VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Goniopora sp.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8700
Goniopora sp.
Jeg har lige været med i en med-import, og bestilt en Goniopora sp.
Men efter 3 dage ser den sådan ud. Det kan da ikke være sundt!
Hvad gør jeg?
Mine værdier er ok, på nær Ca. som er >500
Men efter 3 dage ser den sådan ud. Det kan da ikke være sundt!
Hvad gør jeg?
Mine værdier er ok, på nær Ca. som er >500
Hvad jeg ikke når idag.......
Skal jeg ikke lave om imorgen
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Nej den er ved at dø, desværer.
Jeg ved ikke halt hvad man kan gører men jeg har hørt om nogle der har held med give koraller et ferskvandsdip 30-60 sek. (på eget ansvar)
Men det døde kommer ikke igen.
Jeg ved ikke halt hvad man kan gører men jeg har hørt om nogle der har held med give koraller et ferskvandsdip 30-60 sek. (på eget ansvar)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Ja et ferskvandsdyp kan muligvis hjælpe, hvis den har en infektion som brown jelly, men det ser det da ikke ud til her, og det vil derfor blot forværre situationen for koralen.seadooman skrev:Nej den er ved at dø, desværer.
Desværre tror jeg, den er helt færdig.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Kunne du ike prøve at fragmentere den?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
et link om hvordan man plejer og fragmenterer goniopora
http://www.reefkeeping.com/issues/2005- ... /index.php
http://www.reefkeeping.com/issues/2005- ... /index.php
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Er der nogen som ved hvad det skyltes, jeg har prøvet det samme?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Goniopora er generelt noget skidt at købe. 99,5 procent eller mere går til i løbet af det første år.
I begyndelsen står de flot, men ganske langsomt begynder polypperne at blive kortere og kortere, for tilsidst ikke at komme frem.
Det er også underligt at folk bliver ved med at købe dem, når det er skrevet i utalige tråde at de er mega svære at holde.
Den koral der her er billed af, er så dårlig at den allerede i dag formentlig ser dårligere ud end på billedet.
Og at alle forsøg på at fragmentere den, er spild af tid.
I begyndelsen står de flot, men ganske langsomt begynder polypperne at blive kortere og kortere, for tilsidst ikke at komme frem.
Det er også underligt at folk bliver ved med at købe dem, når det er skrevet i utalige tråde at de er mega svære at holde.
Den koral der her er billed af, er så dårlig at den allerede i dag formentlig ser dårligere ud end på billedet.
- Barner
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2004
Du er da også altid så optimistisk.Carsten skrev:Goniopora er generelt noget skidt at købe. 99,5 procent eller mere går til i løbet af det første år.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: 8700
dag4
sådan ser den så ud idag!
- Vedhæftede filer
-
- Goniopora sp dag 4.jpg (74.47 KiB) Vist 6444 gange
Hvad jeg ikke når idag.......
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Kan der ikke værer en sygdom carsten?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
Ja et ferskvandsdyp kan muligvis hjælpe, hvis den har en infektion som brown jelly, men det ser det da ikke ud til her, og det vil derfor blot forværre situationen for koralen.
hvad er brown jelly ??
Hilsen Karina
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
jaHvad er det som gør at de ikke er så nemme at holde, skal de ha special foder eller hva?
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Brown jelly er en bakterie infektion som Goniopora har let ved at få. den viser sig som en brunt bånd over korallen, på den ene side er korallen levende, på den anden side er der kun skelettet tilbage.
Der er mange teser om hvorfor Goniopora er svære at holde, men desværre, er der ikke ret mange ting som teserne er enige om.
Nogle mener vandet er afgørende, andre at de skal have mange sporelementer og Magnesium. I den anden ende menes der at foderet er afgørende.
Der er også stor forskel på de enkelte arter. Så vidt jeg husker, er de arter med små lave polypper mere holdbare end dem med lange.
Der er mange teser om hvorfor Goniopora er svære at holde, men desværre, er der ikke ret mange ting som teserne er enige om.
Nogle mener vandet er afgørende, andre at de skal have mange sporelementer og Magnesium. I den anden ende menes der at foderet er afgørende.
Der er også stor forskel på de enkelte arter. Så vidt jeg husker, er de arter med små lave polypper mere holdbare end dem med lange.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Silkeborg
De billeder jeg har set af goniopora er skellet udformet som en rund plade. Tentakler er anderledes sammenhængende imod skellet. Bornemann nævner at kendetegn for Goniopora er at de har 24 tentakler på hver polyp, det er svært at se men det ser ud som om der er færre.
Jeg har selv en Goniopora den er noget anderledes. Jeg kunne læse de var meget vanskelige at have med at gøre men utroligt smukke. Jeg kunne se JJ har dem på hans hjemmeside og han påstår at have haft dem i flere år, blot ikke Stokesi den grønne. Den klarer ikke ret lang tid i akvarie uvist af hvilken grund. Så svære er de men ikke umulige.
Tom
Jeg har selv en Goniopora den er noget anderledes. Jeg kunne læse de var meget vanskelige at have med at gøre men utroligt smukke. Jeg kunne se JJ har dem på hans hjemmeside og han påstår at have haft dem i flere år, blot ikke Stokesi den grønne. Den klarer ikke ret lang tid i akvarie uvist af hvilken grund. Så svære er de men ikke umulige.
Tom
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er 2 typer af "magurit koraller" Goniopora og Alveopora. Alveopora har færre tentakler på hver polyp.
Da der findes op imod 40 forskellige arter af Gonipora og Alveopora, er der også et tilsvarende antal vækstformer.
Nogle danner runde knolde andre laver flade skelletter, andre igen laver høje søjler.
Jeg skrev ikke at der var 100% tab, men tæt på. At der er nogle få som kan holde liv i dem, er det som adskiller det fra 100% tab.
Det kunne så være intersant, hvor mange der har haft dem i mere end et år og hvor de stadig står lige så flot som da de blev købt, og måske endda er vokset.
Da der findes op imod 40 forskellige arter af Gonipora og Alveopora, er der også et tilsvarende antal vækstformer.
Nogle danner runde knolde andre laver flade skelletter, andre igen laver høje søjler.
Jeg skrev ikke at der var 100% tab, men tæt på. At der er nogle få som kan holde liv i dem, er det som adskiller det fra 100% tab.
Det kunne så være intersant, hvor mange der har haft dem i mere end et år og hvor de stadig står lige så flot som da de blev købt, og måske endda er vokset.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg har ikke haft min ret længe og har iøvrigt det meste af min viden kun fra bøger, så jeg er ikke så erfaren i koraller. Jeg har også en magen til den på billedet og var mest interesseret i hvad det var for en koral. Jeg havde heller ikke gættet på alveopora, men ? Min (som billede) viste fremgang da den blev belyst mere, men har kun haft den kortvarigt.
Forsøger også at undgå de umulige koraller, de har det nok bedre på revet, men det er ikke så altid så let og kræver praktisk erfaring.
Tom
Forsøger også at undgå de umulige koraller, de har det nok bedre på revet, men det er ikke så altid så let og kræver praktisk erfaring.
Tom
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
spectrum skrev: Forsøger også at undgå de umulige koraller, de har det nok bedre på revet, men det er ikke så altid så let og kræver praktisk erfaring.
Tom
Det kan vi ikke være uenige om. Men selv om man har en god del erfaring, er der stadig nogle koraller så fra tid til tid bare ikke kan holdes, af lige den person. F.eks så har jeg selv opgivet at holde liv i Blastomussa og Nemenzophyllia turbida og det trods af at andre ikke har det mindste problem med at holde dem i live.