Opstart af nano-reef
Opstart af nano-reef
Hej!
Jeg tænker på at opstarte et nano-reef.
Men idet jeg ikke har så meget lyst til at skulle passe koraller, vil jeg prøve med falske.
Jeg overvejer at anskaffe mig et 80-liters, hvori der skal være klovnfisk.
Men kan man opbygge et mini-reef midt i "reefet" af levende sten, hvorpå jeg påsætter søanemoner osv?
Mvh Peter
Jeg tænker på at opstarte et nano-reef.
Men idet jeg ikke har så meget lyst til at skulle passe koraller, vil jeg prøve med falske.
Jeg overvejer at anskaffe mig et 80-liters, hvori der skal være klovnfisk.
Men kan man opbygge et mini-reef midt i "reefet" af levende sten, hvorpå jeg påsætter søanemoner osv?
Mvh Peter
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Hougaard< Koraller kræver dog stadig mere/andet udstyr, end hvis man fravælger koraller.
Peter< Du vil lave et koralrev, uden koraller? Hvorfor er det, du ikke vil have koraller? Koraller er utroligt facinerende + de er gode for systemet.
Og lad for guds skyld være med at købe de forfærdelige plastikkoraller.
Peter< Du vil lave et koralrev, uden koraller? Hvorfor er det, du ikke vil have koraller? Koraller er utroligt facinerende + de er gode for systemet.
Og lad for guds skyld være med at købe de forfærdelige plastikkoraller.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kan de da godt. Det er jo de færreste forhandlere der har nogen form form dekoration eller andet i akvarierne. Det som er sprøgsmålet er blot hvor længe og hvor godt de kan gå i akvariet. I et forhandler akvarie, er det jo ikke meningen at de skal gå længere end højst nødvendigt. Og alle forhandlere har en eller anden form for filtering på.
Hvad havde du tænkt dig??
Hvad havde du tænkt dig??
Det er sgu ved at blive indviklet det her...
Du skrev at hos forhandleren var der en eller anden form for filtrering på.. Det var det jeg mente med fuld filtrering..
Og læg mærke til at jeg skrev; Fuld filtrering og ALT ANDET NØDVÆNDIG TEKNIK.. Deraf indgår lyset..
Kan godt være jeg sagde det med et 80 liters først, men det med et 54 liters, var bare for at finde ud af om det kunne lade sig gøre..
Du skrev at hos forhandleren var der en eller anden form for filtrering på.. Det var det jeg mente med fuld filtrering..
Og læg mærke til at jeg skrev; Fuld filtrering og ALT ANDET NØDVÆNDIG TEKNIK.. Deraf indgår lyset..
Kan godt være jeg sagde det med et 80 liters først, men det med et 54 liters, var bare for at finde ud af om det kunne lade sig gøre..
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hos forhandlere (nu taler jeg ud fra Klovnfisken) har de ofte et par levende sten i akvariet men ikke andet. Vi ved udemærket godt at det ikke er optimalt, men ofte går fiskene jo ikke mere end 1-2 uger, da de så bliver solgt videre til et privat akvarium. Desuden er der et kæmpe filter på reolerne. At skulle efterligne denne teknik (selvfølgelig i en mindre størrelse) på et 54 l. akvarium, vil se sindsygt ud, da filterdelen vil blive 3-4 gange så stort, som selve akvariet.
Du vil bare have en anemone på en sandbund eller hvad? Din anemone vil sandsyneligtvis dø, da de fleste vil sidde mellem levende sten. Derudover mener jeg at de levende sten er utrolig vigtige i så små akvarier.
Synes lidt det virker som om, at det eneste du vil ved saltvand, er at have to små, søde "nemo'er" i en anemone.
Du vil bare have en anemone på en sandbund eller hvad? Din anemone vil sandsyneligtvis dø, da de fleste vil sidde mellem levende sten. Derudover mener jeg at de levende sten er utrolig vigtige i så små akvarier.
Synes lidt det virker som om, at det eneste du vil ved saltvand, er at have to små, søde "nemo'er" i en anemone.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Eftersom dit svar ikke er videre uddybende, regner jeg med det var et "ja" til mit sidst stillende spørgsmål.McClownfish skrev:Præcis..
"Problemet" er at du ikke bare kan have 'en ting i akvariet uden alt det andet følger med. Du bliver nødt til enten at lave et ordentligt saltvandsakvarium, eller lade være. Det er ikke sådan så du kan sige, at du godt vil have klovnfisk og søanemoner, men ikke andet.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Ja, men nu er det ikke kun udstyret, der er nødvendigt for at drive et saltvandsakvarium. Levende sten, er også utrolig vigtige.McClownfish skrev:Det jeg mente med et "tomt" akvarie, var at jeg ikke var så meget for udsmykning... Men at diverse teknikse udstyr jo selvfølglig skulle være inkluderet..
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: dk
- Kontakt:
Hey jeg har en 86 L akv. inhold at teknik er: 1 indevændig filtersysstem som fungere på saame måde som overløbsfilter. (næsten på samme måde
) en powerhead med lidt filter i, en powerhead uden filt. en luftskummer, lys: 2*t5 med 24W i T8 med 20W, levende sten ca. 10 kilo, 1 abemone, 1 æbel, 1 læderkoral, 2-3 stk levende tingtakler
1 rørorm, Bebor: 2 klovnefisk, 1 gobby et eller andet, 1 mandrin fisk, 1,fisk ved ikke hvad den hedder
1 fisk mere som jeg ikke ved hvad hedder, 1 søstjerne, 3 krebs, 2 snegle, 2 danebrorejer. Alt det kan det være i min akv. på 86 L og endtil vider trives de godt
mvh LoCo

mvh LoCo
Mvh LoCo