mangler jeg noget ??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
hlc
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet

mangler jeg noget ??

Indlæg af hlc »

hejsa
jeg er jo stadig meget "grøn" indenfor salt.
jeg vil her komme med en beskrivelse af mit akvarie og vil gerne høre om der er noget jeg mangler ??
eller skal være opmærksom på ??
akvariet er kommet over indkørings perioden,
:::::
akvarie 960L
Lys: 3 stk lumenarc large 250w 12000k + 4 stk 80w t5..hqi køre fra kl 7-2230 ,t5 fra 630-2300.. ok ??
cirkulation: 1 stk 12000l+4 stk 4500l+2 stk 3600l 1 stk 5000l retur.
skummer : hydor 2000 performer til 2000L bliver fødet med 2000lt.
sump 300l
ca 130kg ls
grotec 3 dosering.
det køre fint mht målinger ,
kan jeg fylde det med koraller nu ?
---------------------------------------------------------
besætning er pt: 3 stk imperator kejser 4 stk andre kejser 5 ass klovne et par paletter 10 stk blødkoraller 3 stk stenkoraller.
jeg ved godt det er skidt med 3 stk imperator men der er overskuds fisk fra sidste medimport!!!
hvis nogle vil bytte eller købe 1-2 stykker imperator er jeg modtalig for bud !!

enhver for for konstruktiv kretik / gode råd er er meget velkommen...
mvh
henrik
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Barner »

ingen billeder?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg kan ikke se at der er noget tilhindrer for at komme koraller i akvaiet nu, udover at kejserne muligvis ikke kan lade dem være i fred. Og ihvertfald ved jeg at de elsker blødkoraller.

Men du skal huske på at korallerne skal have kalk enten fra en kalkreaktor eller fra Balling metoden.
Hvad bruger du grotech doserings maskinen til?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Synes jeg kan læse at din hqi kører fra 7.00 til 22.30 det er godt nok mange timer, vores tænder først til middag og kører til kl. 20.00, ved ikke om der sker noget ved de ekstra timer udover at du får en en enorm elregning. t5 tænder og slukker 2 timer før og efter hqi, det er godt nok mange kejsere jeg ville også komme af med nogle af dem, vi har en den har så vidt vides ikke rørt koraller endnu, men har også kun haft den i 14 dage.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
hlc
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af hlc »

Carsten skrev:Jeg kan ikke se at der er noget tilhindrer for at komme koraller i akvaiet nu, udover at kejserne muligvis ikke kan lade dem være i fred. Og ihvertfald ved jeg at de elsker blødkoraller.

Men du skal huske på at korallerne skal have kalk enten fra en kalkreaktor eller fra Balling metoden.
Hvad bruger du grotech doserings maskinen til?
til de sten koraller der kommer om 2 uger .
hvis jeg bruger grotech tilsætning 1-2-3 er der så andet der skal tilsættes mht koraller bløde / sten ??
mvh
henrik
Fauna dyrehandel
strandpromenaden 13
8700 Horsens
tlf 75620849
henrik tlf 31139227
Åben :
mandag-torsdag 9-17
fredag 9-18
Lørdag 9-16 ( og efter aftale )
HUSK at tjekke vores hjemmeside hvor der altid er en opdateret stockliste over saltvands fisk.
http://www.faunahorsens.dk
gå ind under saltvand og derefter fisk i butikken.
Obs , vi kan levere fisk på sjælland ca hver anden ugen når vi afhenter fisk i kastrup,ring for mere info.
Brugeravatar
Billund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7190 Billund
Geografisk sted: Danmark, Billund

Indlæg af Billund »

Syntes dit set-up ser fornuftig ud (har set det), men hvis du vil bruge den som "buffer" for import vil lidt UV el. Ozon ikke skade.
Calsium + Magnesium kan du tilføre manuelt.
Mvh. Jan

1400ltr, 200 ltr. Sump, RD 10m3 retur, 2x6100 med 7095 controller + Osmose, UV 40W, Nitratfilter.
hlc
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af hlc »

Billund skrev:Syntes dit set-up ser fornuftig ud (har set det), men hvis du vil bruge den som "buffer" for import vil lidt UV el. Ozon ikke skade.
Calsium + Magnesium kan du tilføre manuelt.
den skal bruges som buffer ca 2 uger endnu,så skulle den første reol være klar i butikken.

hvor stor uv ?
hvad gør ozonen ?

mvh
henrik
mvh
henrik
Fauna dyrehandel
strandpromenaden 13
8700 Horsens
tlf 75620849
henrik tlf 31139227
Åben :
mandag-torsdag 9-17
fredag 9-18
HUSK at tjekke vores hjemmeside hvor der altid er en opdateret stockliste over saltvands fisk.
Obs , vi kan levere fisk på sjælland ca hver anden ugen når vi afhenter fisk i kastrup,ring for mere info.
hlc
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af hlc »

Synes jeg kan læse at din hqi kører fra 7.00 til 22.30 det er godt nok mange timer, vores tænder først til middag og kører til kl. 20.00, ved ikke om der sker noget ved de ekstra timer udover at du får en en enorm elregning. t5 tænder og slukker 2 timer før og efter hqi, det er godt nok mange kejsere jeg ville også komme af med nogle af dem, vi har en den har så vidt vides ikke rørt koraller endnu, men har også kun haft den i 14 dage.

mht lys..
vores børn vækkers os kl 530 hver morgen ,og jeg går ikke i seng før ca kl 23-24 ,og jeg vil gerne se mit akvarie om morgen og nyder det ogsså om aftnen hvis mini hqi skulle slukke kl 20 syntes jeg det vil blive lidt trist ,hqi giver et helt andet lys i akvariet.
mht el regningen :om det køre 4-6 timer extra hver dag giver kun en extra regning på 4 kr pr dag...det er penuts syntes jeg når der bliver ofret xxx kr på akvariet skal en el regning ikke ødelække det.'
men tak for indlægget.
henrik
mvh
henrik
Fauna dyrehandel
strandpromenaden 13
8700 Horsens
tlf 75620849
henrik tlf 31139227
Åben :
mandag-torsdag 9-17
fredag 9-18
Brugeravatar
Billund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Billund »

Størrelser af UV er der mange meninger om! jeg kører med 40W-T5 og Red Sea 100 mg. Ozon som sagtens kan holde den omkring 400-415 mV
Mvh. Jan

1400ltr, 200 ltr. Sump, RD 10m3 retur, 2x6100 med 7095 controller + Osmose, UV 40W, Nitratfilter.
hlc
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af hlc »

Billund skrev:Størrelser af UV er der mange meninger om! jeg kører med 40W-T5 og Red Sea 100 mg. Ozon som sagtens kan holde den omkring 400-415 mV
tak for info.

skulle der være forskæld på uv til dam og til salt ??
jeg kan ikke finde nogen forskæld på de modeller der sælges til salt udover de er 5 * så dyre ..
mvh
henrik
Fauna dyrehandel
strandpromenaden 13
8700 Horsens
tlf 75620849
henrik tlf 31139227
Åben :
mandag-torsdag 9-17
fredag 9-18
Brugeravatar
Billund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Billund »

Aner det ikke - hvis du søger er der mange teorier mht. gennemstrømning, kontakt tiden etc. for få ønskede effekt.
Mvh. Jan

hlc
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af hlc »

Billund skrev:Aner det ikke - hvis du søger er der mange teorier mht. gennemstrømning, kontakt tiden etc. for få ønskede effekt.
jeg har en 55w uv ude i garagen den sætter jeg på det må være fint.
mvh
henrik
Fauna dyrehandel
strandpromenaden 13
8700 Horsens
tlf 75620849
henrik tlf 31139227
Åben :
mandag-torsdag 9-17
fredag 9-18
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Alger i en have dam, er langt lettere at tage livet af end en parasit med skal på. Som jeg ser det skal kontakt tiden være langt længere end i en have dam, eller osse skal Uv belysningen være meget kraftigere.

Hvis du vælger at køre med ozon, bør du have en controller der styrer det. Ozon hedder vist også O3 og det ekstra ilt elektron er det som gør at skidtet lettere kan skummes af i skummeren. Men det kna også være en ren dræber, hvis det blot får lov at køre løs
hlc
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af hlc »

Carsten skrev:Alger i en have dam, er langt lettere at tage livet af end en parasit med skal på. Som jeg ser det skal kontakt tiden være langt længere end i en have dam, eller osse skal Uv belysningen være meget kraftigere.

Hvis du vælger at køre med ozon, bør du have en controller der styrer det. Ozon hedder vist også O3 og det ekstra ilt elektron er det som gør at skidtet lettere kan skummes af i skummeren. Men det kna også være en ren dræber, hvis det blot får lov at køre løs
ok,
men er det ikke bare at have en mindre pumpe på uv filtret ??
eks, de uv vi har til dam på 55w i butikken har en maks flow (mener jeg ) på omkring 1000lt ,hvis nu jeg sætter en 1000lt pumpe på får det en længere kontakt tid eller ?
jeg kan ikke læse mig til der skulle være nogen forskæld på de forskellige uv filtre ,der er selvføldig forskæld på finish og matriale på en uv fra superfish til 995.- og en oase til 3000,-for 55w men skal den være beregnet til salt koster den samme kassen,,,,,,
mvh
henrik
Fauna dyrehandel
strandpromenaden 13
8700 Horsens
tlf 75620849
henrik tlf 31139227
Åben :
mandag-torsdag 9-17
fredag 9-18
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

glem (efter min mening uv ) hvis du har behoh for det ellerede nu ber du om problemer hvor længe har din balje kørt ? og selv om den er inkørt og du tilfører nye sten ber du om alle evt sten koreller bliver kvalt i alger muligt du måske har nogle eller mange hvis det er tilfeldet skyd dem af hurtist muligt snakker af better erfaring jeg køber gerne nogle hvis de er spÆndene :D mej spøg til side forstår ikke nogle af de (hertede) ikke snubler over din fremgangsmåde og prøver af hjælpe det virker såmom du har en del insigt i fersk men det kan ikke sammenlignss med salt :roll:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

måske jeg har taget fejl af din erfaring jeg kører 500l på 1 år uden vand skift og alt kører dit uv er ok men kør det i en seperat inkørings balje for din og dine kunders skyld måske jeg har taget fejt det kan jo ske for selv den bedste :HE jeg er ikke af prensip negativ prøver blåt af hjælpe måske jeg er galt på den men så er det ikke men skyld men humlen fuck det var er vild Jule frokkorst eller så noget :OJ
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

hlc skrev:
Carsten skrev:Alger i en have dam, er langt lettere at tage livet af end en parasit med skal på. Som jeg ser det skal kontakt tiden være langt længere end i en have dam, eller osse skal Uv belysningen være meget kraftigere.

ok,
men er det ikke bare at have en mindre pumpe på uv filtret ??
eks, de uv vi har til dam på 55w i butikken har en maks flow (mener jeg ) på omkring 1000lt ,hvis nu jeg sætter en 1000lt pumpe på får det en længere kontakt tid eller ?
jeg kan ikke læse mig til der skulle være nogen forskæld på de forskellige uv filtre ,der er selvføldig forskæld på finish og matriale på en uv fra superfish til 995.- og en oase til 3000,-for 55w men skal den være beregnet til salt koster den samme kassen,,,,,,

Jo langsommere vandet løber forbi Uv røret, jo længere er kontakt tiden.
sæt en 300 -500 liters pumpe på istedet for.
Mon ikke også det var det du mente :)
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

ved ikke om der sker noget ved de ekstra timer udover at du får en en enorm elregning
Koraller gror jo så længe der er lysnok, der er jo mere varmen fra lyset der sætter begrændsninger, så husk at holde øje med varmen Henrik.

Her er et link til en artikel om Uv-flow og funktion i saltvand, en ret god artikel.
http://www.drsfostersmith.com/pic/artic ... 23&aid=440
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"