nanoreef

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Ian.Pedersen
Reactions:

nanoreef

Indlæg af Ian.Pedersen »

Hej Allesammen!

Jeg har et 54 liters ferskvandsakvarie, som jeg utroligt gerne vil have lavet om til et saltvandsakvarie. Da jeg absolut ikke har nogen form for erfaring inden for saltvand, har jeg et par spørgsmål (sikkert nogle i har svaret på mange gange, undskylder min uvidenhed :? )

1. Er det overhovedet muligt at omlægge et ferskvandsakvarie til saltvand? Det er et gammel Juwel startersæt.

2. Hvor meget udstyr skal der til? (gerne links, og en lille forklaring)

3. Hvad kan man have af fisk og koraller?

Jeg håber i vil svare, for jeg kunne virkelig godt tænke mig at starte et saltvandsakvarie op!

Mvh Ian
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Afhængig af hvad der skal være deri, skal du ha' noget andet lys.
Derud over skal du bruge en skummer, samt noget cirkulation.
Det er en klar fordel at du laver et overløb, så du får overfladevandet gennem skummeren og derved kan undgå en grim hinde på overfladen.
Personligt mener jeg at 54 liter er alt for lidt at begynde på, men det er nok lidt en smags sag. Men husk jo mindre vandmængde og større fare er der for at der går noget galt.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Velkommen til siden og undskyld ikke - vi er alle startet et sted !

1 - Ja principielt så er det muligt at lave saltvand i alle størrelser. Dog er det naturligvis nemmere jo mere vand man har da det så er nemmere at holde stabilt. Der skal ikke meget til at vælte 54 liter saltvand - en overfodring og så er det måske sket !

2 - Generelt så kan man holde det ret simpelt med akvarie, lys(kraftigere alt efter ønske om koral art - stenkoraller meget lys, blødkoraller mindre), cirkulation(minimum 10-15 gange vandvolumen) samt en filtrering hvor der oftest anvendes en skummer som minimum.
Alt dette udstyr kræver jo palds hvorfor folk ofte anvender en sump, som er et lille akvarie i forbindelse med det store akvarie som så alt udstyret står i.
Gode links kan nævnes 2 guider Saltvandsforum.dk samt Kims guide dertil vil du nok kunne finde god inspiration på denne side Nano reef.

3 - På 54 liter kan du nok holde 1-3 små fisk som gylter, et klovnfiskepar eller lign. Dertil snegle, krebs og lign små nyttedyr. Af koraller kan du så holde alt efter hvad dit lys tillader. Jeg kan selv anbefale dig at starte med blød og læderkoraller hvor der findes mange smukke og nemme arter.

Imens du surfer rundt på nettet og stiller spørgsmål her så smut også på biblioteket og lån den bog der hedder "Reef Secrets - Starting right" af Fosså, det er en super begynder bog som er up to date og som mange har haft glæde af ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Og forresten så tag et kig på denne(og tidligere) måneds akvarie da det er et godt eksempel på hvordan det kan laves uden sump, og istedet med et lille overløb(som er vigtigt da der samler sig skidt i overfladen af vandet) inde i akvariet hvori udstyret er samlet.

Se det her - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 4203#14203
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Ian.Pedersen
Reactions:

Indlæg af Ian.Pedersen »

Jeg er på vej ned til biblioteket :)

Grunden til jeg ikke vil have et større akavrie er pladsmangel, plus jeg går udfra at det er billigere med et mindre akavrie.

På månedens akavrie har jeg lidt svært, ved at se hvilket udstyr der bliver brugt. Men nu kan jeg se at det er dit Brian, hvor meget har du brugt på det mht. udstyr?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er ikke mit det er Hougårds - jeg er blot admin og sætter således månedens akvarie på siden !

Og jo der står der er brugt en AquaMedic MiniFlotor 200 skummer, Interpet Power Compact T5 lysstofrør som belysning og så powerheads til cirkulation.
Mvh
Brian

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

de fisk som skal i et 54 liters skal absolut være fisk der ikke bliver mere end et par centimeter lange. Dem er der da også nogle stykker af. Jeg mener ikke det er forsvarligt at hælde 2 klovnfisk i et akvarie med så få liter vand.
Gylter er som oftes alt for store når de er til at købe i butikkerne, og da stort set alle gylter bliver fra 25-100 cm. går der ikke mange måneder inden de er for store.
Der findes en række ganske små gobbier som ikke bliver mere end 2-3 cm. de findes i både gul, grøn og i en rød og hvid spættet udgave.

At have et akvarie i den størrelse er ikke nødvendigvis billigere end et på 120 liter, da meget af den nødvendige teknik er den samme.
Ian.Pedersen
Reactions:

Indlæg af Ian.Pedersen »

Ok. Det med powerheads, hvor mange liter/t skal den tage?

Mht. AquaMedic MiniFlotor 200 skummeren, jeg var inde og kigge på den hos akvarieudstyr. Skal der tilsluttes en luftpumpe til den?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Powerheads bruges ofte til cirkulation. Håndreglen siger 10-15 gange vandvolumen som minimum, dvs du skal bruge et powerhead der kan levere 15*54 liter = 810 gange i timen minimum. Men da det er vigtigt at der INGEN døde zoner er i akvariet bruger man oftest flere små eller div konstruktioner i PVC rør der sørger for bevægelse i hele akvariet.

Den omtalte skummer skal der bruges luftpumpe til ja.

Men som du måske kan se så er udstyrs prisen godt og vel den samme om vi snakker 54 eller 150-200 liter !
Den eneste forskel er at hvis du propper alt det udstyr i et 54 liters ja så kan der knap nok være andet ;) Så måske(som Carsten også nævner) du skulle overveje om du kunne finde de sidste penge til et brugt 200 liters og så måske lidt brugt skummer og pumper til dette. Belysning kan du selv bygge hvis du er lidt fingernem. En kasse på toppen af akvariet med en god håndfuld rør i !
Sand, sten og vand og så er du igang ;)
Mvh
Brian

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"