Enu en nybegynder med gode ide'er og dumme spørgsmål.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Enu en nybegynder med gode ide'er og dumme spørgsmål.

Indlæg af gunni »

Hej alle sammmen.

Jeg har gennem mange år haft ferskvands akvarie og har det sidste stykke tid haft i tankerne at opgradere min 160 L til et 325 L med malawi ciclider.

men på det sidste har jeg så læst mere og mere om saltvand og har besluttet mig til at "Neddrosle" til et ca 100 L "Nano" Saltvand...

Jeg har selvføelig læst og læst og syndtes da også at jeg har fået en del viden om det forestående projekt, men der er dog en del Løse ender som jeg så vil stille spørgsmål om i denne tråd.

Først lidt om planen:

Ca 100 L helglas akvarie. da jeg ikke har plads til en Sump uder skal det hele være inde i akvariet. så der vil blive lavet en "stor" overløbskasse hvor jeg vil have et varmelægme en AquaMedic Miniflotor 200 indvendig skummer. en lille pumpe på 2500 - 3000 L/T og en squid skulle klare retur og cirkulation.
Dertil kommer så mange kg levende sten som der kan være og levende sand... jeg vil bygge en lyskasse selv hvor der skal t5 rør i og ventilation.
Jeg vil gerne have coraler og fisk i det omfang det kan lade sig gøre. dog er jeg klar over at jeg ikke kan have alle slags uden HQI lys.

Her kommer så et par spørgsmål:

Jeg er i tvivl om hvor meget lys jeg skal have, selvom jeg er klar over at mere er bedre i denne sammenhæng, så kan det jo også blive en dyr fornøjelse. min plan var 2*24W t5. men er det nok til at have lidt coraller og evt. en anemone til klovnfiskende ?
Ellers er der mulighed for at have 4*24w t5 hvis det er nødvendigt.

Mit næste og nok vigtigste spørgsmål. går ud på hvilke sporestoffer og salt og den slags jeg skal bruge til et sådanne setup, da pladsen som nevnt er træng rundt om akvariet og der derfor ikke er plads til kalkreaktor og doserings pumper mm. hade jeg tænkt mig at alt dette skulle tilsættes manuelt, men hvilke produkter skal man bruge for at det hele køre ?

Hvis en kunne komme med et forslag til hvad der skulle bruges fra A-Z (kalk sporestoffer coral mad og den slags)så man kan læse lidt om det. evt. en der ville fortælle hvad han brugte i et ligende setup ?

Puha det er alerede blevet til en Lang og lidt uoverskuelig tråd denne her. så jeg stopper her så kan jeg altid stille eller besvare flere spørgsmål senere.

Håber at der er nogle af jer der har mod på at hjælpe ENU en nybegynder.

På forhånd tak.
-------------------------------
Gunni
Kasper A
Reactions:

Indlæg af Kasper A »

Kan man købe sådanne ting i A-Z??? Har jeg nu aldrig set...
Kasper A
Reactions:

Indlæg af Kasper A »

Ahh.... Nu er jeg med.... (misforstod)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hmm. du kan da godt have koraller under T5. Bare du har nok.

Ville dog vælge T5 compact. Disse er perfekte til mindre akvarier, da de kan give en høj lys intensitet på en forholdsvis kort længde.

Udover de ting du nævner, kan jeg ikke lige komme på mere, du mangler.

Saltet skal bare være noget, som er beregnet til saltvandsakvarier. Hvilke mærker man bruger er en smagssag. Dog er TropicMarin altid et sikkert produkt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Jeg kan da svare på det første spørgsmål.

Jeg vil helt klart anbefale 4x24w T5. Jeg vil tror at 2x24w vil blive for lidt, især hvis du vil holde anemoner da de kræver en del lys.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Nå jeg snakker om hvilke tilsetningsstoffer jeg skal komme i tænker jeg ikke så meget på hvilke mærker, men mere grundlægende HVAD der skal bruges. f.ks. sælges der noget salt som forhandlerne skriver også indholder alle sporeelementer. men kan det virkeligt være sandt at hvis men bruger det salt. og "Kun skifter" måske 20 L vand om ugen så skal der Ingen andre midler i ? og hvad med kalk skal det ikke også tilsættes ? og hvilke produkter kan andbefales nå det skal tilsættes manuelt ?

Desuden glæmte jeg at skrive at jeg selvfølgelig også køber et osmose anlæg og laver vand med
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Med fornuftigt salt og hyppige vandskift, er det efter min mening kun kalk som du behøver at dosere ved siden af. Der findes nogle fornuftige (men lidt dyre) 2-komponents-løsninger på markedet. Under alle omstændigheder skal du passe på med at tilsætte sporstoffer uden at have målt for dem først i dit akvarie.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

tsk-tsk-tsk - hvor blev mine manerer af?!?!?

Velkommen!! :mrgreen:
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Hmmm oki det lyder jo dejligt nemt. troede at der skulle mere i efter at have læst om produkter som coral A B C. troede at det var 4-5 forskællige flasker man skulle have fat i.. er der nogle der tør komme med et forslag om hvor meget vand der skal skiftes. for man får meget forskælige informationer nå man læser om dette. mange anbefaler kun ca 10 % hver 3-4 uge ?

Dvs. at hvis man nu købte f.ks disse 2 produkter så skal der ikke mere i ?

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=8672
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=4180

Mikkel: Ja man skal huske de gode manerer :-) Og forløbig tak for hjælpen til alle. det er nu rart at man kan få så god og hurtig hjælp. nå man er ny og skal finde ud af Alle de ting der skal og især ikke skal købes.
Hede
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
20
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Hede »

Hej Gunni. Hvor i landet bor du.....?
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Jeg bor på amager...
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Selv bruger jeg jeg ikke Reef Crystals, men der er vist mange der er glade for det.
Vedr. kalken var det Grotec's kH+Ca 1&2 jeg tænkte på. Nemt at dosere manuelt og udgiften er til at overskue med de mindre akvarier.
Jeg er helt sikker på at en af nano-folkene kan svare bedre på de andre spørgsmål end jeg kan :wink:
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Hede: det er også noget u-skik at jeg ikke har udfyldt min profil. men det har jeg så nu :roll:
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

mikkel skrev:Med fornuftigt salt og hyppige vandskift, er det efter min mening kun kalk som du behøver at dosere ved siden af.
Det kommer da helt an på hvor mange koraller man har og hvilke. DU kan da ikke undvære sporelementer i et godt stenkoralfyldt akvarium. Saltet rumme ikke nok i sig selv.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Mikkel: nu har jeg kikket lidt på grotec's kh+ca 1&2 det lyder lige så godt som alt andet for en nybegynder som mig :wink: men jeg elsker at få andbefalet nogle produkter så har man noget at starte på indtil man selv har forstand på det så kan man jo skifte hvis man ikke er tilfreds. Så tak for det...

Så må vi håbe at der også er nogle nano-folk der vil komme frem hvis de er de bedste :wink:
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Hmmmm nu sidder man jo også og kikker lidt på coraller. og der er jo mange slags Sten,læder,blød,annemoner mf. er der nogle jeg ikke kan have med 4*24 w t5 ??? det er måske svært men er der en slags i med sikkerhed kan sige at jeg skal holde mig fra med mit setup ?
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Mads-fisk: Har jeg ret nå jeg mener at det er dig der arbejder i en butik ? Og hvis ja hvilken ?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

gunni skrev:Mads-fisk: Har jeg ret nå jeg mener at det er dig der arbejder i en butik ? Og hvis ja hvilken ?
Ja, jeg arbejder i Klovnfisken på frederiksberg.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

mads-fisk skrev:
mikkel skrev:Med fornuftigt salt og hyppige vandskift, er det efter min mening kun kalk som du behøver at dosere ved siden af.
Det kommer da helt an på hvor mange koraller man har og hvilke. DU kan da ikke undvære sporelementer i et godt stenkoralfyldt akvarium. Saltet rumme ikke nok i sig selv.
Nu hører det jo nok hjemme i en seperat tråd, men jo: Jeg kunne ikke drømme om at tilsætte noget i et ny-etableret akvarium uden at jeg har testet vandet og konstateret at jeg mangler det. De fleste sporstoffer er direkte skadelige i for høje koncentrationer
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

mads-fisk skrev:
gunni skrev:Mads-fisk: Har jeg ret nå jeg mener at det er dig der arbejder i en butik ? Og hvis ja hvilken ?
Ja, jeg arbejder i Klovnfisken på frederiksberg.
He he godt gættet Va :wink:

Regner med at det bliver inde hos dig at jeg skal købe alt sammen da jeg kun kender 1 anden i kbh med saltvand og der handler jeg helst ikke...

Men så ved man jo også at man får noget god behandling :wink:

Hey nu skal i ikke alle sammen miste pusten jeg høre gerne nye og andre forslag :)
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

mads-fisk skrev:
Han kommer nok heller ikke til at holde vildt mange sten koraller under 2 til 4x24w T5.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

I mit nano kører jeg 100% TropicMarin, dvs.

Salt
Bio-Calcium (Som "bare" er ballingvæsker uden sporeelementer)
Pro-Coral sporestoffer (A og K)
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Han kommer nok heller ikke til at holde vildt mange sten koraller under 2 til 4x24w T5.
Kan jeg tyde det som svar på mit tidligere spørgsmål ? altså jeg skal ikke forelske mig i sten koraller :wink: Tak for det :)
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Hougaard skrev:I mit nano kører jeg 100% TropicMarin, dvs.

Salt
Bio-Calcium (Som "bare" er ballingvæsker uden sporeelementer)
Pro-Coral sporestoffer (A og K)
Tilsætter du det manuelt og hvor tit ?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Salt i forbindelse med vandskift - hver måned
Bio-Calcium en gang om ugen
Pro-coral - Lidt skiftende - men ca. hver anden uge.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"