Bævende står man så ved det overvældende hav efter at have gået godt rundt om ferskvandssøen (og i den).
Da jeg har samlet en del Ikea-møbler gennem årene var Red Sea Max-skabet meget enkelt at samle. Akvariet var dog en udfordring men det lykkedes over tre aftener at færdiggøre det torsdag aften (23. august).
Idag lørdag er jeg lige vendt hjem med mine første levende sten. Der skal flere til kan jeg godt se.
Håber billederne er ok, jeg kan ikke se en preview.
Vedhæftede filer
IMG_6547.jpg (75.57 KiB) Vist 924 gange
Nærbillede af to levende ting. Er der nogen der kan identificere dem?
Den gule er en slags svamp, den vil formentlig afgå ved døden, da de ikke tåler at komme oven vande.
Den anden er en pestanemone, som du bør skille dig af med ASAP. Du kan "skyde" den med en kanyle med kogende vand, eller endnu bedre, saltsyre. De breder sig meget og vil brænde dine mere ønskværdige koraller.
Mange tak. Ja det må være en slangestjerne. Den har arme ud af mindst fem huller. klamt.
Nå, men jeg fik bagefter øje på en søstjerne (må det næsten være, ikke?) lige over slangestjernen. Den ligger helt stille.
Mange tak skal du have. De sort/hvide aftegninger er ret flotte synes jeg, selvom den er lidt, slangeagtig. Det er virkeligt nogle gode sten jeg har fået mig. Heldet følger de tossede.
Et billede til af søstjernen lidt tættere på og forhåbentligt skarpere.
tillykke med akvariet, har også selv købt et RSM og det har vel snart stået 14 dfage og modnet, kan bare ikke redigere billeder på min puter endnu. Det skulle gerne komme næste weekend...
Jeg syntes også det var nemt at samle og havde ikke meget besvær med selve akvariet... jeg har dog også moslet med en del akvarier siden jeg startede op for nogle år siden...
Udover at akvariet er lille er den store ulempe larmen fra diverse pumper og blæsere. Jeg har ikke helt besluttet mig for om jeg vænner mig til det eller investerer i noget "lydløst" udstyr når pengene er til det. Det er meget fristende at slukke, især for skummeren.
Have no idea. Det må mere erfarne saltvandsfolk svare på. Gerne!
I mellemtiden er det tid til dims 5. Hvis nogen kan identificere den ville det være sjovt, men billedet er ikke særligt godt.
Saltsyre burde du kunne finde i en matas forretning eller byggemarked. Kanyler kan købes på apoteket (hvis du ser rigtig træt og sløv ud får du sikkert nogen underlige blikke med på vejen )
VH Brian Thyme 120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl viewtopic.php?t=10961
Ja jeg tænkte selv det samme mht. kanylerne! Jeg ser sikkert tilpas sløv ud i morgen eftermiddag, fredag efter arbejde. Apotekeren må så selv gætte sig til hvad jeg skal bruge kanylen til
Jeg kommer lige forbi både apotek og matas på vej hjem fra arbejde så jeg køber det nok dér idag. Men tak for tilbuddet.
Angående Vesterbro så var jeg dér faktisk igår, ikke for kanylerne men for levende sten i en kælder på Valdemarsgade.
Den sidste uges tid har der ikke rigtigt været noget nyt end et overgroet akvarium som jeg her vil vise med to billeder. Ruden er helt tildækket af alger, nogle af dem op til 5 cm lange. Derfor er det svært at tage gode billeder af algevæksten på stenene. Kun ammoniak-tallet er højt nu.
Der har været ialt tre glasroser, alle tre døde og forsvandt hurtigt efter en indsprøjtning af saltsyre.
Ja, jeg har ikke travlt så jeg venter. Der er meget andet at foretage sig her i livet og jeg er stadig igang med at læse og undersøge alt muligt i relation til saltvand.
På den store flade sten (som er købt med vilje) planlægger jeg noget stort (stort i forhold til mit lille akvarium) anemone-agtigt der kan stå tæt på pumperne og som kan stå lige under lyset. Og ja lyset er ikke HQI men alligevel. Hvad det skulle være, er en af de ting jeg kigger på mens jeg venter på at vandet bliver iorden til noget levende kryb.