Dog kom der et nyt dyr i baljen i dag. Nemlig en blæksprutte. Vi har haft en gående ude i butikken siden i fredags og mange har været meget fascineret af dette dyr (inkl. mig) men de fleste var bange for hvordan det ville gå med den, og har derfor ikke turde, da man ikke bare lige fanger sådan en sprutte igen, medmindre man har lyst til at tage alle stenene op.
Derfor var det jo perfekt for mig at prøve, da akvariet alligevel pt. er et opbevaringsakvarium og det alligevel skal nedlægges om en måneds tid. Desuden mente jeg jo at mit akvarium ville være perfekt, da det er dækket af et heldækkende armatur. Glemte dog at jeg fjernede bagkanten af lampen, så skummeren kunne være der. Dette har indtil nu medført en kæmpe paranoia

Selve sprutten er alt mellem 5 og 25 cm. i diameter, alt efter om den har sine arme strækt ud.
Jeg vil i denne tråd følge op på mine oplevelser omkring dette dyr, så i andre også kan få glæde af den erfaring jeg får ud af det.
1. dag: Da den blev lukket ud i akvariet forsvandt den ind mellem stenene og blev der inde, mens lyset over akvariet var tændt. Da det blev mørkt lod jeg en lampe uden for akvariet være tændt, så jeg stadig kunne se hvad der skete inde i akvariet. Lige så snart akvarielyset slukkede, kom sprutten frem og kravlede rundt på ruder, sten og sand. Den ser meget sjov ud, når den bevæger sig rundt på sin ekstremt glidende måde, men også en smule uhyggeligt, med alle de arme, som bare gramser løs på alt, hvad den kommer i nærheden af, med lange sugekop-befængte arme.
Her senere på natten lavede jeg lidt legtøj. Har hørt at blæksprutter skulle være ret kloge og gode til at løse problemer. Har derfor taget en ½ l. flaske og lavet tre huller. Ét i enden, hvor den kan kravle ind. Ét på midten, som jeg regner med er alt for lille til den kan komme igennem. I dette hul har jeg sat en 90 grader vinkel på. Og sidst ét hul, som peger op ad, hvor den også burde kunne komme ud. Over dette hul har jeg lagt en lille sten, så den må flytte på den, for at komme ud.
2. dag: Den viste sig ikke på noget tidspunkt gennem hele dagen. Heller ikke før lyset i akvariet tændte. Men her til aften, hvor der dog stadig er lys i akvariet er den kommet frem og svømmer rundt i hele akvariet og er meget aktiv. Den er bestemt ikke bange mere. Kan sagtens stikke hånden ned lige foran den uden der sker noget videre (bortset fra den bliver mere mørk i farven)
Opdagede også idag, at den kun har 6 lange arme og dermed har mistet to. Der er dog to nye på vej ud, som på nuværende tidspunkt kun er 1 cm.
3. dag: Var mere eller mindre ligesom 2. dag. Sprutten var dog også fremme hele formiddagen, før lyset tændte.
7. dag: Sprutten kom allerede frem kl. 17 og var så fremme resten af dagen og natten.
10. dag: De sidste tre dage har jeg ikke set meget til sprutten og idag så jeg hvorfor. Den har gravet en stor hule i sandet under en af mine sten. Den ligger nede i hulen hele tiden og kigger med det ene øje ud gennem åbningen ind til hulen. Har på fonemmelsen at den har æg, siden den vogter så meget for den hule.