VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

skummer på halvtid

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
draco
Reactions:

skummer på halvtid

Indlæg af draco »

hejsa

Er det muligt kun at køre med sin skummer 12 timer i døgnet når man har en midiflotor til et 240 liters akvarie?

Hvis den kun kører på halv tid, vil den så ikke bare skumme mere i den tid den kører?
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Følger spændt med... har en deltec apf600 til 250 l og det ville være fedt hvis den kun kørte om natten..
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg overvejede det selv i sin tid med min Deltec APF600 for at spare strøm og for lyden/støjen. Men hvis man slukkede min og tændte den igen ville den skumme helt vildt med det tyndeste vand, koppen blev fuld på ingen til og så løb det hele over.
Man kunne simpelthen kunne starte den med afgangshanen fuldt åbenn og så lukke denne til lige så stille hen af vejen - desværre.

Ang effektiviteten så kunne jeg bedst tro at det optimale var at den kørte 24/7. Men selvfølgelig hvis det er et must, at man ikke kan sove med den skummer lige ved siden af eller lign, ja så må man vel blot tilpasse sin akvarie belastning efter forholdende evt ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Burde kunne lade sig gøre...med nogle modeller. Har selv APF'eren og den kan ihvertfald ikke "kold-startes"....rart at vide at det ikke bare er mig der er en knold :wink:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

mikkel skrev:Burde kunne lade sig gøre...med nogle modeller. Har selv APF'eren og den kan ihvertfald ikke "kold-startes"....rart at vide at det ikke bare er mig der er en knold :wink:
Samme problem som jeg beskriver eller ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvilken forskel er der på sådan en APF og og en AP?? Jeg har en AP850 og den kan da godt "koldstartes"
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Min APF600 fylder hele koppen op med vand inden den "sætter sig", hvis jeg ikke har åbnet helt op for afgangshanen og derefter langsomt reducerer. Er mildest talt lidt generende at man skal justere på skidtet hver gang man har haft den slukket, men når den først kører så er den et effektivt stykke (larmende) udstyr.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Carsten - De har lidt forskellige mål på koppen og rør og derved forskellige ratings. APF suger desuden mere luft ;)

Mikkel - Nøjagtig samme problem som jeg oplevede. Dog ikke større end når man har tømt koppen vender man sig hurtigt til at justere den ind igen. Fuld skrald på luften og så lige lukke hanen til hen over lidt tid ;)
Mvh
Brian

mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Det er skam heller ikke det store problem, men det ville være fedt hvis det var on/off så mine akvarie-sittere også kan finde ud af det.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

bare sætte 2 haner på efter hinanden.. og lade den yderste stå som altid og bruge den inderste til at lukke helt i og åbne helt for :P
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Er det et problem overhovedet?? Hvis du ikke selv er hjemme, og der er nogen som skal komme og fodre dine fisk. Er det så ikke blot at lade skummeren køre konstant, der er jo ingen som skal høre på den.
Og hvis det er strøm forbruget du piver over, så er det vist nok den forkerte hobby du har valgt :)
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Piver?

Anfører bare at det er upraktisk. Hvis man skummer ordentligt, skal koppen tømmes ca. hver 3. dag og det er en operation som jeg ikke kan/vil/tør pålægge mine sitttere med det nuværende setup (vi snakker små ziplock-poser i fryseren med ugedage skrevet på). Derudover ville det også være rart hvis man lige kunne slå skummeren fra v. fodring osv. uden at skulle justere bagefter.
Og ja, APF'eren LARMER uhæmmet, så jeg kan sagtens forstå hvis der er nogen der vil sætte den på timer for at få madro/nattero/whatever. Personligt er jeg blevet så vant til det at jeg kan sove på sofaen lige foran den åbne sump, men det er da altid noget af det første som mine gæster kommenterer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvis skummer koppen er så lille, at den skal tømmes hver 3 dag, burde du måske se på om din skummer ikke er for lille til den besætning som du har i akvariet. En anden måde at afhjælpe problemmet er at bore et lille hul i bunden af koppen og sætte et afløb fast, som forbindes med en slange til en dunk.
Og hvis skummeren larmer meget, er der måske noget andet galt med den.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Ikke fordi jeg har prøvet at slukke min skummer mange gange, men de få gange har det ikke været noget problem at starte den op igen med samme indstilling..
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"