Balling vejlednng på dansk - værsgo

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Balling vejlednng på dansk - værsgo

Indlæg af Jerslev »

Har lavet denne danske vejledning til Balling, oversat fra Aqua fairs hjemmeside. Den er nem at forstå og lige til at gå til.

Konstruktiv ros og ris er velkommen omkring uklarheder, fejl og mangler.
Fornemmer, der er et behov for at have en nemt tilgængelig vejledning på saltvandsforum. Det havde jeg ihvertfald selv

Jerslev

Balling vejledning

Hvilke værdier stræber vi efter:

1: Calcium: ca. 420 mg/l ved en karbonathårdhed på mellem 6-8 dkH
2: Magnesium: ca. 1350 mg/l

Hvad skal man bruge:
1: 3 rene plasticdunke egnet til levnedsmidler på hver 5 liter( uden forurenende stoffer )
2: En digital vægt, der kan veje ned til 1 – 2 gram
3: Osmosevand som er helt afsaltet
4: Natriumhydrogencarbonat, Calciumchlorid-Dihydrat og natriumchloridfrit mineralsalt
5: Et saltudregningsprogram ( kan downloades her): http://www.aquafair.de/info_pages.php/p ... c1da123eaa

6: Sporelementer Her ex: Aqua-Elemente 1, 2 og 3:

Sådan begynder du:
Begyndelsen: vandværdierne skal indstilles til de ideelle værdier:

1: Mål med et anerkendt kvalitetsmålesæt ( Salifert f.eks) Mg indholdet
Forhøj dette til indholdet svarer til 1350mg/liter
2: Mål dertil karbonathårdheden i vandet ( dkH)
3: Mål tilsvarende Calciumindholdet i vandet

Med udgangspunkt i saltudregningsprogrammet indføjes den målte Ca. værdi, nettovandmængden samt den ønskede Ca. værdi. 420 mg/l og tryk på beregn.
Saltudregningsprogrammet har nu udregnet og dermed anvist, hvor meget salt af hver af de tre salte, der skal iblandes og over hvor lang tid. (for at undgå for store udsving)

4: Opløs de angivne saltmængder i osmosevand, hvert stof i hver sin spand.
5: Husk i første omgang kun at dosere i akvarievandet 70% af den foreslåede mængde/blanding/er over det foreslåede tidsrum efter følgende opskrift:
Om morgenen: natriumhydrogencarbonatopløsningen plus mineralsaltopløsningen
Om aftenen: Calciumchlorid – Dihydrat opløsningen.

NB: det er yderst vigtigt dagligt at kontrollere Calcium og karbonathårdheden ( Ca og dkH).
I tilfælde af at dkH stiger op over de tilstræbte 8, standser man med at hælde natriumhydrtogencarbonat opløsningen i vandet og nøjes med de to andre

6: så snart de ønskede værdier er nået, laves standardopløsningerne, og der påbegyndes en daglig dosering af de 3 opløsninger, som skal modsvare forbruget.

Sådan laves standardopløsningerne:
1: Der skal til hver opløsning bruges 5 liter osmosevand – dertil de tre 5 litersdunke
2: I dunk 1 opløses 358g Calciumchlorid-Dihydrat
3: I dunk 2 opløses 420 g natriumhydrogencarbonat
4: I dunk 3 opløses 122 g natriumchloridfrit havsalt (mineralsalt)

Daglig dosering:
1: Doser igen forskudt tidsmæssigt dagligt 10 – 30 ml pr 100 l akvarievand af hver af de 3 opløsninger
Morgen: Natriumhydrogencarbonatopløsningen og natriumchlorid frit havsalt
Aften: Calciumchlorid-Dihydrat
Vær opmærksom på, at mængden kan variere meget afhængig af besætning – bliver værdierne for høje, skal der tilsættes mindre. Bliver værdierne for lave mere.
2: Det er nu absolut nødvendigt at måle vandværdierne hver anden dag for at finde frem til det faktiske forbrug i akvariet
Det lyder kompliceret at finde ud af akvariets behov, men efter ca. 2 uger har du fundet frem til den nøjagtige dosis.

Når du måler, skal du huske at vente en tid efter du har tilsat opløsningerne og teste med kvalitetstests

3: Når du har fundet den rette dosering, efter ca 14 dage, er det fuldt tilstrækkeligt at måle 1 gang om ugen

Hvorfor dosere med natriumchloridfrit havsalt:

Ved Ballingmetoden bliver der, ved siden af Ca og hydrogencarbonationer også tilført chlorid- og natriumioner, som er regulært kogesalt.
Da disse to ioner ikke forbruges i vandet ophobes de langsomt og en forskydning i ionbalancen, fx i form af et forhøjet saltindhold kan blive følgen.
For at udligne denne situation, eller for at imødegå denne tendens tilsættes natriumchloridfrit havsalt

Ved næste helst ugentlige vandskift kan/skal man bruge en mindre mængde af den havsalt, man har valgt at bruge efter følgende recept:

50 g natriumchlorid frit havsalt erstatter 167 g havsalt

Regneeksempel:
Har du i løbet af en uge tilsat 3 liter af hver saltopløsning betyder det, at du har tilsat
122g natriumchloridfrit havsalt /5 =24,4 X 3 = 73,2 g
Da 50 g erstatter 167 g almindeligt havsalt, skal der altså tilsættes 167g plus 77g mindre havsalt = 244 g mindre.
Men husk altid at måle efter med aerometer eller refractometer for at undgå fejlberegninger

Sporelementer:
Sammen med Balling kan man også tilsætte sporestoffer efter forbruge

Dertil kan Aqua- sporelementerneb 1, 2 og 3 benyttes

1: opløs i den samme 5 liter beholder, der indeholder Calciumchlorid-Dihydratopløsningen 25 ml af element 1 og 2 – (25 ml af hver.)
2: Opløs 25 ml af element 3 i beholderen med Natriumhydrogencarbonaten
Derefter doseres som vanligt efter forbruget de afstemte mængder af de tre opløsninger. Samtidig tilføres de nødvendige sporstoffer
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg har altid fået at vide at det skal tilsættes ved at man først putter væske 1 i, så 2 og så 3. Og at det skal gøres inden for en "begrænset" tid. Dog skal de 3 væske bare ikke i "kontakt" med hinanden.
Brugeravatar
Moke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Moke »

Sticky plz :D
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Nu kan det sagtens være mig der husker forkert, men jeg mener at have set en balling vejledning som brugte 3 dunke hvor magnesium også var inkluderet. Er det mig der tager fejl?
/martin
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

martin skrev:Nu kan det sagtens være mig der husker forkert, men jeg mener at have set en balling vejledning som brugte 3 dunke hvor magnesium også var inkluderet. Er det mig der tager fejl?
Ja, det kan ikke passe. Der skal være 3 dunke, og så kan man tilføje magnesium i en fjerde dunk :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I den dunk med mineralsalt, kan man komme magnesium - mener jeg
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Det vil da ikke være smart at gøre. Så kan man ikke tilsætte magnesium for sig selv.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

christiantt skrev:Det vil da ikke være smart at gøre. Så kan man ikke tilsætte magnesium for sig selv.

Hvorfor ikke??? Magnesium skal da tilsættes i samme mængde som det andet.
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Magnesium forbruget kan være mere svingende end de andre så derfor kan det være en fordel at tilsætte Mg seperat. men hvis man tilsætter det med de øvrige væsker så skal det blandes i væske 3 med mineralsalt
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Kom i dag igang med det her balling. Jeg har blandet efter foreskrifterne og doserer med doseringsmaskine.

Mht dosering er det så altid den samme mængde indbyrdes af de 3 man tilsætter? Altså hvis jeg tilsætter 50ml calcium i døgnet skal jeg så også tilsætte 50ml af de 2 andre?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Så vidt jeg ved så skal du tilsætte det samme af dihydraten og den nacl frie salt. Dvs dunk 1 og 3.
Dunk 2 tilsætter du efter kh'en.
/martin
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

okay tak for det...
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Man skal altid tilsætte lige meget af de tre væsker, når man først har det rette udgangspunkt, dvs de værdier man ønsker sig.
Hvornår man tilsætter hvad på dagen, er jo næsten ligegyldigt, dog mener jeg, at man helst bør tilsætte mængden af alle tre væsker over flere omgange i løbet af dagen.

Jeg har selv en doseringsmaskine, som jeg styrer det med.
Det, der er specielt ved Kh-en, er at det er den man måler på, som indikator for om værdierne er gode. I den ideelle situation, vil tilsætning af lige mængder af hver af de tre væsker holde værdierne på plads, således at man kun behøver at måle på Kh.
Min egen oplevelse gennem 5 års brug af metoden er dog, at man en gang imellem lige skal måle på hele spektret og evt. tilsætte lidt af et af stofferne ekstra, for at få en af værdierne på plads. Her tilsætter jeg de uopløste kemikalier direkte til akvariet, forudsat, at det kun drejer sig om minimale mængder.

Vær i øvrigt opmærksom på at saltholdigheden vil stige langsomt, hvorfor man ved vandskifte skal lave saltvandsblandingen en anelse svagere end man ellers ville.
Derfor mål også en gang i mellem på saltholdigheden.

Selv måler jeg løbende Ph ( ved Balling er den ofte lavere end vi ellers ønsker os 7,5 - 7,8), Ca, Kh og salinitet. Løbende = 1 gang om ugen, når jeg husker det/ som regel.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Tak for dine svar, jeg prøver at tilsætte lige meget af alle 3 og ser hvordan deres indbyrdes forhold bliver.

Mht til PH, kunne man så ikke bare bage natriumhydrogencarbonaten således at det hæver istedet?
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lars M »

Jo det kan man godt. Lige pt. (læs fra igår) kører jeg med 50/50 natriumbicarbonat og natriumcarbonat (bagt). Der skal lige gå nogle dage, før jeg kan vurdere på resultatet.

I øvrigt et rigtigt godt initiativ Jerslev. Vi har længe manglet en ikke nørdet opskrift.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Ja det irriterer mig lidt, at jeg ikke bagte det med det samme, men jeg må jo evt. tage halvdelen fra og blande en ny portion. Jeg kan jo teoretisk set godt gemme det jeg har lavet. Men nu ser jeg lige, hvordan min PH påvirkes.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Lars M skrev:Jo det kan man godt. Lige pt. (læs fra igår) kører jeg med 50/50 natriumbicarbonat og natriumcarbonat (bagt). Der skal lige gå nogle dage, før jeg kan vurdere på resultatet.
Så er der vist gået et par dage :)

Hvad blev dommen, holdes pH værdien stabilt ved at bage 50% af natriumcarbonaten, eller er det for meget / for lidt?

/Magnus
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lars M »

Min 50/50 blanding har med virket til at forhøje min Ph med ca. 1, til knap 8 som det laveste og 8,1 som det højeste, så næste portion bliver nok med 60/40 bagt/ubagt.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Lars M, Kører du egentlig med magnesium i en fjerde dunk? Eller er det blandet i den tredie dunk sammen med mineral salten?

/Magnus
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lars M »

Nej jeg tilsætter Mg manuelt. Dels gammel vane, dels, fordi jeg synes det svinger en del, hvor meget der bliver brugt. Og så er jeg nok lidt af en målefreek :D
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Lars M skrev:Nej jeg tilsætter Mg manuelt. Dels gammel vane, dels, fordi jeg synes det svinger en del, hvor meget der bliver brugt. Og så er jeg nok lidt af en målefreek :D
Det tror jeg også jeg bør gøre, min Ca kan jeg se bliver brugt, men min Mg falder kun meget langsomt.

/Magnus
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Men det er vel ikke værre end at du over en periode kan se hvad dit mg forbrug er og så tilsætte 95% af det via dunken med nacl frit salt. Fra tid til anden tilsætter du så den manglende mg manuelt, herved opnår du at mg'en ikke svinger ret meget.
/martin
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Re:

Indlæg af leifkrarup »

Lars M skrev:Jo det kan man godt. Lige pt. (læs fra igår) kører jeg med 50/50 natriumbicarbonat og natriumcarbonat (bagt). Der skal lige gå nogle dage, før jeg kan vurdere på resultatet.

I øvrigt et rigtigt godt initiativ Jerslev. Vi har længe manglet en ikke nørdet opskrift.
Hvor meget bager man NAOHC3....tid og grader?
Tak!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Re: Balling vejlednng på dansk - værsgo

Indlæg af herzberg »

Leif> 250 grader og så i 2-3 timer, så burde alt co2 være drevet ud. Jo tykkere du lægge det i en bradepande eller hvad du nu bruger jo længere tid skal det have.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Tak Herzberg...er der nogen måde hvorpå man kan se om det er nok?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Hvis man nu har nogle spor elementer som man også skal ha tilsat på samme tid, i hvilken dunk skal de så blandes? jeg tænker især på:

Easy life Maxicoral A
Easy life Maxicoral B
Strongium ??

eller det er måske ikke muligt at hælde det i de dunke?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"