1001 gode spørgsmål - fra en Rookie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Marlin
Reactions:

1001 gode spørgsmål - fra en Rookie

Indlæg af Marlin »

Hej Alle!

Så er beslutningen taget - vi skal have et saltvandsakvarium!

Har før haft akvarium (dog ferskvand) så klar over den tålmodighed og tid et flot og velfungerende akvarium kræver! Men jo mere man læser om saltvand jo mere finder man ud af det er 2 forskellige universer! Er stadig i opsparingsfasen (er på SU :( ) men målet er opstart sommer 2008!

First things first - anskaffelse af akvarie!?!?!

Er der nogen som er bekendt med at bestille glasakvarie på akvarieydstyr.dk i egne mål? Har tænkt på B120, D60, H60... Problemet er så bare hvad med armatur - vil ikke have et der skal hænge i loftet og der er ikke ambitioner om stenkoraller så HQI er vel ikke nødvendigt?? Og hvilke muligheder er der så?

Kunne rigtig godt tænke os en lyskasse a la dem der er på Juwelakvarier idet vi synes de er pæne at se på fordi de dækker hele akvariet og man undgår at lyset "spreder" sig i hele rummet!

MVH.

Marlin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du har en tålmodighed af guld, så kan du godt bestille hos AU. For der er god chancen for at akvariet skal tilbage til dem igen inden du er tilfreds.

Jeg kender ikke de der armaturer fra Juvel, men der er andre der laver lamper til T5 rør som kan bruges. f.eks er ciklidecenteret i Vallensbæk som regel koncurence dygtige, men kig dig omkring. Du bør have 6 rør i lampen for at få et ordenligt lys, men så kan du også have stenkoraller, blot ikke de allermest lyskrævende.

PS: Ret lige din profil, så dit postnummer står der.
Marlin
Reactions:

Indlæg af Marlin »

Sådan - så kan i se hvor i verden jeg befinder mig ;)

ØV - det lyder ærgeligt med AU må hellere se mig om efter et "færdigt" akvarie så! Synes desværre ofte at færdigproduceret akvarier er for brede ifht. deres højde og dybde!

Nå men kan du anbefale nogle specifikke armature (evt. nogen jeg kan se på en hjemmeside)

Og mange tak for hjælpen - hvor er det fedt at der er sådan et forum som kan hjælpe os lidt usikre nybegyndere godt på vej :TH
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Eller hav lidt tålmodighed der er tit nogle fine komplette sæt til salg herinde til rigtig gode priser :D
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Marlin
Reactions:

Indlæg af Marlin »

Har jeg lagt mærke til :) Holder bestemt også øje med den slags!
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

pet hollywood i skalborg har nogle akv til meget fornuftige priser
smut lige der forbi

mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Når nu du bor i aalborg så er der masser af akvarie forretninger, ville det ikke være nemmere at få en af dem til at lave akvariet?
Ellers vil jeg anbefale dig at kigge efter brugt herinde, der er tit noget godt til salg.
/martin
Marlin
Reactions:

Indlæg af Marlin »

Kan man få de forskellige forretninger i Aalborg til at lave dem??? Det vidste jeg ikke - men Cool nok!

Pet Hollywood - har været der men synes de så "dyre" ud sammenlignet med hvis man bestiller et glasakvarie, som vel egentligt også er det mest optimale til saltvandsakvarier?
Marlin
Reactions:

Indlæg af Marlin »

Men tilbage til det med armatur - synes ikke at kunne huske forretninger hvor de har haft det helt store udvalg ???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Marlin skrev:Men tilbage til det med armatur - synes ikke at kunne huske forretninger hvor de har haft det helt store udvalg ???
Det er der heller ingen der har. De er ikke billige derfor er det stort set altid bestillingsvare.

Kig på : http://www.cichlidecentret.biz/
http://www.aquafair.de/index.php/cPath/90_96_100

Der er lidt at kigge på.
Du behøver ikke at have betænkligheder ved at bestille det i Tyskland.
Tingene kommer lige så hurtigt som fra danske butikker
Marlin
Reactions:

Indlæg af Marlin »

Tusind tak :)

Er faldet lidt for dette: http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/551

Skal jeg så have et dækkeglas over hele akvariet - hvis ja hvad så med den kraftige fordampning? Og det tager vel også noget af lyset?

Eller kan det lade sig gøre at nøjes med nogle "udhæng" som armaturet kan ligge på og måske en tværstiver?
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Et dækglas vil tage en stor del af lyset og vil desuden blive kalket til.
Saltvandsbutikken har også armaturet: http://www.saltvandsbutikken.dk/ATI.htm
/martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Marlin skrev:Tusind tak :)

Er faldet lidt for dette: http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/551

Skal jeg så have et dækkeglas over hele akvariet - hvis ja hvad så med den kraftige fordampning? Og det tager vel også noget af lyset?

Eller kan det lade sig gøre at nøjes med nogle "udhæng" som armaturet kan ligge på og måske en tværstiver?

Nok en jyde der ikke kan tysk :)

"Damit jedoch diese hochwertigen Reflektoren erst gar nicht mit Wasser in Berührung kommen und Sie sich auch erst gar nicht über das mögliche Verspritzen und die Reinigung der einzelnen Reflektoren Gedanken machen müssen, wurde der SUNPOWER einen ganzheitlich und seitlich umfassenden Spritzwasserschutz aus Plexiglas gegönnt"

Der er plexiglas under.

Med hensyn til fordampning er det ok, da det er med til at holde temperaturen nede. T5 rør varmer lige så meget som Hqi, og fordi T5 er tættere på akvariet, kan det komme til at virke som et låg, hvor vandet ikke kan komme væk under, med det resultat at temperaturen stiger, og kan komme i fartruende nærhed af de 30 grader som er absolut max for koraller.
Marlin
Reactions:

Indlæg af Marlin »

Yes sir :D Sidst jeg talte tysk var til eksamen i 9 klasse ;)

SÅ tak for det danske link Martin :)

Vil det sige at med armatur som jeg nu næsten har sat næsen op efter er det ikke nødvendigt med yderligere opvarmning af vandet??? Og løsningen med tværstiver er det mest optimale... Eller hvad hviler armaturet på? Har jo kun erfaring fra ferskavand hvor man bare "smider" armaturet ovenpå dækkaglasset..
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
Marlin skrev:Tusind tak :)

Nok en jyde der ikke kan tysk :)

"Damit jedoch diese hochwertigen Reflektoren erst gar nicht mit Wasser in Berührung kommen und Sie sich auch erst gar nicht über das mögliche Verspritzen und die Reinigung der einzelnen Reflektoren Gedanken machen müssen, wurde der SUNPOWER einen ganzheitlich und seitlich umfassenden Spritzwasserschutz aus Plexiglas gegönnt"

Der er plexiglas under.

Med hensyn til fordampning er det ok, da det er med til at holde temperaturen nede. T5 rør varmer lige så meget som Hqi, og fordi T5 er tættere på akvariet, kan det komme til at virke som et låg, hvor vandet ikke kan komme væk under, med det resultat at temperaturen stiger, og kan komme i fartruende nærhed af de 30 grader som er absolut max for koraller.
tysk var vist kun populært da var ung ;)
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Jeg mener at armaturet er lavet til at hænge over akvariet.
Ekstra opvarmning skal du nok ikke regne med, snarere afkøling. Det plejer at være det der er problemet.

Tværstiveren er generelt bare i vejen. Hvis du alligevel skal have bygget akvariet så vil det være nemmere at få dem til at smide bølgebrydere hele vejen rundt så det derved bliver afstivet. Men hvilke mål havde du tænkt på?
/martin
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Hvis det var mig ville jeg putte noget mere lys over. Det er en skam at give så mange penge for en lampe man måske gerne vil opgradere på et tidspunkt, så kan man lige så godt købe en lampe med nogle flere watt fra staretn og gerne HQI :wink:

Har du set det akvarie her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=12995 ?
Senest rettet af Mikkel E ons 31. okt 2007 18:50, rettet i alt 1 gang.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg er også til bølgebrydere. En af min bekymringer da jeg opgraderede fra min nano var netop at have et akvarie stående uden dækglas. Men bølgebryderene sørger for at holde snegle i akvariet, hehe :D og når jeg roder i akvariet så skvulper det ikke over selvom vandet står højt.
En tværstiver er jeg også ret sikker på at du bliver ked af.
Du kan se hvordan mit lys er sat (1x 250W hqi)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11481
Billede

Jeg har heller ikke varmelegeme i mit, men mens jeg var i vietnam var temperaturen dog under 21 grader fordi vinduerne havde stået åbne, hehe. Da min akvariesitter fik lukket vinduer og tændt for varme så har der ikke været problemer siden. Men der havde det være smart med lidt nødvarme i den situation.

Mvh
Henrik
Marlin
Reactions:

Indlæg af Marlin »

OK - Mener der står der er indbygget afkøling i armaturet - måske ekstra afkøling er nødvendigt? Mål. B120 D60 H60.....

Havde overvejet HQI men har ingen planer om stenkoraller hvorfor jeg ikke mente det var nødvendigt - og vil undgå at armaturet skulle hænge i loftet!

Tusinf tak for billedet det er altid lidt nemmere at forholde sig til :D

- Bølgebryder lyder til at være en rigtig god løsning ;-)
Marlin
Reactions:

Indlæg af Marlin »

Hej Mikkel....

Tusind tak for linket har først lige set det nu - tror jeg vil kontakte ham gutten der sælger det :D
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"