Så har baljen snart 1 måned føsdag..

Skal jeg skifte 10 % af vandet ?
Alle værdier har hele tiden været ok.
Mvh Tommy
Men der er jo ikke så meget hokuspokus i hvilke sporelementer, der er nødvendige for korallerne (det skulle da lige være strontium). Jeg fjerner de affaldsstoffer, der er brug for at fjerne ved hjælp af min skummer, div kemiske rensningsprocessor og hele det nedbrydende økosystem mit akvarium er. De sporelementer, der er behov for, førend dyrene trives, tilsætter jeg til gengæld. og jeg ser det derfor som værende overflødigt at skifte vand. Skiftede ikke vand på mit gamle akvarium, og gør det heller ikke nu.troels skrev:Min overbevisning er at der skal skiftes vand for at holde balance i alle de parametre man IKKE kan måle (eller ikke måler af praktiske årsager). Et akvarie salt som fersk kan sagtens køre i flere år uden vandskift overhovedet , men det er ikke noget jeg vil gentage igen. Der er over 70 sporelementer i salt som med tiden kan blive opbrugt af korallerne eller alternativt ophobet. Envidere tilføres der vel en del via fodring som muligvis ikke fjernes af skummer, m.m.
hehe lige mine ord....RonniA skrev:Engang var det en dødssynd ikke at lave 10% vandskift, og nu er det forkert...
Som tiden ændre sig...
I teorien ja. Men hvad med TDS? Den er da ikke 0 selvom der er silikatfilter på??Carsten skrev:Hvis man blot sætter et "silicatfilter" bag osmose anlæg, så er det absolut 0 vand der kommer ud. Det na man også gøre med postevand, men så holder det blot ikke så længe, da det skal fjerne meget mere fra vandet.
Nu ved jeg ikke lige hvad TDS står for og hvad der måles for.JJ skrev:I teorien ja. Men hvad med TDS? Den er da ikke 0 selvom der er silikatfilter på??Carsten skrev:Hvis man blot sætter et "silicatfilter" bag osmose anlæg, så er det absolut 0 vand der kommer ud. Det na man også gøre med postevand, men så holder det blot ikke så længe, da det skal fjerne meget mere fra vandet.