filtermatriale

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
henrik34
Reactions:

filtermatriale

Indlæg af henrik34 »

hej
er der nogle der har erfaring med symbiont ??
efter hvad producenten lover skulle 1kg kunne fungere som filter til 450L saltvand !!!
jeg overvejer at fylde 10kg i en FX5 spandpumpe 4500LT ,til mit 960L ,der foruden så selvføldig også en skummer .
fungere det ??
hvad siger i ???
mvh
henrik
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Hvorfor? Du har vel levende sten til filtrering. Jeg kan ikke se noget formål i at smide en masse ekstra filtrering på med mindre du ikke har levende sten nok til at holde NH3 og NO2 på 0.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Der har været en del diskussion herinde http://www.cichlids.dk/debat/vis/220330/

Det er godt nok til ferskvand, men det kan være der er noget at komme efter.

/martin
/martin
henrik34
Reactions:

Indlæg af henrik34 »

hejsa
det var bare for at få noget extra filter ,jeg mener jo mere jo bedre ikke ??eller hvad.??
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

henrik34 skrev:hejsa
det var bare for at få noget extra filter ,jeg mener jo mere jo bedre ikke ??eller hvad.??
Det kommer helt an på hvad det er for en slags filter, og hvordan det benyttes.

Man kan eksempelvis godt få et for kraftigt aerobisk filter, der nedbryder proteinerne til ammonium (=> nitrit => nitrat) så hurtigt, at skummeren ikke kan nå at afskumme, hvad den ellers ville have kunnet. Dog er det først i forbindelse med et trickle-/dryp-/våd-tørfilter, en så effektiv filtrering opnås.

Ydermere skal man altid huske, at idet man putter et nyt medie i sit setup, vil der også komme endnu en mulighed for div. ophobninger i mediet. Man ser eksempelvis jævnligt div. biofiltre, hvor vandet tivinges igennem et medie, at en masse slam derfor ophobes i mediet istedet for at blive fanget af en mekanisk filtersvamp, der renses jævnligt.

Nu skal ovenstående ikke virke total afskrækkende. Selvfølgelig kan man stille en filterkurv med et eller andet medie i sumpen uden videre problemer. Så kommer vi bare tilbage til spørgsmålet om, hvor vidt det overhovedet var nødvendigt, og alt i alt var det bare for at understrege, at mere filtrering ikke altid er bedre.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
henrik34
Reactions:

Indlæg af henrik34 »

mads-fisk skrev:
henrik34 skrev:hejsa
Det kommer helt an på hvad det er for en slags filter, og hvordan det benyttes.

Man kan eksempelvis godt få et for kraftigt aerobisk filter, der nedbryder proteinerne til ammonium (=> nitrit => nitrat) så hurtigt, at skummeren ikke kan nå at afskumme, hvad den ellers ville have kunnet. Dog er det først i forbindelse med et trickle-/dryp-/våd-tørfilter, en så effektiv filtrering opnås.

Ydermere skal man altid huske, at idet man putter et nyt medie i sit setup, vil der også komme endnu en mulighed for div. ophobninger i mediet. Man ser eksempelvis jævnligt div. biofiltre, hvor vandet tivinges igennem et medie, at en masse slam derfor ophobes i mediet istedet for at blive fanget af en mekanisk filtersvamp, der renses jævnligt.

Nu skal ovenstående ikke virke total afskrækkende. Selvfølgelig kan man stille en filterkurv med et eller andet medie i sumpen uden videre problemer. Så kommer vi bare tilbage til spørgsmålet om, hvor vidt det overhovedet var nødvendigt, og alt i alt var det bare for at understrege, at mere filtrering ikke altid er bedre.
tak,
mvh
henrik
henrik34
Reactions:

Indlæg af henrik34 »

vil det sige hvis jeg laver en spandpumpe fyldt med dette filter materiale så kunne jeg køre et akvarie kun med fisk uden skummer og uden anden filtering ?
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Forudsat at mediet rent faktisk virker som producenten påstår så ja, det vil jeg nu godt stille mig tvivlende overfor.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er nok mere teori end praktisk muligt.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"