hvide pletter?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Tak for de venlige ord.

Men forhandleren fik lige hylet mig helt ud af den. Plus, kan man sige, så var jeg jo blevet advaret om det før. Jeg tror hvis jeg skulle starte igen havde det været med mere kapital og med bedre skummer etc. og det er vel ikke en helt tosset konklusion at kunne give videre til potentielle opstartere, hvis nogen kan lære af andres fejl. Efterhånden som man lærer opdager man bare mere og mere om saltvandet og teknikken.

Mht. akvariets uheld, så er det frustrerende fordi jeg ikke aner hvad der er gået galt. Det ser nemlig også ud til at min hugo er lidt sløj (hvid, tynd og stille) og min gylte har stadig pletter. Hvis jeg mister alle fiskene bliver ejg nødt til at lade systemet stå et stykke tid, til jeg får lidt bedre teknik, og så kan alge cyklusen køre færdig uden øget foder og næringsstof.

Jeg håber ihvertfald ikke det er endeligt for mit første saltvand. Jeg tror jeg køber en større skummer i starten af næste måned, men jeg ved det ikke. Strøm, plads og larm har også betydning.

I mellemtiden ville jeg være glad hvis nogen kunne give mig et par fifs med fisk der er yderst hårdføre, meget små og kræver sparsommeligt foder. Bare så jeg kan gå og glæde mig i stilhed.

vh Jakob
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Så døde min anden klovn. Min gylte har stadig et par pletter, men dette er ikke blevet værre med tiden. Hvad kan jeg gøre for at slippe af med pletterne. Det ser ikke ud til det sker af sig selv.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det lyder jo næsten som om du gør hvad du kan men det sker afligevel...

At se tiden an er et dårligt råd men kan du gøre andet ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja det gør jeg vel. Jeg har erhvervet mig en spandpumpe. Jeg tænker jeg må gøre et eller andet for vandkvaliteten. Ham i planteimporten nævnte at det var en skidt ide at bruge filtermateriale i saltvand, men hvad kan jeg putte i spandpumpen. Min tanke er rowaphos, aktivt kul og lidt biobolde af en art.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

<Jeg har noget der ligner porcelænsstykker, som er brugt i den før, er der nogen der ved hvad det er, og om det kan anbefales?
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Hrrrmmmm....de der hvide pletter - ligner det små saltkorn eller er der tale om en mere jævn hvid belægning?
Synes det lyder lidt vildt at ick skulle tage livet af dine fisk på den måde. Hvis det ER ick, tror jeg at det bare er en "følgesygdom" og at der er noget andet og mere alvorligt galt. Virker det som om fiskene gisper efter vejret, har de hurtige gælle-bevægelser osv.? Når de andre værdier er i orden, er mit umiddelbare bud også at det er CO2/O2-balancen, der er væltet.
Brainstorm: Forsøg at pege en af dine pumper op imod overfladen så vandspejlet hele tiden er i god bevægelse. Hvis du ikke allerede er oppe på det maksimale antal belysningstimer, så prøv evt. at øge det langsomt (f.eks. et kvarter ekstra i hver ende pr. dag) - mere fotosyntese=større optag af CO2. Hvis du har lysføler på cirkulationen, så slå det fra med det samme. Når du laver vandskift, så husk på at saltet helst skal stå i ca. et døgn med en lille luftpumpe...det er ikke nok at saltet er opløst - der er en efterfølgende CO2 udveksling der også skal på plads.
Sæt dig ned med kaffe og en smøg (hvis du ikke ryger er det den oplagte situation at begynde i*G*) og tænk forløbet igennem....hvad blev der gjort anderledes mens du var væk? Husk også at tænke ydre faktorer - er det f.eks. muligt at tankpasseren har villet været flink og har pudset glasset med Glassex, er der blevet brugt luftfrisker, hårlak, deodorant osv. i nærheden af baljen?.

Hårdføre fisk....dem du har/havde var faktisk ikke så tossede. Hugoen kommer nok desværre til at gå sulten i seng mange gange, hvis du ikke kan få den til at gå på nori eller andet - 112 liter laver normalt ikke nok alger til den lille ædemaskine.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

"Hugoen kommer nok desværre til at gå sulten i seng mange gange, hvis du ikke kan få den til at gå på nori eller andet"
... forstod jeg ikke helt? Hvad er nori? Er det en slags makro-alger? Der er nemlig umådeligt mange alger i mit akvarie, og han spiser en del. Den er vist også oppe at køre igen.

Mange tak for svaret Mikkel det var fornemt, og jeg synes jeg forstår lidt mere. Måske er problemet i virkeligheden min gennemstrømning. Mere strøm ved overfladen skal der måske være. Jeg tror måske det kan hænge sammen med lyset (jeg røg ikke, men tog lidt snus :) ) Lyset er mindsket antal timer, men jeg ved ikke hvor meget maksimal antal må være. I øjeblikket er det en 12 timer med lys på. Jeg har nemlig forøget det igen. Er det for meget? For lidt?

Mht vandskift, så har jeg heller ikke brugt en pumpe mens jeg har opløst saltet, og det vil jeg gøre i fremtiden. Jeg har bare ladet det stå en 24 timer og rørt lidt rundt i det i ny og næ.

Jeg ved at min søster (som passede det) har været meget påpasselig med at vaske fingre godt inden, og jeg ved hvor meget hun har fodret, hvilket er i overkanten men rimeligt.

Jeg tror godt der kunne være noget om CO2/O2 balncen. Jeg skal bare finde ud af hvad jeg kan gøre ved det. Et bud er at købe et powerhead til strømning i stedet for min lille pumpe. Det kunne jeg gøre med det samme. Men hvor mange liter? Og hvad gør jeg ellers med filtrering. Kunne jeg bruge en spandpumpe istedet.... Jeg skal nemlig også have løst problemet med mine alger, da de røde slimalger er sværere og sværere at holde nede.

Endnu engang tak for svarene alle, det er nemlig nu jeg skal finde ud af at løse problemerne, ellers må jeg jo tænke i andre baner.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Noget andet er at min saltbalance er 1.021 og min temp er ca. 25-26. Er det iorden? Ph er ca. 8,2 og nitrat og nitrat noget nær nul. Noget andet jeg skal læse af?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

mht hvide pletter. Jeg er ret sikker på det er parasitten der er tale om. De gisper ikke fiskene. Somme tider kommer der et "gab" fra dem, men ellers ikke noget. Klovnene gjorde lige inden de døde, men der var de også dækket af dem. Det var nærmest saltkorn, men til sidst var der så umådeligt mange af dem. Min gylte har et par små hvide pletter på halen, og har haft et par på hovedet. Men de skifter meget rundt.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg ville nok hæve saltbalancen til 1.024

Man kan vist endda få powerheads med fittings dimser der suger/blæser i overfladen. Mener at Fluval laver dem ???
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Well, det synes at være overstået mine hvide-plet problemer. Min hugo og min gylte synes at have været pletfri i nogen dage. MIn pudsereje, har hjulpet tror jeg. og flere gange har den nøjsomligt pudset min hugo. Så det er jo godt nok. Men men, det ene problem erstattes af et andet.

suk, som læst i en anden tråd, har jeg også fået en masse røde slimalger, og først var de bare visuelt generende, men nu dækker de i løbet af 24 tider (jeg fjerner dem hver dag manuelt) det meste af bunden. En del af stenene er også dækket, men mine nyerhvervede turbosnegle (12stk) har gjort et formidabelt job til at rydde mine sten og mine ruder for alger, og jeg har tilmed fået en lille arbejder eremitkrebs. Men men, de tager ikke bunden, og alt det røde slam synes de også at gå uden om. Kan det tænkes at alle sneglene blot har frigjort en masse næringsstoffer som blot nu kan bruges af de andres slimalger? Møgirriterende, og der synes ingen ende på det. Det visuelle kan jeg klare, men de lægger sig på koraller og makroalger bliver det hæmmende. Det mærkelige er at mine kalkalger blomstrer vildt og mine andre koraller vokser meget meget flot (bortset fra en xenia som ikke synes at trives).

Lettere frustreret over dette, synes konklusion indtil videre at være at der er alt alt for meget næring i vandet som lige nu kræver et osmoseanlæg med silikatfilter og rowaphos. Intet af dette har jeg pt råd til, så er der nogen der har nogen andre muligheder oppe i ærmet, da der ikke synes at være nogen mulighed for at tæmme disse alger. Alle stenene stråler ellers efterhånden og ruderne ligeså.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Nå ja jeg har fået skabt mere ilt og overfladebevægelse. Og tilmed har jeg øget mit saltindhold til 1.023
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hej Flexmasta

Håber din tur gik godt.

Surt med dit akvarie syntes ellers det var blivet rigtig flot inden du rejste, men hvis du har behov for en større skummer har jeg en Turboflotor 1000 som du gerne må låne, jeg bruger den ikke selv så det er ikke noget med at jeg skal have den tilbage hurtigt igen.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Har skrevet dig en pb Mike. Tak for tilbuddet.

Tror i en løsning kunne være en bedre skummer, noget rowaphos, og så at jeg "lånte" mine fisk ud (måske solgte eller gav væk) og ventede på at næringstofferne blev opbrugt? Nu læste jeg jo jthyges indslag, hvor det blev nævnt at de røde slimalger ikke var sådan at komme af med.

Jeg vil se mig omkring efter et brugt osmoseanlæg med et slilcatfilter imellemtiden. Jeg vil bare virkelig nødg lukke akvariet, men med den rate de alger breder sig lige nu, vil det gå ud over korallerne.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Fedt at der er ved at komme lidt overblik over det (og at der ikke er flere tab!). Min lille bemærkning vedr. hugoen skyldes at de typisk udelukkende gider spise alger og derfor begynder at sulte hvis algeproduktionen i akvariet ikke er stor nok. Nori-tang serveret i en clip på bunden, pellets osv. er blevet brugt med gode resultater rundt omkring, men der er vist lidt "hit or miss" - enten vil ens hugo tage foder eller også vil den ikke.
Jeg har selv ingen erfaringer med cyano (the Lord be praised), men mener at øget cirkulation også hjælper mod det....
Nu kender jeg ikke dit nuværende setup til bunds og ved ikke hvilke fysiske muligheder du har, men jeg vil næsten tro at der er bedre økonomi i at bygge et lille refugium (med lys på 24/7): Alger i refugiet vil optage næringsstoffer (som derved kan eksporteres), du får større total vandvolumen og dit iltindhold vil blive mere stabilt.....og så er refugier sjove - jeg tilbringer næsten lige så meget tid med snotten mast flad mod refugiet som jeg gør foran selve baljen :oops:
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Hej Mikkel.

Det lyder meget fornuftigt. Men jeg er ikke meget for at bore huller lige nu, men ville meget gerne bygge et refugium. Jeg har overloeb, men kan man ikke klare sig uden huller? Saa kunne jeg forbinde en skummer med denne. Det lyder som en god ide. Jeg ville ogsaa kunne bygge sumpen selv, saa det er fint. Nogen ideer.

JEg vil oege min cirkulation i akvariet.

vh Jakob
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Du behøves slet ikke at bore, hvis du har mod på lidt DIY. Hvad angår mulige løsninger, kan jeg varmt anbefale http://www.melevsreef.com/allmysumps.html
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Halløj.
Ja så er den gal igen. Min hugo døde, og nu har jeg kun min gylte tilbage. Frustrerende, helt sikkert. Slut på akvariet, måske...
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

mht alger er der kommet flere, men ikke mange. Frygtede det helt store. de har ikke bredt sig til stenene.

Det er noget rigtigt skidt alt sammen. nu gik det ellers lige så godt for en måned siden. Jeg tror jeg må vente til jeg har økonomien til et ordentligt akvarie.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Hej Alle.
Ja så lukker jeg ned. Der kan rippes af mit indhold i "sælges".
vh Jakob
longtian006
Copepod
Copepod
Reactions:
12
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2009

Re: hvide pletter?

Indlæg af longtian006 »

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2005, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Sygdom"