Hvilken snegl???
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvilken snegl???
Fandt lige denne snegl på et fragment af en Montipora.
Som nogen ved har jeg haft nogle problemmer med at korallerne kommer til at se mærkelige ud/dør. Kan denne være årsagen??
Den ligner meget en Stromatella snagl, men huset dækker en langt større del af kroppen end Stromatella. Derudover har den en bred hvid stribe gennem huset.
Som nogen ved har jeg haft nogle problemmer med at korallerne kommer til at se mærkelige ud/dør. Kan denne være årsagen??
Den ligner meget en Stromatella snagl, men huset dækker en langt større del af kroppen end Stromatella. Derudover har den en bred hvid stribe gennem huset.
- Vedhæftede filer
-
- DSCN0067 (Small).JPG (36.99 KiB) Vist 4564 gange
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
jeg har masser af de snegle der jeg ville da mene det var stomatella mine har også den hvide stribe gennem kroppen .. hvis det er montipora der dør ville jeg kigge efter en lille hvid måske lidt brunlig nøgen snegl på cirka 6-8 mm som er en lang tynd med hvad det ligner små fjer ud fra men som bare er en masse tentakler. de har lige været oppe her på forummet fornyligt. de er skide svære et se og kan æde mega hurtigt.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Yes! jeg har selv fundet dem! nu gælder at finde et middel der kan nuke dem. Det er bitte små nøgen gælle snegle.
Har du et navn på dem??
Jeg har gennem årene haft mange Stromatella snegle, men aldrig nogen med stribe på huset, og huset er iøvrigt større end ellers.
Stromatella har jo også den finte at de kan tabe en stor del af halen hvis de stresses. Denne her tabte ikke noget.
Har du et navn på dem??
Jeg har gennem årene haft mange Stromatella snegle, men aldrig nogen med stribe på huset, og huset er iøvrigt større end ellers.
Stromatella har jo også den finte at de kan tabe en stor del af halen hvis de stresses. Denne her tabte ikke noget.
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Re: Hvilken snegl???
Stomatella snegle kan godt se rimelig forskellige ud, men de fleste af mine så sådan ud:Carsten skrev:Fandt lige denne snegl på et fragment af en Montipora.

I øvrigt godt at høre at folk tjekker deres koraler for kryb

Carsten melder du lige tilbage hvordan Coral-cure virkede for dig?
/Magnus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg skal nok fortælle hvordan det virker, men ellers burde et kort ferskvandsdyp kunne hjælpe lidt også. vil tage et par af korallerne imorgen og dyppe dem i ferskvand, for atse om det har en effekt.
Den snegle jeg fandt og fotograferedem har et hus der dækker mere end de normale Stromatella snegle, for uden at det virker mere hvælvet end de andre.
Den snegle jeg fandt og fotograferedem har et hus der dækker mere end de normale Stromatella snegle, for uden at det virker mere hvælvet end de andre.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så fik jeg lavet første tiltag i kampen mod de små nøgensnegle.
Frygter desværre det bliver en lang og meget sej kamp.
Jeg har haft alle mine Montiporaer op til inspektion, og det var ikke noget godt syn.
Alle på nær 3 havde de der små snegle på sig. På den der er værst medtaget, sad der også en hel masse æg, nærmest som en masse små hvide kommaer.
Et ferskvandsdyphjalp tilsyneladende ikke, sneglene er nok for klæbrige til blot at falde af. Men en ny tandbørste dyppet i vand, fik dem væk, så vidt jeg kunne se.
Næste omgang får de når Tropic Marin's Coral-cure komer
Frygter desværre det bliver en lang og meget sej kamp.
Jeg har haft alle mine Montiporaer op til inspektion, og det var ikke noget godt syn.
Alle på nær 3 havde de der små snegle på sig. På den der er værst medtaget, sad der også en hel masse æg, nærmest som en masse små hvide kommaer.
Et ferskvandsdyphjalp tilsyneladende ikke, sneglene er nok for klæbrige til blot at falde af. Men en ny tandbørste dyppet i vand, fik dem væk, så vidt jeg kunne se.
Næste omgang får de når Tropic Marin's Coral-cure komer
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Det har været meget oppe på RC med de Monti eating flatworm/nudibranch....
Og ja det Tropic Marin product skulle være kuren, men det er vist en sej lang kamp !
Og ja det Tropic Marin product skulle være kuren, men det er vist en sej lang kamp !
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Det er at finde på alle boards - http://www.google.dk/search?hl=da&q=mon ... ning&meta=
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Og fra eksperten - http://reefkeeping.com/issues/2007-09/eb/index.php
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
hvis du ikke selv har fundet dem så er navnet og lidt om dem her http://reeflex.dk/eng/81/1132/Phyllodes ... .%2004.htm
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Efter at have læst den sidste artikel fra Reefkeeping så lader det til at coral cure er uden virkning på sneglene, hvorimod kalium permanganat skulle være sagen. Men hvor pokker får man fat i det i dag. Tidligere kunne man få det hos Matreialsiten, men efter det er blevet til Matas har de slet ikke sådan noget.
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Det er rigtigt irriterende, at Matas og apotekerne ikke har rigtige kemikalier mere. Det er rigtigt, at Sigma-Aldrich har Kaliumpermanganat, men du kan evt. også prøve Bie og Berntsen eller VWR i Danmark - kan findes på nettet.Carsten skrev:Efter at have læst den sidste artikel fra Reefkeeping så lader det til at coral cure er uden virkning på sneglene, hvorimod kalium permanganat skulle være sagen. Men hvor pokker får man fat i det i dag. Tidligere kunne man få det hos Matreialsiten, men efter det er blevet til Matas har de slet ikke sådan noget.
/Hans
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Bie og Berntsen og VWR slår sig sammen fremover eller har slået sig sammen, så om du ringer til den ene eller anden er vist ligegyldigt.HansR skrev:Det er rigtigt irriterende, at Matas og apotekerne ikke har rigtige kemikalier mere. Det er rigtigt, at Sigma-Aldrich har Kaliumpermanganat, men du kan evt. også prøve Bie og Berntsen eller VWR i Danmark - kan findes på nettet.Carsten skrev:Efter at have læst den sidste artikel fra Reefkeeping så lader det til at coral cure er uden virkning på sneglene, hvorimod kalium permanganat skulle være sagen. Men hvor pokker får man fat i det i dag. Tidligere kunne man få det hos Matreialsiten, men efter det er blevet til Matas har de slet ikke sådan noget.
/Hans
/Magnus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
så fik jeg prøvet Tropic Marin's Coral Cure. Resultatet er ikke entydigt.
I følge brugsanvisningen er doseringen 1 ml til 200 ml vand. Jeg fik lavet en ganske svag overdosering. Sneglene ser ud til ikke at kunne lide behandlingen, rejser sig fra korallen og bevæger sig hurtigt omkring.
Men dø synes jeg nu ikke de gør.
I følge brugsanvisningen er doseringen 1 ml til 200 ml vand. Jeg fik lavet en ganske svag overdosering. Sneglene ser ud til ikke at kunne lide behandlingen, rejser sig fra korallen og bevæger sig hurtigt omkring.
Men dø synes jeg nu ikke de gør.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
En lille update. Jeg har fået slået angrebet tilbage. Men er nødt til jævnligt at checke de forskellige Montiporaer for snegle. Har ikke fået brugt det kaliumpermanganat som jeg har købt.
Fandt lige en intersant oplysning på korallenzuchts hjemme side.
Den går i sin korthed ud på at at man kan lave en "pudsecentral" til sine koraller. Servicepersonalet er en lille reje der hedder Rhynchocinetes durbanensis. Men man må ikke sætte rejerne ned i det almindelige akvarie, da de vil gå på koralvævet når der ikke er andet at spise.
Ud over de Montipora spisende snegle, tager de også Acropora fladorme.
Korallene skal blot være på pudsestationen i 30-60 minutter.
Desværre står der intet om hvor mange rejer man bør have.
Fandt lige en intersant oplysning på korallenzuchts hjemme side.
Den går i sin korthed ud på at at man kan lave en "pudsecentral" til sine koraller. Servicepersonalet er en lille reje der hedder Rhynchocinetes durbanensis. Men man må ikke sætte rejerne ned i det almindelige akvarie, da de vil gå på koralvævet når der ikke er andet at spise.
Ud over de Montipora spisende snegle, tager de også Acropora fladorme.
Korallene skal blot være på pudsestationen i 30-60 minutter.
Desværre står der intet om hvor mange rejer man bør have.