"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jeg har lidt spørgsmål!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Jeg har lidt spørgsmål!

Indlæg af Anders månsson »

Jeg var lige i Danmarks akvarium og blev igen motiveret til at komme igang med salt!

Lidt oplysning om hvad jeg har:

Wohaa 480L. hjørne akvarium med overløb med tre huller.
Sump delt i to rum og med en OceanRunner 2500L/t som tilbageførende pumpe.
2*39W Osram daylight t5 rør med reflektore
Varmelegeme
Kar som jeg vil bruge til ferskvand og osmoseanlæg.

Jeg har læst denne suveræne artikel flere gange!
http://akvariet.terrabyte.dk/opstart.htm

Nu til spørgsmålene!
Hvilke pumper skal jeg suplere med?
Hvad lys har jeg brug for?
Hvilket osmose anlæg?
Skummer, hvilken str.?

Detvar vidst de vigtigste indtil videre, håber I har tidtil at hjælpe mig!
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det lyder da som en teknikmæssig fin start du har dig der. Ja Kims artikel bringer mange ting og spm på rette spor og er rigtig vel skrevet. Hvis du ønsker yderlige info af den slags kan jeg på det varmeste anbefale dig at låne "Reef Secrets - Starting Right" på dit bibliotek som har den(jeg fik den da hjem fra Kbh her til Horsens).

Pumper - her antager jeg du mener cirkulation... Jeg ville satse på tunze stream pumperne uden tvivl - masser af cirkulation og lavt strømforbrug. Hvilke modeller ved jeg ikke da jeg aldrig selv har rodet med dem dog !!

Lys - Hvad vil du holde er det generelle spm da stenkoraller eksvis kræver væsentligt mere lys. Med dit hjørne akv ville jeg satse på en 250 watts HQI samt supleret af T5 blå lys. Så er du fremtidssikret - tror at de fleste endag ender med at int sig for stenkoraller osv. Desuden bringer HQI et flot liv og lys til baljen..

Osmose anlæg - Jeg bruger selv et Aquatic Nature 120S og det er lækkert syntes jeg. Kan fåes til rimelige penge og det betaler sig. Jeg vil ikke sige jeg havde problemer med alger det første år jeg kørte uden men det hjalp nu afligevel at få det på. Desuden er vandet i Kbh vist en del være end i Jylland desværre...

Skummer - Nogle er til så stor skummer så muligt og andre tager en der "passer" plus lidt mere - efter hvad producenterne oplyser dem til at kunne køre. Jeg har selv en Deltec APF600 på mit 470 liters(plus 80 liter vand i sump) og den klare det længe fint. Diskutionerne er mange om hvorvidt man kan eller ikke overskumme et akvarie og derved trække for mange af de gavnlige stoffer ud - derfor også mange meninger om dette. Jeg holder mig selv til at en skummer ikke behøves at være så stor som muligt - min egen trækker da så længe fint skidt ud af min balje og jeg kan ikke tro at hvis den havde været 6 gange større at den så havde gjort dette bedre....men smagssag..... :D

Hvad har du af planer med biologisk filtrering som levende sten/sand ??
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har lavet et armetur af plexiglas hvor jeg har skåret mine vandsikre fatninger til t5 rørene op i! Vil Hqi ikke smelte plexi glasset eller kan jeg sætte Hqi lampen fast dér?

Skal jeg have Hqi lys til anemoner og trivsle af levende sten? Måske ville mine to t5 ør på 6000 Kelvin stykket være nok? jeg vil satse på anemoner og fisk i akvariet...



Bilologisk filter: Jeg vil prøve at sætte gode porøse Indonesiske levende sten sammen med tilhuggede Leca-blokke. Derudover vil jeg også have levende sand i.
I den ene del af sumpen tænkte jeg også på at sætte nogle levende sten, kan man det? evt lave den første del til et refugium istedet for de levende sten. Hvilke planter skal man have heri?

tak for det hurtige gode svar jeg under søger det udstyr du nævner
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du vil have koraller i akvariet, skal du bruge nogle andre rør en dem med 6000 kelvin grader, de er alt for gule i lyset. find nogle med 10000 kelvin supleret med et eller 2 blå rør. Hvis du vælger at bruge HQI, er det nok at suplere med de blå rør. Om varmen fra HQI vil smelte plexiglasset ved jeg ikke, me ndet vil under alle omstændigheder gøre det meget bøjeligt, og jeg synes det vil være lige lovligt risikabelt at forsøge om plexiglasset kan holde til HQI'en. Hæng den hellere op frem for at forsøge det andet.

Angående biologisk filter, så synes jeg ikke at løsningen med Leca blokke er nogen god løsning, så hellere ofre lidt mere og få nogle levende sten,
det kan formentligt også være svært at få de levende sten til at dække Lecablokene ordenligt.
Selvfølgelig kan man komme levende sten ned i et refugie!
De "planter" du spørger om, så kalder vi andre dem alger, der skal du have nogle Caulerpa, og den kan du som regel få en håndfuld af hos en af os andre.

Med hensyn til Tunze pumpe, så synes jeg den der hedder 6100, og som giver 7000 liter vil være et godt valg.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

ok jeg tjekker den pumpe ud!
Skal levende sten have lys og hvor kraftigt?
Sø-anemoner hvor kraftigt lys kræver de?

Jeg vil se om jeg kan fylde tilstrækkeligt levende i istedet for Leca-blokkene...

Med de planter til Refugiumet, mener jeg at have set nogle langstilkede planter vokse op af en af medlemmernes herinde refugium!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er ikke nødvendigt for de levende sten at have lys. Hvis de får lys kan der vokse kalkalger og lign. på dem, hvis ikke er de blot hvidlige i farven, men funktionen er den samme.
Hvis det er "langstilkede" så må det være mangrove træer. De fåes engang imellem som frøplanter. De kræver en del mere lys end man ellers vil sætte over et refugie, derud over bliver de jo herrestore.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Hvor stærkt lys kræver sø-anemoner?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Grunden til at du nok ikke har fået et svar er at der ikke er nogen gylden regel, det kommer helt an på hvilken slags anemone det er
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

ok... jeg det var også min teori!
Kan man se hvilke anemoner, der kræver hvilken slags lys et sted?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er nok ikke andet at gøre end at forhøre sig i butikken
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

En god tommelfingerregel er, at anemoner kræver ligeså meget lys som koraller for at trives. Entacmaea quadricolor synes at kunne nøjes med lidt mindre lys. Afhængigheden af lys kan også hænge sammen med, hvorfra de kommer.
6000K kan du sagtens anvende til koraller. De indeholder mere rødt og gult lys, men det er mest akvariesten øje det er til gene for. Suppleres der med blåt lys, ser det heller ikke så slemt ud endda. Nogen mener, at 6000K sågar er bedre for koraller pga. et spektrum, der minder mere om lyset helt oppe i overfladen (0-0,5 meter vand). Dog vil jeg selv anbefale 10000K.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Tak for de uddybende svar!

Brian: jeg får også en Deltec APF600 skummer. Jeg syntes den larmer, da jeg var hjemme hos ham akvairet står hos nu. Hjælper det på lyden, når den står i sumpen?

Med hensyn til lys sætter jeg et blåt rør eller to i også... Der hører en Hqi med men jeg tror den bliver for varm. Den kommer nu nok op alligevel på et tidspunkt!

Jeg skal ud og købe noget pvc til "nød" udløbet hvor køber I det billligst? Jeg bor lige ved Planteimporten og klovnefisken og dem foretrækker jeg, da jeg ikke har bil!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Smut ned i Planteimporten, de er billige med de rør som iøvrigt ikke koster ret meget.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har lige et mere før jeg skla igang henover næste weekend med at lave mit 480 liter om til salt!

I ferskvand har jeg altid haft flamingo under sten og rødder! Hvad med alle de Levende sten, bruger I noget under? Jeg tænker på, at nu hvor anemoner "klatrer" rundt vil det måske være smart at sætte stenene på noget flamingo!

Brian: så du mit spørgsmål længere oppe ang "vores" skummer?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Anders månsson skrev: Brian: jeg får også en Deltec APF600 skummer. Jeg syntes den larmer, da jeg var hjemme hos ham akvairet står hos nu. Hjælper det på lyden, når den står i sumpen?
Ja den larmer lidt som alle andre skummere, men med lidt lyddæmpning(jeg bruger en svamp) på luftindsuget er det ikke så slemt.
Det meste larm kommer fra vibrationer der opstår i det rør hvor der blandes vand og luft !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Nu har jeg fået købt det sidste pvc!
Jeg er lidt i tvivl med de fatninger man sætter i bunden af overløbet. der er to ringe, en plastik og en gummi.
Hvilken ring skal sidde ned mod sumpen og hvilken skal sidde oppe i selve overløbet?

En lille bi-bemærkning: Jeg syntes skam det var temmeligt dyrt for det pvc!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis det lige er en rørgennemføring du tænker på så vil jeg give dig ret i at det er dyrt. Men ellers synes nu da ikke at det er der som vælter budgettet.
Gummipakningen skal være i akvariet, og plast ringen på ydersiden.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Lidt afhængig af hvordan gennemføringen vendes.
Gummipakning skal være på gennemføringen og plastringen skal være ved møtrikken.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

ok tak for det. Det var også hvad jeg troede!!!

Nu rykker det af imorgen! JEg tager en masse billeder... så må vi se om jeg kan formindske dem ned til 65 kb til siden her!
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Jeg har lavet lidt research omkring de Tunze pumper, og som der skrives lidt tidligere, ville jeg vælge en Tunze Turbelle stream 6100 som giver 7000 ltr/t.

Dertil vil jeg forslå en controller, evt. udgaven som hedder 7094 som kan trække 4 - 8 pumper, så kan du lave bølgeeffekt etc. og du har mulighed for fremtidig udvidelser.

Jeg arbejder selv med et fremtidig projekt "Saltvand" og jeg vil helt klart vælge tunze.

Mvh
Michael
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Da jeg monterede mine rørgennemføringer gav jeg dem en ordenlig gang silikone for en sikkerheds skyld, det er trods alt svært at ordne en utæthed når der først er vand i baljen.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

go idé engelgiust!
Det følger jeg i fodsporene på!
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Det burde ikke være nødvendigt med silicone, de tankgennemføringer jeg har brugt er beregnet til 6 Bar, svarende til 60 Meter vandsøjle.
Og det er et meget højt akvarie.

Jeg ville personligt ikke bruge noget silicone, da det bare er i vejen for pakningen.
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Carsten skrev:
Gummipakningen skal være i akvariet, og plast ringen på ydersiden.
Henrik skrev:Lidt afhængig af hvordan gennemføringen vendes.
Gummipakning skal være på gennemføringen og plastringen skal være ved møtrikken.
Menar ni samma eller är det jag som ej fattar. :oops:
Skall muttern vara i akvariet eller under akvariet eller detta är kanske en smaksak?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Møtrikken skal være i akvariet.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Carsten skrev:Møtrikken skal være i akvariet.
Hvis du mener at møtrikken skal være i akvariet, hvordan kan du så mene at gummipakningen også skal være i akvariet.

Hvis man ser på instruktionen for sådanne rørgennemføringer skal gummipakningen være på selve gennemføringen og plastringen være ved mørtikken, dvs. hvis mørtikken er inde i akvariet skal gummipakningen være udvendig og omvendt.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Jeg tror at det er fundstændig ligegyldigt hvor man placerer møtrikken, men den er nok nemmer at spænde hvis den sidder på ydersiden og ikke er gemt vær nede i et overløb.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

engelquist skrev:Da jeg monterede mine rørgennemføringer gav jeg dem en ordenlig gang silikone for en sikkerheds skyld, det er trods alt svært at ordne en utæthed når der først er vand i baljen.
Ja det vil jeg så sige er det dummeste man overhovedet kan gøre ! De gennemføringer kan sagtens modstå det vandtryk vi har i vores akvarier. Hvis du propper det til med silikone kan du bare være sikker på at du næsten ikke kan få det rent igen hvis uheldet en dag skulle være ude...

Desuden vil jeg mene at møtrikken yderst da det er nemmest og så ellers gummipakning i akvariet og plastpakning yderst sammen med møtrikken.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4717
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

nå jamen så gør jeg det ikke med siliconen!

Tak for rådene allesammen...

Nu har jeg været igang siden i morges... jeg håber jeg kan sætte nogle billeder på en ny tråd snart!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Brian: Kig lige på dette link: http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=4525
Jeg er ikke ene om at anbefale silikone- selvom du mener at det er det "dummeste" man kan gøre.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"