Søstjernen lever endnu. Den er ikke i sumpen for så spiser den sikkert alle mine børsteorme. Den er kommet over i mit overløbs-/pumpekammer. Der har den masser af plads til at boltre sig i og spise alger ... ALENE!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Carl skal vi ikke snart have lidt nye billeder - det syntes jeg hvert fald
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Ser godt ud Carl, hvornår er billederne fra og vandt du cyano slaget ?
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Okay fik du købt osmose anlæg og hvad har du ellers gjort dig af tricks for at bekæmpe dem ?
Jeg købte et osmoseanlæg i august, skøn ting. Ellers består min bekæmpelse i at suge så meget ud af akvariet som muligt og hyppige vandskift, ca. 25 liter om ugen/hver 14 dag. Men det ser ud til at det ikke rigtig virker - vi får se.
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Har du nogle vandværdier der er uden for scala ?
Noget metal i kontakt med akvariet ?
Det er da træls !
Ja, det er meget surt! Jeg har gennemgået alle de værdier jeg har mulighed for at teste: nitrit, nitrat, ammonium, phosphat og silikat. De er alle sammen på 0. pH og KH er normale og der er ikke noget metal i kontakt med vandet - men kan man måle det på en eller anden måde?
For ikke så lang tid siden skiftede jeg 4 T5 rør ud med 2 150W HQI'er, og min teori er at den øgede lysmængde har forårsaget cyano-boomet.
jeg tror det kommer meget an på hvordan man introducere dem i akvariet. JEg har haft succes med 2 gule. Bare man sætter dem i samtidig, så den ene ikke føler at det er dens territorium
Det er ikke primært de gule kirurger, der er problematiske at holde parvis - tværtimod. Der findes talrige eksempler på, at der går godt at holde disse sammen to og to. Og selvfølgelig også de kedelige eksempler. Det afhænger nok til dels af fiskenes størrelse når de sættes sammen.
Med undtagelse af paletkirurger, den gule og muligvis et par andre arter er det næsten udelukket at holde kirurgfisk af samme art i samme akvarie. Det skal dog lige med, at på http://www.meerwasser-lexicon.de skriver en person, at vedkommende med succes holder 2 stk. 20 cm store Acanthurus sohal i samme akvarie.
Nå, men det ser ud til at mine fisk ikke ved at de bør slå hinanden ihjel.
Jeg har næsten altid introduceret mine fisk parvis, både mine 2 paletkirurger (som ser ud til ikke at kunne undvære hinanden) og mine 2 læbefisk.
Her til morgen har de gule kirurger svømmet side om side uden at de synes at ville gå i flæsket på hinanden...
Det eneste problem jeg har haft er da jeg havde 2 pudsefisk. Der var problemet nok at den ene var noget større end den anden og derfor nok mente at den bestemte over revet.