed lader stenene klare arbejdet selve og teste at mit biologiske filter virker), venter, venter, venter og ser om min nittrir og nitrat kommer helt i 0 udelukkende pga. stenene?
Rigtigt mange der har fremskyndt opstartsfasen ender med altid at have problemer med akvariet fordi det aldrig når at komme i balance, desværre !
- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Okay jeg droppet klovnefisksen tilbud så og lader være at købe et polyfilter. Lader mine sten klare arbejdet selv. Har jo også fjernet bio mediet og det aktive kul og erstatet det med knust levende sten i min sump. Men lad os vende tilbage til hvad min tråd oprindelig gik ud på. Er der nogen der har nogle forslag til en god samling af tank cleaners til et RSM. Vil gerne have noget, der også kan fjerne de brune alger i mit sand.
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
For en god ordens skyld sagde "en af dem fra Aalborg" at det ville være smart at skifte alt vandet efter cyanobehandling så tidligt i opstartsfasen 

Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186