Har lige målt CA og KH. Med spids sat på 1 ml sprøjte måler jeg f.eks kh til 6.85 og uden spids til 7.55..??
Det er det samme med CA..0 med spids og 445 uden spids.
Skal man bruge den kanyle med eller uden spids ?? (forhåbentlig uden *s*)
Jeg trækker det sorte stempel op, så undersiden er over 1 ml mærke, og vender sprøjten om og aflæser den øverste del af stemplet..er det ikke korrekt ??
Det står faktisk i brugsanvisningen at spidsen skal være på.
Og helt lige meget er det nu ikke om den er på eller ej. Der kan være en smule væske i spidsen, og aflæsningsskemaet er lavet ud fra at spidsen er monteret.
Det burde, som Martin siger, være totalt ligegyldigt.
Hvis man starter i nul og suger op til 1 ml.-mærket, er der 1 ml., uanset om der er en spids på eller ej. Ligeså vil der være sprøjtet en ml. ud, når stemplet trykkes tilbage til nul.
Det er korrekt, at der vil være noget væske i spidsen, men dette bliver der jo netop kompenseret for, i form af den luft spidsen indeholder til at starte med (samme luft, der kan ses lige under stemplet, når man har suget den rette mængde op).
Men hvad der så gør forskellen i målingerne, ved jeg ikke.
Hvor mange gange har du lavet målingerne? Er det konsekvent, du får disse tal, når du måler med og uden spids? Prøv eksempelvis at være helt nøjagtig, når du tager en skefuld af det pulver, der skal i først. Brug et eller andet helt plant til at stryge skeen med, så der ikke er noget top på.
Senest rettet af mads-fisk man 29. okt 2007 07:49, rettet i alt 1 gang.
Hvordan har du målt Ca til 0 ?
Det kan ikke lade sig gøre med mit testsæt, så jeg tror du gør ét eller andet galt.
Ang. spidsen, så er det ligegyldigt om den er på eller ej. Det er bare vigtigt, at den enten er på-monteret gennem hele testen eller af-monteret gennem hele testen. Du må ikke sætte den på eller tage den af, midt i det hele (eks. efter du har suget Ca-3 op i den).
kender ikke saliferts målesæt, men udfra hvad jeg kan forstå ud fra denne tråd så vil jeg da mene at der er forskel om man bruger spids eller ej (hvis det da ellers er sådan en spids jeg tror det er).
Hvis man suger op til 1ml mærket med spids, vil der jo derved også være vædske i spidsen. Hvis man ikke har spidsen på, vil der så være mindre vædske, uanset om man suger op til samme mærke.
Tricket er at der er en mængde luft i sprøjten. Denne mængde er større når spidsen sidder på hvilket derved kompenserer for at den er der.
Og da luften ikke pumpes ud så er det kun mængden at luft der varierer. Så det har ingen betydning ud over at det er lettere at lave præcise dråber.
Jamen, det kan da godt være det giver en afvigelse....
Men hvordan måler man 0? Hvis der er 0,98ml tilbage i sprøjten giver det 10mg/L..... altså skal det skifte farve inden der kommer noget som helst Ca-3 i glasset, før målingen giver 0?