Pletter

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Pletter

Indlæg af StarF »

Hej

nu ved jeg godt der er en del indlæg omkring pletter på kirug fisk. Men ingen om hvornår man bør ty til ferskvands dyp som sidste udvej.

Jeg har en plet kirug, og en hvid brystet kirug. Min plet kirug har aldrig haft problemer med pletter, og har ind imellem kun haft en enkelt men de er altid gået væk. Her for et par dage siden opdagede jeg at både plet kirugen og den hvid brystet kirug har en DEL pletter på sig. De spiser og svømmer gladeligt rundt, og jeg har i et par dage forsøgt med masser af tang, men pt syntes jeg ikke de er på vej væk.. der er måske en lille tilbage gang men ikke noget vildt. Har også set dem være nede ved en af mine 2 danebro rejer men igen, de bliver ikke plet fri og der er stadig en del.

De sidder både på hovedet og kroppen, og finnerne. Hvornår bør man indfange dem og dyppe dem i ferskvand? hvor længe skal de være i ferskvand? har forsøgt at fange pletkirugen igår, men det var umuligt så efter 3 forsøg valgte jeg at stoppe for ikke at stresse den for meget.

er der mulighed for at pletterne går over af sig selv? hvor slemt skal det stå til før der ingen vej er tilbage? hvor mange watt UV skal man bruge til 490l vand? kan uv betale sig?

det skal siges mine 2 andre kiruger ingen pletter har. det er en gul kirug og en Zebrasoma veliferum.
zikoo
Reactions:

Indlæg af zikoo »

Jeg har netop samme problem, min pletkirurg har bare masser af hvide pletter over det hele og farven er begyndt at falme :( Har prøvet at fodre den med noritang (dyppet i hvidløgsvand) og pist væk var pletterne næste dag, men den fik det så igen alligevel. Har prøvet med ferskvandsdyp flere gange i ca. 5 min og nogle gange 10 min for at være helt sikker, men lige lidt hjælper det. Min gule kirurg har haft den del pletter som paleten, men er så forsvundet igen, mens paleten stadig har pletter.. Jeg syntes du skal prøve ferskvandsdyp fra nu af før det bliver værre, give fisken fred og ro og så fodre den konstant med noritang! ;)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

så må jeg vist heller lave en fiske fælde for at fange den med net går sku ik.. Hvidløgs vand, det laver i bare med at presse et hvidløg ud i vand?
zikoo
Reactions:

Indlæg af zikoo »

jaa, hvidløg er bl.a. kendt for at være et godt dræbende middel mod bakterier, virus o.s.v har jeg hørt.. Men prøv at søge på forummet under ''pletter'' eller ''hvide pletter'' der finder du hel del om det..:)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

masser af foder og rent vand hænger ikke så tit sammen i et akv.

men fodre godt gerne meget noritang.og andet varieret,,jeg læste om en der havde succes med bananer :P og skulle ikke have nogen negativ virkning på vand kvalitet..

de pletter er nok oodinnium som er de vanligste sygdom blandt fisk
der er tale om parasitter,som i naturen er harmløs.men i akv med dårlige forhold kan blive ret dramatisk.
det kan tænkes at inkapslede sporer i hvile tilstand altid er til stede,så behandlig kan fejle eller stresse fiskene mere når de skal fanges som du selv nævner

hvis de ikke sidder så tæt er det ich og minder meget om det vi også ser i ferskvand og sygdommen skyldes sillikater,
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

det ligner faktisk det man ser på ferskvands fisk, og de "klør" sig lidt på stene ind imellem. Nu har jeg ikke lige et silikat målings sæt. Men hvad er mulighederne for at fjerne det?

Nu fodre jeg kun med nori tang, altså det er det eneste foder der får lov at være i akvariet. det andet jeg fodre jeg moderat med.
zikoo
Reactions:

Indlæg af zikoo »

Der vil altid være parasitter i ens akvarie, men fiskene har et slimlag som er deres imunforsvar mod bakterier, infektioner osv. der bl.a. også beskytter dem mod parasitangreb, men er fiskens imunforsvar svækket (muligvis pga. stress eller dårlig vandkvalitet) vil fisken blive et nemt offer. Du skal så anskaffe dig et UV filter, mener det skulle være på 55 w for at dræbe parasitterne, men der er forskellige meninger om hvor mange wat der skal til for at have en efftekt på parasitterne, men mange har forsøgt sig med mindre wat og er tilfreds med det... og ja de klør/gnider sig mellem stenene fordi det irretere dem.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

er godt klar over der altid er parasitter i ens akv. Tænkte mere hvis problemerne skyldtes silikater, hvad gør man så? skifter vand? eller kan man få noget til at komme i? Har lige bestilt et test set. Her til morges så det desuden ud til der var en lille reducering i pletter på de 2 fisk..
Emmer
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet

Noritang

Indlæg af Emmer »

Hej alle:
Hvor kan man købe noritang? Et andet spørgsmål hvad ska KH- værdien være i et saltvandsakvarie?
Mvh - Emmer
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

Noritang kan købes i føtex. Bare spørg efter tang til sushi :P
Emmer
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Noritang

Indlæg af Emmer »

Tak til exzos.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hej emmer kh skal være 8,så er der plads til at vippe lidt til bægge side..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

ole. skrev: og minder meget om det vi også ser i ferskvand og sygdommen skyldes sillikater,

Det er ikke korrekt!

Silikat er et mineral som findes overalt også i vand. Og har intet med sygdom at gøre.

Lad være med at skrive sådan noget, det gør folk forvirret, og angste for at det også skal ske for dem.

Der hvor kæden hoppede af for dig, er at de hedder Ciliater og det er noget ganske andet(en cellede dyr)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg beklager.det giver selvfølgelig mere mening det du skriver carsten.ska lprøve at holde mig tilbage hvis jeg ikke er 100procent sikker på min sag,men så lærer jeg jo heller ikke så meget.

beklager..
Emmer
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

KH

Indlæg af Emmer »

Tak til ole. Hvis ellers jeg kan stole på den målestrip jeg har ligger min værdi på 25 eller mere. Jeg må nok hellere få et andet testsæt men hvad kan man gøre ved det hvis det passer?
Emmer
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

så tilsæt kalkvand eller andet der supplere calsium....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En kh på 25!!!! Det er da helt i skoven! Som du selv nævner så må du hellere få fat i et ordenligt test sæt.
Hvis nedsættelsen skal sker her og nu, så skal du tilsætte calcium, men ellers burde tiden klare det for dig. Men stop selvfølgelgit med at tilsætte noget.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"