Opstart af 250L

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Fiskeduserne
Reactions:

Opstart af 250L

Indlæg af Fiskeduserne »

Vi har kigget lidt rundt på forum, og er blevet interesseret i at undersøge muligheden for at lave et 250L saltvandsakvarie, med tilhørende 115L sump, da vi allerede ejer disse.

Vi har kigget på tilbehøret og priser derpå, og har fundet frem til følgende:

Turboflotor 750 Motorskummer (400L) 1663,50
Aquastarlight T5 (4 x 39 watt.) 3728,00
AquaBee UP 2000 506,00
2 x New-Jet 1700 (1700 l/t.) 384,25/stk
Osmolator - Mekanisk niveauregulator 615,00

Vores spørgsmål er så: Hvad mangler der for en opstart?
Er der bedre/billigere alternativer til produkterne?

Mvh Fiskeduserne
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Du skal ihvertfald have mere cirkulation - mindst 20 x literindhold - jeg ville benytte mindst 2 x 2500 liters powerheads - Tunze nanostream fx.

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Osmolatoren behøver du ikke til at starte med.
Skummer: der er en del til salg af skummere herinde for tiden, der er en del penge at spare.
Aquabee: går ud fra at det er som retur pumpe? hvis ja skal du op i en 2000/1 da den anden ikke yder ret meget når den har løftet vandet de 1,2 m som er normalt.
Lys: nu er vi ovre i personlig præference, men jeg ville tage en hqi istedet. Du burde kunne klare den med 150w men med 250w er du sikker på at kunne holde det meste.

Du mangler nu:
Salt, saltmåler, levende sten, testsæt. Disse ting bør du have med i dit budget da specielt de levende sten ikke er gratis. Igen, se om du kan få nogle "brugt" herinde, der er penge at spare.
/martin
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Hvilket akvarie er det i har?? For hvis det er et med midtersprosse, så kan i ikke have 1 HQI over, så skal i have 2 for at man ikke skal kunne se skyggen fra den i vandet.
Mange syntes at HQI giver et pænere lysspil i vandet, og man kan sagtens få HQI lamper til samme pris som i har sat af til den lampe med T5 rør.

Og som sagt før, så behøver i ikke købe osmolator som noget af det første. Så hellere et omvendt osmosesæt, så i kan få lavet "rent" vand.
Der ud over skal i have diverse testsæt. Nitrit, nitrat, fosfat, pH, kH, Calcium og Magnesium syntes jeg næsten lige så godt at man kan købe fra starten, for de bliver med sikkerhed nødvendige på et tidspunkt for alle.

Så mangler der selvfølgelig salt og sten, men det regner jeg med at i har styr på :P
Brugeravatar
hanxa
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Galten

Indlæg af hanxa »

Jeg har en god billig skummer til salg så du kan bruge pengene på noget andet. den virker perfekt

Skummer Deltec APH 525, M. 6 md. Gammel aquabee 2000/1 kr 800
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=7058
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"