opskrift på sukkermetoden
- Dragefisk
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: skibby
- Kontakt:
opskrift på sukkermetoden
Er der nogen der har opskrift på sukkermetoden.
Hvor meget sukker?
Hvor tit?
Over hvor lang tid?
Skal lyset være slukket i hele periode?
Det skal lige sige at jeg har koraller og inverterbrater og 1 enkelt gul kirurg
Hilsen Mads
Hvor meget sukker?
Hvor tit?
Over hvor lang tid?
Skal lyset være slukket i hele periode?
Det skal lige sige at jeg har koraller og inverterbrater og 1 enkelt gul kirurg
Hilsen Mads
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Hvis din nitrat kun er 1 er der ingen grund til at starte nogen kur.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hej dragefisk
søg efter pappone,det hele er ikke italiensk
der er nogle foder blandinger hvor sukker indgår..
Pappone” Recipe – Italian Coral Food (Updated 1/14/2007)
Materials:
5 Oysters
5 Mussels
5 Clams
5 Shrimp (NOT cocktail shrimp, the big scampi type w/o the head and the shell)
1 Tablespoon of Sugar (not corn syrup, etc.)
200 mL of RO/DI water
10 g of Red Algae (Palmaria palmata; Bisck uses Julian Sprung's brand)
and/or 10 g of Spirulina, 10 g of Nori (spirulina is what Bisck prefers)
Methods: Make SURE that all ingredients are the freshest possible and DO NOT use frozen foods (unless it is impossible for you). Make sure everything "live" is rinsed and cleaned before putting it into the blender. Put all the ingredients into the blender and blend for 5 min, wait 2 min for it to cool, 5 more min blending, 2 min of waiting again, then finally another 5 min of blending (the pausing is so that the solution doesn't get too hot and "cook" from the heat of the blender/blades). Pour into cube forms (approx 10 mL each). Then freeze it all—you want to minimize how long everything is at room temperature.
Procedure: One hour prior to turning off your lights, you have the option of adding Amino acids to the tank*. (For example, 11pm Halides off, add AA’s, 12am, actinics off, then add pappone). Take off the cup of your skimmer, but leave the skimmer running (so you don’t have a massive drop in O2 levels overnight). After the lights are off, start with only a ¼ of a cube per WEEK for every 400 L of tank water (approx 100 gallons). Be sure to measure NO3 and PO4 the next morning so that these parameters don't spike after feeding. You can reduce the amount fed if you are having nutrient problems. Also don’t forget to put the skimmer cup back on the next morning before the lights go back on.
*If everything is going well. It is good to wait and see how the tank is doing for awhile before trying this. The whole point here is that you don't want to change anything too fast, because nothing good happens quickly in this hobby. (Another method to grind up amino acid pills in the next batch of food; however Bisck found that it sometimes causes diatom outbreaks in his tank).
søg efter pappone,det hele er ikke italiensk

der er nogle foder blandinger hvor sukker indgår..
Pappone” Recipe – Italian Coral Food (Updated 1/14/2007)
Materials:
5 Oysters
5 Mussels
5 Clams
5 Shrimp (NOT cocktail shrimp, the big scampi type w/o the head and the shell)
1 Tablespoon of Sugar (not corn syrup, etc.)
200 mL of RO/DI water
10 g of Red Algae (Palmaria palmata; Bisck uses Julian Sprung's brand)
and/or 10 g of Spirulina, 10 g of Nori (spirulina is what Bisck prefers)
Methods: Make SURE that all ingredients are the freshest possible and DO NOT use frozen foods (unless it is impossible for you). Make sure everything "live" is rinsed and cleaned before putting it into the blender. Put all the ingredients into the blender and blend for 5 min, wait 2 min for it to cool, 5 more min blending, 2 min of waiting again, then finally another 5 min of blending (the pausing is so that the solution doesn't get too hot and "cook" from the heat of the blender/blades). Pour into cube forms (approx 10 mL each). Then freeze it all—you want to minimize how long everything is at room temperature.
Procedure: One hour prior to turning off your lights, you have the option of adding Amino acids to the tank*. (For example, 11pm Halides off, add AA’s, 12am, actinics off, then add pappone). Take off the cup of your skimmer, but leave the skimmer running (so you don’t have a massive drop in O2 levels overnight). After the lights are off, start with only a ¼ of a cube per WEEK for every 400 L of tank water (approx 100 gallons). Be sure to measure NO3 and PO4 the next morning so that these parameters don't spike after feeding. You can reduce the amount fed if you are having nutrient problems. Also don’t forget to put the skimmer cup back on the next morning before the lights go back on.
*If everything is going well. It is good to wait and see how the tank is doing for awhile before trying this. The whole point here is that you don't want to change anything too fast, because nothing good happens quickly in this hobby. (Another method to grind up amino acid pills in the next batch of food; however Bisck found that it sometimes causes diatom outbreaks in his tank).
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Er det ikke ret vigtigt at forklare, hvorfor du i det hele taget vil smide sukker/vodka/laktose/whatever i din balje ?
Hvis du ikke har nitrat, hjælper det jo ikke en sk.. at tune din bakteriekultur.
Hvis algerne er Bryopsis eller en anden højerestående alge, har det stort set ingen effekt at fjerne den sidste rest af næring fra systemet. Der skal andre metoder til.
Hvad er resten af dine værdier ?
KH, Ca ?
/Kim
Hvis du ikke har nitrat, hjælper det jo ikke en sk.. at tune din bakteriekultur.
Hvis algerne er Bryopsis eller en anden højerestående alge, har det stort set ingen effekt at fjerne den sidste rest af næring fra systemet. Der skal andre metoder til.
Hvad er resten af dine værdier ?
KH, Ca ?
/Kim
- Dragefisk
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: skibby
- Kontakt:
altså det jeg går og kæmper med er brunalger som sidder på sand og sten selve algeperioden har haft kørt sin gang med brun og grønalger og efter det var der ingen, men da jeg så hældte sand i baljen blusede det op med brun alger som dog kan støves af sandet men kommer igen efter et par timer
jeg har snart prøvet alt
jeg har sat mere cikulation på så jeg nu har 4 store tunze pumper
en der sender vandet ud langs fronten og 2 der sidder gemt i stenene skydende ud mod frunten og en sidste der laver cirkulation inde i stensætningen.
jeg har også lavet vandskifte men hjalp heller ikke
og jeg bliver ved med at fjerne det jeg kan og jeg renser hele tiden skummeren og filtermatrialer
så nu er jeg nået her til hvor jeg troede at sukker ville hjælpe
jeg er bare snart ved at opgive og ja jeg ved godt i siger man skal vente men de har jeg snart gjort i 4 måneder.
og så må der da også bare være en anden løsning en at vente
ca ligger på 1200 og alle andre værdier er også som de skal være
jeg har snart prøvet alt
jeg har sat mere cikulation på så jeg nu har 4 store tunze pumper
en der sender vandet ud langs fronten og 2 der sidder gemt i stenene skydende ud mod frunten og en sidste der laver cirkulation inde i stensætningen.
jeg har også lavet vandskifte men hjalp heller ikke
og jeg bliver ved med at fjerne det jeg kan og jeg renser hele tiden skummeren og filtermatrialer
så nu er jeg nået her til hvor jeg troede at sukker ville hjælpe
jeg er bare snart ved at opgive og ja jeg ved godt i siger man skal vente men de har jeg snart gjort i 4 måneder.
og så må der da også bare være en anden løsning en at vente
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Hmmmm ?Dragefisk skrev:...
Det var da en gevaldig høj Ca-værdi....

Nå, men brunalger, der kommer igen på et par timer - det lyder ikke som noget, der kommer af nitrat.
Et par muligheder;
- Cyano-bakterier
- Silikat-alger
Hvis du suger lidt af de alger op i et glas og stiller det mørkt i et par timer, har vandet så fået farve? Så er det cyano.
Ellers er der ret stor sandsynlighed for, at de skyldes silikat - og det er ikke sikkert du kan måle noget som helst..... Her er løsningen osmosevand og total-afsalter ("silikat-filter" kalder nogen sådan en fætter).
Prøv nu lige det først.
/Kim
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
hvor får man fat i zeolith ? og er det noget der kan anbefales ?ole. skrev:efter jeg begyndte med zeovit har jeg aldrig de alger du nævnr
jeg bruger zeolith og kz aktiv kul i reaktor
og doserer zeostart og zeo bak..
hvis du prøver det så husk at nedsæt din lystid ellers korallerne bliver brændt ,,det giver krystal klart vand så lyset penetrerer bedre.
har lidt problemer med mit vand ikke er helt klart....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Endnu engang lader det til, at der rodes rundt i zeolith og ZeoVit!
Zeolith er som tidligere beskrevet her på forummet blot nogle sten, der kan findes over hele verden, der har utrolige absorberende egenskaber. Disse er gennem mange år blevet brugt i industrielle sammenhænge som kemisk rensning. I akvarieverden har de været brugt - og bruges stadig - til at give klart vand og absorbere div. affaldsstoffer.
ZeOvith derimod er en måde, udtænkt af Thomas Pohl, at anvende Zeolith sten på, hvor der dyrkes en bakteriekultur, der dagligt skal fodres.
Jeg ser det derfor ikke som værende specielt dumt at anbefale en periode med Zeolith sten i et filter, for at se om det kan fjerne de affaldsstoffer, der frembringer algerne.
Zeolith er som tidligere beskrevet her på forummet blot nogle sten, der kan findes over hele verden, der har utrolige absorberende egenskaber. Disse er gennem mange år blevet brugt i industrielle sammenhænge som kemisk rensning. I akvarieverden har de været brugt - og bruges stadig - til at give klart vand og absorbere div. affaldsstoffer.
ZeOvith derimod er en måde, udtænkt af Thomas Pohl, at anvende Zeolith sten på, hvor der dyrkes en bakteriekultur, der dagligt skal fodres.
Jeg ser det derfor ikke som værende specielt dumt at anbefale en periode med Zeolith sten i et filter, for at se om det kan fjerne de affaldsstoffer, der frembringer algerne.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK