limning akvarie!

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

limning akvarie!

Indlæg af moby »

Hej alle.

Jeg har lige et par spørgsmål.
Jeg er ved at lime mit akvarie men undre mig over 2 ting.

Hvis jeg nu skal til at lime og bagefter skal glatte silikonen ud, så plejer jeg at bruge lidt sulfovand som jeg sprayer på og afretter med en silikone spartel. Men der tænkte jeg at det må jo efterlade noget sæberester under alleomstændigheder i vandet så det kan da ikke være sundt for koraller eller fisk selom jeg tørrer så meget af som muligt. Samt den acetone som bliver brugt inden limningen, hvad gør jeg i den situation!

det andet spørgsmål lyder på hvis nu at akvariet er utætefter limningen bør jeg skrabe den gamle silikone af og lime på ny eller kan jeg nøjes med at lime oven på den gamle.

mvh Moby
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Acetonen er ikke noget problem da den er meget flygtig..den er fordampet i løbet af få sekunder og efterlader ikke noget...det er derfor man bruger det til afrensning.
Lim aldrig på en hærdet siliconeoverflade, skær og skrab så meget af den gamle silikone du kan, affedt for en sikkerheds skyld med acetone og lim på ny.
Den metode har jeg brugt til en total fugeudskiftnng på mit 30 år gamle 530 l akvarium for 1/2 år siden og det holder da endnu.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I stedet for at sprøjte sæbevand på siliconen, så dyp aftrækker værktøjet i opvaskemiddel. Det har samme effekt.
De gange jeg har limet akvarier, og der ved trykprøvningen har været utætheder, så har jeg blot renset det af med acetone og så presset silicone ind i utætheden
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

ok ! Det lyder super. Lige et spørgmål mere. Jeg ved godt hvordan kanterne skal sættes sammen med tape osv men skal der være mellemrum mellem de tilstødende glass, altså de steder hvor der skal fuges ved brug af evt tændstikker eller er det unødvendigt. Jeg håber det er unødvendigt!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er fugen der holder det sammen! Så der skal være mellemrum.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

det kommer vel an på hvor stort et akvarium du laver dig og hvordan det skal se ud bagefter, jeg ville dog ikke bruge nogen mellen stykker af tændstykke kvalitet, du kan nemt komme til at presse disse sammen eller også kan disse ind tage vand så de automatisk bliver presset sammen, brug noget af pvc i stedet for, som foreks. kryds til klinker

men du kan sagtens lime et akvarium uden at lave mellemrum mellem glasset, bare husk at lime det rigtig når du går i gang, find ud ad om side glasset skal stå på bundglasset eller og disse skal støde op til ;)
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

ok. Det bare svært at tage stilling til det fordi man hele tiden for forskelligt info. Min glarmester sagde præcis det du siger og cichlidecentret sagde at der SKAL være mellemrum. Jeg er lidt i tvivl efterhånden!
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

moby ved et stort akvarium ville jeg selv lave afstand i mellem glasset, da du får en større hæftning område ( glas mæssig / glas arealet til rådighed )

Er der så tale om et knap så stort akvarium ( for mig under 400 L ) ville jeg ikke være bange for at lime det såfremt du har en eventuel overlægger som forbinder forside glasset med bagside glasset

højden har jo også noget at sige, jo højre jo mere tryk kommer der på glasset og her ville det så være en fordel at bruge alt den areal der er tilrådighed og så ville jeg selv fuge mellem glasset også.

Kan du lave en skitse med hvor stort et akvarium du vil lime?? og glas tykkelse?
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

Det er et fragment akvarie. Det er 240 cm langt. 32 cm dyb og 25 cm højt! Hvad mener du om der skal gøres og vil også mene jeg behøver en midterspodse eller er det udnøvendigt. Glasset er 10 mm tykt!
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jo større akvariet er, jo større er risikoen for, at der forekommer spændinger i dine samlinger. Laver du lidt plads mellem glasfladerne, vil silikonen optage eventuelle bevægelser og chancen for brud nedsættes betydeligt.

/Kim
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Mitter sprodse behøver du ikke, men jeg ville alligevel smide mindst 1 stk. i midten, det giver stabilitet vil du være endnu mere glad smid 2 stykker i på 80 cm. og 160 cm. positionen ( det er ikke den der giver dig arbejde men de giver lidt trykhed og stabilitet )

Du kan sagtens lime dette akvarium uden at lave mellem rum til siliconen, dette akvarium har ikke den stor Tryk på dine ruder og måske er det en del nemmer at lime såfremt du kan sætte glasset oven på bund glasset.

Du skulle måske i stedet for overveje om det ikke ville være en ide at lave en alu ramme i bunden kun, da det er et enormt langt akvarium at bakse rundt med, så er div. hjørner heller ikke udsat for stød og andet.

Men dette akvarium kan du lime som du vil, det er bare at gå i krig, en skam jeg bor i Gylland ellers kunne jeg have limet det for dig.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

Takker. Alle sammen. Jeg har lavet en mellemting. Og det ser rimelig godt ud synes jeg selv. Jeg har haft tanstikker imellem bundpladen og sideglassene .Puttetsilikone imellem fugerne og fjernet tændstikkerne derefter. allerede der er den 100% tæt da vægten af glasset presser silikonen endnu tæt. Derefter har jeg fuget endnu en omgang indvendigt og fået en 12 mm knivskarb fuge ved samlingerne. Så har jeg taget en midter sprodse med. Så kan der vel ikke klages. Jeg viser billeder næste uge når lyskassen er klar!
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"