hej var lige på vej i seng da jeg så denne fætter svømmede rundt i mod frontglasset og nåede at fange den hvad kan det være? og er det en fordel at have den i?
beklager billede kvaliteten men de er ikke ret stort dyret:
Det er en orm af en slags, mener at de normalt lever i stenene.
nu har du fanget den, så ud med den. Skal ikke kunne sige om det er skadedyr, men jeg tror det ikke
Så vidt jeg kan se er der tale om en såkaldt "Agernorm" eller Sipunculide (Rækken Sipuncula). I mine øjne absolut ikke et skadedyr snarere tværtimod da de spiser organisk matriale i bundlaget eller filtrerer vandet for organiske partikler. Et fint dyr at have i sit økosystem. Du har sikkert flere så det gør nok ikke så meget, at du slog en enkelt ihjel.
Jeg er enig i at det på nogle af billederne godt kan ligne en snyltende copepod altså et krebsdyr i samme gruppe som vandlopper (cyclops), men hvis du ser på det ene billede ser det ud til at munden sidder helt fremme i den ene ende. På snylterne sidder munden på undersiden (ventralsiden) og så har snylterne også tydelige gribeben, som de enetn holdet fast med eller begraver i værtsdyrets væv. Jeg tror stadig, at det er en sipunculide, men det ville være lettere at se, hvis billederne var lidt bedre. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at det er en snylter, men jeg tror det altså ikke.
I virkeligheden kunne det nogle gange måske være en idé, at vi sendte dyr rundt til hinanden (i sprit eller formalin) så er vi da sikkert nogle stykker, der i hvert fald kan bestemme dem om end ikke tilart så i hvert fald række, klasse og måske så langt ned som til art. Jeg er i hvert fald åben for at modtage nogle dyr i sprit for at se om vi kan finde ud af hvad der er hvad, hvis det ikke kan ses på billeder.
DDT2 skrev:ja beklager sgu meget for kvaliteten for selv om det er 5mp kamera så kunne jeg bare ikke få et klart nok billede så det var muligt at se den ordenlig
Til en anden gang .. Så har dit kamera måske en makro funktion? - Det giver MEGET skarpere billeder når man går tæt på.