rødehavs biotop
- Dragefisk
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: skibby
- Kontakt:
rødehavs biotop
jeg har tænkt at lave mit 470 l akvarie om til et rødehavs biotop.
så hvis i har nogle link eller selv ved noget om det vil jeg meget gerne høre fra jer.
1: temperatur og saltværdi.
2: fisk.
3: invertebrater.
4: koraller.
5: stenopsætning.
6: lys.
mvh mads
så hvis i har nogle link eller selv ved noget om det vil jeg meget gerne høre fra jer.
1: temperatur og saltværdi.
2: fisk.
3: invertebrater.
4: koraller.
5: stenopsætning.
6: lys.
mvh mads
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Der er et eksempel på en enkelt balje her: http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/fo ... ?ID=135330
Du kan evt. høre, om der er nogen som ved lidt mere ang. den balje derinde...
Du kan evt. høre, om der er nogen som ved lidt mere ang. den balje derinde...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hej dragefisk...
jeg synes du har fat i noget her..og jeg tror mange af os der påstår at være heldig ejer af et rev akvarie,faktisk besidder et sten og fisk akvarie.
jeg mener at have læst ron shimeks resultat af, hvor mange forskellige livs former han havde fundet på 1 kvadrat meter rev,og det var ikke så lidt...
den største fejl jeg har gjort er at fylde op med for mange koraller(og sten)husk her at lidt er mere....,det er trist hvordan man derpå skifter de mindre pæne koraller ud.
Jeg selv stræber efter at have højst 4-5 koraller,men jeg er ret ked af hvor døde mine sten er og de kan slet i måle sig med noget af det der ses på revet ,spækket med liv.
af revbyggende koraller er seriatopora caliendrum et godt eksempel på dette da den hurtig fæster sig til substratet.. på revet kan denne meget hårdføre koral enda finde på at vokse på et stykke træ der flyder forbi.
Eller for eksempel en EPIFYT,noget der vokser på noget andet der vokser.
Da carsten var ved at lægge sit akv om,var jeg ude efter aflæggere.
og jeg vil mene han havde brudt omtrent halvdelen af revet ned.
det var et utrolig smukt syn (carsten gir mig nok ikke ret,såvidt jeg husker kaldte han det en kirkegård)
det lignede et rigtig rev i mine øjne...hele bag partiet(glasset) var fyldt med store kolonier af montipora og acropora der vokset fladt og i alle mulige skøre retninger og man kunne se tydelige spor af hvordan nogle af korallerne havde gået tilbage og andre fået lov at komme til.et nyt rev der kommer tilsyne når det gamle bliver brudt ned.
p.s for videre læsnig ville jeg foreslå symbiose og metabolisme
jeg synes du har fat i noget her..og jeg tror mange af os der påstår at være heldig ejer af et rev akvarie,faktisk besidder et sten og fisk akvarie.
jeg mener at have læst ron shimeks resultat af, hvor mange forskellige livs former han havde fundet på 1 kvadrat meter rev,og det var ikke så lidt...
den største fejl jeg har gjort er at fylde op med for mange koraller(og sten)husk her at lidt er mere....,det er trist hvordan man derpå skifter de mindre pæne koraller ud.
Jeg selv stræber efter at have højst 4-5 koraller,men jeg er ret ked af hvor døde mine sten er og de kan slet i måle sig med noget af det der ses på revet ,spækket med liv.
af revbyggende koraller er seriatopora caliendrum et godt eksempel på dette da den hurtig fæster sig til substratet.. på revet kan denne meget hårdføre koral enda finde på at vokse på et stykke træ der flyder forbi.
Eller for eksempel en EPIFYT,noget der vokser på noget andet der vokser.
Da carsten var ved at lægge sit akv om,var jeg ude efter aflæggere.
og jeg vil mene han havde brudt omtrent halvdelen af revet ned.
det var et utrolig smukt syn (carsten gir mig nok ikke ret,såvidt jeg husker kaldte han det en kirkegård)
det lignede et rigtig rev i mine øjne...hele bag partiet(glasset) var fyldt med store kolonier af montipora og acropora der vokset fladt og i alle mulige skøre retninger og man kunne se tydelige spor af hvordan nogle af korallerne havde gået tilbage og andre fået lov at komme til.et nyt rev der kommer tilsyne når det gamle bliver brudt ned.
p.s for videre læsnig ville jeg foreslå symbiose og metabolisme
- Dragefisk
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: skibby
- Kontakt:
ideen som du også skriver var måske at få fat i en masse døde koraller som du så limer oven på de levende sten. og så der efter sætter koraller på dem.
For ja der er jo hele tiden någet der dør men så kommer der jo også nyt til.
Måske skulle man også lade være med at vælge så mange forskellige fisk. For der befinder sig vel ikke så mange forskellige fisk på då de få kvadratmeter som vi har her i akvariet i forhold til det virkelige rev.
måske skulle bare nåjes med 1 kejser og 2 flotte kirurger og så en 20-25 flotte stime fisk som grøn chromis eller anthias som jo lever i store flokke ved klippeafsatser.
Det kan godt være akvariet bliver langt kedeligere men langt mere naturligt.
Jeg har heller ikke selv for meget liv i mine sten men kan man ikke købe disse små dyr der lever i stenene nogle steder.
man kan købe snegle men der findes jo også milliarder af andre dyr i disse levende sten
For ja der er jo hele tiden någet der dør men så kommer der jo også nyt til.
Måske skulle man også lade være med at vælge så mange forskellige fisk. For der befinder sig vel ikke så mange forskellige fisk på då de få kvadratmeter som vi har her i akvariet i forhold til det virkelige rev.
måske skulle bare nåjes med 1 kejser og 2 flotte kirurger og så en 20-25 flotte stime fisk som grøn chromis eller anthias som jo lever i store flokke ved klippeafsatser.
Det kan godt være akvariet bliver langt kedeligere men langt mere naturligt.
Jeg har heller ikke selv for meget liv i mine sten men kan man ikke købe disse små dyr der lever i stenene nogle steder.
man kan købe snegle men der findes jo også milliarder af andre dyr i disse levende sten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- K.E
- Dragefisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Så en udsendelse på animal planet, fra koralrevene ved palau, det var som ole beskriver det, de underligste steder korallerne voksede.
Der var bla. (hvilket jeg var meget facineret af) et koralrev inde i mangroven, dvs. koraler var vokset fast på mangrove træets røder, og bunden var spækket med koraller, det var vildt imponerende.
Der var bla. (hvilket jeg var meget facineret af) et koralrev inde i mangroven, dvs. koraler var vokset fast på mangrove træets røder, og bunden var spækket med koraller, det var vildt imponerende.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau