rotations skummer

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

rotations skummer

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

Er klar til at vise min diy skummer, Har arbejdet på ideen i lang tid, og den har skiftet udseende mange gange. Ideen bag var at få en lang kontakttid, uden turbolens og uden en høj søjle ved siden af akvariet.
Nå, men, Skummeren skal stå nede i akvariet, vandet løber ned i overløbs røret, hvor vandpåfyldningen også er monteret og styrer vandstanden. i bunden er en vægtklods der sørger for røret ikke bliver lettere end det omgivende vand, når vandstanden falder.
Vandet bliver nu blandet med luft i en pumpe som sender det skråt ind i det vandrette rør, og får vandet til at rotere, rotationshastigheden skal ikke vare for høj da alle bobler så vil samle sig i midten, men heller ikke for lav, så alle bobler samler sig i toppen.
Herefter bevæger bobler og vand sig ud i adskiller-røret boblerne samler sig i toppen og bevæger sig gennem slagen til en beholder, mens vandet bevæger sig over væggen og tilbage til akvariet.

Regner med at lave den af gennemsigtige plexirør. 12 ø lodrette, 10 ø vandret, så det kan skubbes ind i de to lodrette uden lim.
Kammen skal kunne indstilles og bøjes.
pumpen skal kunne klare lidt højdeforskel, skal kunne blande luft, og hastigheden skal kunne indstilles. Hvis det ikke kan lade sig gøre med en pumpe, må jeg ombygge en seperat pumpe(X) til at styre rotationen.

Her kommer mine spørgsmål:
1. Hvilken kam?
2. Hvilken pumpe/pumper
3. hvor højt skal tragten sidde i sidste rør(adskillerrøret)? regner med at tragten skal kunne trækkes op og ned i røret, men sådan ca. hvor meget skal jeg regne med?
4. Hviken lim skal jeg bruge til at lime sammen med?

Alle spørgsmål, kommentarer, tanker og svar er velkomne.

Mvh. Danny
Vedhæftede filer
skummer 4.GIF
skummer 4.GIF (25.14 KiB) Vist 2375 gange
JonasM
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Indlæg af JonasM »

Hvad er fordelen ved den skummer, der. I forhold til dem man køber færdige?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og det bliver da noget af en monstom alligevel, for med et rør på 1 meters længde, skal der godt nok en pumpe der siger spar 2 til det meste, for at skummet ikke har lagt sig inden det når frem til rør nr 2.

Må blankt indrømme at jeg ikke ville bruge så meget som en 25 øre på projektet
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Lyder som en spændene metode, jeg endnu ikke har hørt om!
Hvis man placere overløbs-delen i den ene ende af akvariet og placere den anden del i den anden ende af akvariet vil man vel kunne få røret imellem dem (det der fungere som reaktor-rør) til at blive uhyggelig langt, og hvis man samtidig får det til at hælde nedad så boblerne automatisk vil søge tilbage vil man samtidig få en meget stor kontakttid på boblerne... Bare en idé...

Til lim vil jeg bruge noget acetone som man blander op med nogle plexiglas stykker i et syltetøjsglas der er lukket... Det svejser nærmest plexiglas sammen...
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

JonasM:
Håber at kunne gemme den i akvariets sten-opsætning, og at den indeholder meget mere vand, luft. tredje grund kender alle selvbyggere, det er sjovest at gøre det selvselv, medmindre man snakker om sex

Carsten:
så er det godt det ikke er dig der skal bygge den;) Håber ikke det bliver et problem, tror bare det er et spørgsmål om at finde den rette rotationshastighed, ellers må jeg jo sætte en timer på luftpumpen/pumpen, så der kan komme gang i rotationen igen.

frederik:
Det er jo lige sådan jeg ville lave det, men reaktionsrøret skal helst kunne komme af med boblerne, hvis røret går ned af, vil der hurtigt samles en stor bobbel i toppen som vil hindre rotationen.
Det er da en smart og billig lim. Takker!

Mvh. Danny
Mvh. Danny
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

128 har været inde og kigge, men der er kun tre der har skrevet, øv, :( håbede der var nogle der kunne hjælpe med hvilket grej der ville passe godt til projektet, men jeg må vel bare prøve mig frem. :|

Danny
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

... ja, gad vide hvorfor ?

/Kim
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvad gør rotationen godt for ?
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

den vandrette rotation er en måde at holde boblerne frit i vandet uden for meget turbolens, håber jeg. :wink:
kort sagt, hindre boblerne i at samle sig i toppen.
Senest rettet af Den Opfindsomme Fisker tors 25. okt 2007 21:16, rettet i alt 1 gang.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Når vandet cirkulere inde i røret, vil vandet bevæge sig hurtigere og hutigere jo længere man kommer fra centrum.
Når hastigheden på vandet overstiger boblens opstigningshastighed vil boblen blive taget med.
Tegningen giver kun et billede af princippet bag, ingen af boblerne vil være så store at de vil holde sig i den ene side af røret, da den lille opstigningshastigheden i de mindre bobler istedet vil få den til at rotere med vandet i en næsten curkulær bevægelse, grundet deres vandmodstand. De mindste inderst, osv.
Vedhæftede filer
vandret rotation gif.GIF
vandret rotation gif.GIF (9.83 KiB) Vist 2205 gange
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Nu kan jeg ikke lige gennemskue om det er nogen fordel i det du laver.

Men du bor nok overveje at aendre din skumopsamling. Med det system du har lavet er jeg ret sikker paa at skummet vil fortaette til vand og lobe tilbage i skummeren, inden det naar flasken.

Du bor nok brugen en kop, ligesom alm. skummere.

Held og lykke med det... :-)
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Grunden til slangen er for at begrænse pladsen skummeren skal bruge over akvariet, samt forenkling.
Så længe slangen ikke er tykkere end en luftslange, og boblerne der skal igennem har en større diameter end slangen håber jeg de vil skubbe væsken igennem.
Som når man fylder en slange med vand og luft, og holder den lodret, vil boblerne blive hvor de er da vandets overfladespænding er for stor til at bevæge sig uden om boblen.
Jeg er mere bange for at slangen bliver stoppet, og skal renses hele tiden.
Kan egentlig godt se tegningen er lidt misvisene, nu hvor jeg kigger på den, slangen vil hovedsageligt være fyldt med luft. :oops:

Mvh. Danny
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Du har over 30 liters volume i det vandrette rør, hvis du vil have rotation gennem hele røret skal der pumpes rigtigt mange liter gennem i timen for at holde rotationen gennem hele meteren, hovedregning siger omkring 20.000 liter i timen.

Jeg tror overhoved ikke på ideen :(
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Hougaard:
Hvilken formel har du brugt til at regnet det ud? for den optimale vandgennemstrømning i et 10ø rør er vist omkring 32.000 l/t.
Men det lyder som og en motor der skal styre rotationen er en god ide, hvis den ikke kan holde rotationen må jeg finde et kortere, men tykkere rør. Har overvejet det, i en tidlige version, at have et tyggere rør, og have adskilleren på midten og biofilter i resten af røret, til at klare evt. nitrit.
Hvad siger din formel om ø kontra længde. hvad ville du anbefale for at tro på ideen?

Hvis adskillerrøret havde en almindelig kop, hvor højt skulle dens overløbskant så være over vandoverfladen?
Mvh. Danny
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"