Luftbobler i Red Sea MAX
- enzo65
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4440 Mørkøv
- Geografisk sted: Mørkøv
Luftbobler i Red Sea MAX
For 14 dage siden købte jeg et brugt RSM. Jeg flyttede det modnede vandet med og startede det op igen uden problemer. Jeg havde ingen problemer og mente at alt kørte godt. Vandværdierne var fine og der var en fornuftig afskumning i akvariet. I starten var der lidt små luftbobler i akvariet med de forsvandt efter et par dage. I dag blev jeg opmærksom på at der ikke var nogen væsentlig cirkulation fra mine pumper. Jeg tror at problemet er komme lidt efter lidt så jeg ikke har lagt mærke til det. Jeg tog pumperne op og rensede dem. Jeg kunne ikke se noget problem men det er muligt at de har trukket det underliggende filter op og at det er det der har blokeret. Da jeg samlede dem igen skal jeg lige love for at der kom gang i cirkulationen, Meget mere end jeg har haft på noget tidspunkt.
Nu sker der det at jeg får mange bobler ud i vandet så snart jeg starter skummeren. Jeg har prøvet at køre overløbs filteret helt i bund men det hjælper ikke. Jeg er ikke i tvivl om at det er skummeren de kommer fra for når jeg slukker den forsvinder de. Jeg har læst om at andre har sat en slange på den pumpe der er ind mod skummeren så det har jeg gjort men det hjælper ikke. Hvis jeg slukker den ene pumpe går det nogenlunde men der kommer stadig lidt luft.
Håber at nogen har gode råd.
Jeg har en koral og et par fisk i akvariet og de har det tilsyneladende fint nu. Men det er vil ikke noget de vil syntes om i længden med så meget luft, og det er nok heller ikke nogen god ide at slukke skummeren.
Ved ikke hvad jeg skal gøre så jeg håber virkelig på hjælp
Nu sker der det at jeg får mange bobler ud i vandet så snart jeg starter skummeren. Jeg har prøvet at køre overløbs filteret helt i bund men det hjælper ikke. Jeg er ikke i tvivl om at det er skummeren de kommer fra for når jeg slukker den forsvinder de. Jeg har læst om at andre har sat en slange på den pumpe der er ind mod skummeren så det har jeg gjort men det hjælper ikke. Hvis jeg slukker den ene pumpe går det nogenlunde men der kommer stadig lidt luft.
Håber at nogen har gode råd.
Jeg har en koral og et par fisk i akvariet og de har det tilsyneladende fint nu. Men det er vil ikke noget de vil syntes om i længden med så meget luft, og det er nok heller ikke nogen god ide at slukke skummeren.
Ved ikke hvad jeg skal gøre så jeg håber virkelig på hjælp
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Kan være der ikk kommer nok vand i gennem til pumperne og når vandstaden falder i pumpe kammeret så kommer de luft bobler. Har du tjecket at der ikk mangler vand? Og har du prøvet at tage alle de filtre op der sidder ved skummeren og se om der kommer mere vand igennem.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- enzo65
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Ja jeg har prøvet at taget alle filtre ud og prøvet at køre overløbet helt i bund. Det giver ingen forskel. Boblerne kommer fra skummeren når jeg slukker den forsvinder de.
980 ltr. med buet front http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=38261
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hmm, det lyder mystisk.
Hvis jeg var dig ville jeg tage skummeren og se om at sidder korrekt fast.

- enzo65
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
ja jeg prøver at tage det hele ud igen i aften og se om jeg kan finde nogen fejl. Er luftbobler skadeligt for fisk eller koraler?
- enzo65
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Det ser ud til at problemet forsvinder af sig selv. Som med alt andet saltvand var det kun et spørgsmål om tålmodighed.
I går aftes var der væsentlig færre bobler, og her til morgen ser det endnu bedre ud. Så i løbet at en uges tid er de nok helt væk. Det er muligt at pumpernes hastighed er gået lidt ned igen og at det er det der løser mit problem.
Der er stadig bobler i vandet men nu ligner det da ikke en Jacuzzi mere så jeg er glad og venter og ser om ikke problemet løser sig selv.
I går aftes var der væsentlig færre bobler, og her til morgen ser det endnu bedre ud. Så i løbet at en uges tid er de nok helt væk. Det er muligt at pumpernes hastighed er gået lidt ned igen og at det er det der løser mit problem.
Der er stadig bobler i vandet men nu ligner det da ikke en Jacuzzi mere så jeg er glad og venter og ser om ikke problemet løser sig selv.
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
hvis du havde gjort din skummer meget grundigt rent, så tror jeg det er der problemet ligger, for mine bobler blev også meget mindre efter noget tid.
tror at skummeren skal være lidt "snavset" for at den ikke sender små bobler vidre i systemet.
tror at skummeren skal være lidt "snavset" for at den ikke sender små bobler vidre i systemet.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvis du syntes du har for lidt cirkulation, så kan jeg kun anbefale dig at købe et powerhead og sætte bag nogen sten eller sådan noget. Jeg har en hydor koralia i mit akvarie bag mine sten og det er virkelig noget anemonerne og fiskene kan li' (: