Hvor ofte dør nyindkøbte fisk?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Hvor ofte dør nyindkøbte fisk?

Indlæg af nbd »

For 4 måneder siden omlagde jeg mit 200 L cichlideakvarium til et lav-budget saltvandsakvarium. Teknikken udgøres kun af et Eheim-tørfilter, og akvariet er indrettet med 5 kg levende sten og Faxekalk (jeg har IKKE bløddyr). Dyrebestanden er pt. 3 klovnfisk, 3 ildhalegoby'er, 1 gulbuget damsel, 1 dværgkejser, 1 pudsereje og 2 små eremitkrebs, som alle stortrives. Men livet er ikke lutter lagkage - der har været en del dødsfald blandt nyindkøbte fisk. Jeg har bl.a. forsøgt med ialt 4 paletkirurger, men de er alle døde indenfor det første døgn (men så har min 50 cm lange arowana fået en dyr godbid...).

Jeg vil derfor høre hvad jeres erfaringer er med nye fisk. Hvor stort 'spild' skal man regne med, når man køber ind?
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Mon ikke din fiskedød skal findes et sted imellem din "lav budget teknik" og de fisk du vælger (palet kirug) som ikke er kendt for at være den nemmeste fisk at tilvende.

Mine (om end sparsomme) erfaringer er at køber du en fisk som er i god stand så er der ingen problemer. Fiskene er ikke nær så sarte som mange går og tror, men der skal være de rette betingelser til stede.

At du har så mange fisk og næsten ingen levende sten eller skummer går at dit akvarie ikke kan tåle nær så meget belastning og det i kompination med en fisk som lige skal vennes til gør nok at du oplever fiskedød blandt de nyindkøbte fisk.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

Øhh dør nyindkøbte fisk ikke kun een gang...?

Undskyld! Kunne ikke lade være... :-)

/Morten.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Akklimatisering....... ?
Mange saltvandsfisk er følsomme overfor hurtige ændringer i deres miljø. Paletkirurgen er specielt følsom overfor stort set alle ændringer.

Jeg plejer at akklimatisere ved at dryppe vand fra akvariet ned i en beholder, hvor fisken ligger i det vand den kom med i posen. Beholderen ligger i vandet i sumpen, så temperaturen også tilpasses den i akvariet. Overløbsvandet fra beholderen løber tilbage i sumpen. Normalt lader jeg dette foregå over 2-3 timer.

Jeg har, til dato, ikke oplevet nogen uforklarlige dødsfald kort tid efter fisk er kommet i baljen.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil som Celia også mene at du delvist selv er ude om dødsfaldene.
Der er en grund til at vi andre ofrer formuer på levende sten, og alt det andet udstyr.
En ny fisk kommer nok fra noget vand er er iorden, og det tror tror jeg ikke at dit er. Fisk kan vænnes til forskellige typer vand, men det er noget der går langsomt.
Fisk er ret hårdføre overfor nitrat, hvis de vænnes til det, og det er en tilvænning der tager måneder.
Hvad er dine værdier??
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg giver Cecilla ret i det hun skriver dine valg af fisk er ikke de nemeste og starte op med og især ikke med den teknik du bruger på dit akvarie.
Har du målt dine vandværdier ?

Steen
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

I har nok ret i, at kirurger ikke er verdens letteste fisk at starte med (øv).
Mht. vandværdier - så måler jeg kun salt. Fisk ER tolerante overfor nitrat, så det er ikke der, problemet ligger.
/Niels
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvorfor måler du salt nå du afligevel ikke måler dine andre værdier ?

Steen
theomi
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 6510 Gram
Geografisk sted: Gram

Indlæg af theomi »

det er slet ikke nok levende sten det der :O
Ib Kunz Mathiesen -- Forkæmper for anemoner´s ve og vel

200 liter akvarie in the making
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:I har nok ret i, at kirurger ikke er verdens letteste fisk at starte med (øv).
Mht. vandværdier - så måler jeg kun salt. Fisk ER tolerante overfor nitrat, så det er ikke der, problemet ligger.
/Niels

Ja, fisk er tolerante over for nitrat, men ikke bare sådan lige her og nu.
Det er noget de skal vænnes til over laaang tid - læs måneder.
Og selv de har en øvre grænse. Når du har alt for mange fisk i akvariet ingen skummer og kun et tåbeligt spandfilter - så beder du selv om problemmerne.
Jeg ved ikke hvem der har sat dig de der ideer i hovedet at sådan kan man lave det. Indrømmet det kan man, men det er en balanceakt på en knivsæg.
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Kan alså ikke forstå du efter den første palet dør putter yderligere 3 palletter i, i stedet for at bruge pengene til en skummer????

Troede alle jyder kunne se når der var penge at spare :oops:

Tror nu faktisk også at testsæt er endnu et dumt sted at spare.....bare min mening!
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Når du har alt for mange fisk i akvariet ingen skummer og kun et tåbeligt spandfilter - så beder du selv om problemmerne.
Jeg ved ikke hvem der har sat dig de der ideer i hovedet at sådan kan man lave det.
Mit setup er baseret på tørfiltrering og hyppige vandskift. En gennemgang af videnskabelige artikler i Aquacultural Engineering (et forskningsbaseret tidsskrift indenfor akvakultur og ingeniør videnskab) viser bl.a., at skummere ikke er nødvendige når en del af vandet skiftes hver tredje uge, og at skummere kun fjerner meget lidt af det organiske kulstof og det samlede kvælstof og fosfor (~0,5 %) når der samtidig benyttes biofiltrering. Det, skummere først og fremmest fjerner, er mucus glycoproteiner (N-acetylneuraminyl(α, 2 → 6)N-acetylgalactosamine) fra fiskenes slimproduktion samt bakterier.

Men mit ærinde var egentlig ikke at diskutere teknik – jeg ville blot høre om andres erfaringer med nyindkøbte fisk.
/Niels
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

nbd skrev:
Når du har alt for mange fisk i akvariet ingen skummer og kun et tåbeligt spandfilter - så beder du selv om problemmerne.
Jeg ved ikke hvem der har sat dig de der ideer i hovedet at sådan kan man lave det.
Mit setup er baseret på tørfiltrering og hyppige vandskift. En gennemgang af videnskabelige artikler i Aquacultural Engineering (et forskningsbaseret tidsskrift indenfor akvakultur og ingeniør videnskab) viser bl.a., at skummere ikke er nødvendige når en del af vandet skiftes hver tredje uge, og at skummere kun fjerner meget lidt af det organiske kulstof og det samlede kvælstof og fosfor (~0,5 %) når der samtidig benyttes biofiltrering. Det, skummere først og fremmest fjerner, er mucus glycoproteiner (N-acetylneuraminyl(α, 2 → 6)N-acetylgalactosamine) fra fiskenes slimproduktion samt bakterier.

Men mit ærinde var egentlig ikke at diskutere teknik – jeg ville blot høre om andres erfaringer med nyindkøbte fisk.
/Niels
jeg syntes det lyder rigtigt spændende, men hvorfor måler du ikke dine værdier ? - så du har en ide om det hele spiller sammen ?
Det virker som om at dit akvarie kan klare en vis belastning (som alle anders akvarier) men måske er din belastnings grænse bare mindre.
Af hvilken grund ved jeg ikke, men et bud må altså være at din filtereing ikke kører optimalt.

Men spændende er det med et anderledens setup !
Venlig hilsen
Cecillia
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

nu skal folk lige tag sig en lykkepille
:D

fjendtlighed på et spørgsmål fra en der lige er ankommet til forummet (og som tydeligvis har bestemt sig), gavner hverken dyrene eller for den slagsskyld noget som helst.

nå hej fellow koldinggenser.
skal lige hører hvornår denne artikel er fra? lyder som ældre teknologi man brugte tidligere i hobby øjemed?

kunne det være sygdom? er det dårlig kilde (forhandler, grosist, opsamler)?

et godt link fra en hobby kendt marine biolog:
http://www.petsforum.com/personal/trevo ... fault.html
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

Det har bestemt ikke været min hensigt at virke fjentlig, og det håber jeg heller ikke at mine indlæg bliver opfattet som ;-)
Venlig hilsen
Cecillia
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af JJ »

:shock:

Ligemeget hvordan du vælger at køre dit akvarie mht. rensning/filtrering så skal du have styr på dine værdier.

Det kan godt være at Aquacultural Engineering har fat i noget rigtigt dér. Men det kan kun være med mange sten i akvariet samtidig. Og du har kun 5 kg....

Så uanset hvad de skriver i det blad, så gør dig selv den tjeneste at få dig en skummer og mange flere sten end du har nu. - Når dine værdier så er iorden senere hen kan du måske slukke for den og fortsætte hvor du slap med dit projekt.

Men husk dine målinger.

Jeg vil sige det samme som Carsten her : Det er som at balancere på en knivsæg det med at køre uden skummer.

Jeg tror ikke på det kan køre 100 % ved bare at lave hyppige vandskift.

Hvad med koraller? Har du planer om det?
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Og så må vi jo bare også konstatere at nogle kan det andre bare ikke.
Det samme som med planter, nogle kan få det til at gro som ukrudt, andre dør det bare for.
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Du er som minimum nødt til at måle ammoniak og nitrit, hvis din filtrering ikke kan omsætte det hele til nitrat er der ikke noget at sige til at du mister fisk.

En anden mulighed er at nogle fisk vil være mindre tolerante overfor skiftende vandværdier så hvis du køber en fisk der er vant til at gå i vand uden nitrat og kommer den ned i dit vand med måske 20 ppm nitrat kan det slå den ihjel hvis ikke den bliver akklimatiseret meget langsomt.

Så længe du bare vil holde fisk og ikke koraller kan jeg ikke se nødvendigheden i at sætte en skummer på. Vandskift og evt makroalger bør være nok til at holde nitraten fra at gå amok.
Det er ikke svært at finde eksempler på folk der har saltvandsakvarier uden skummer uanset hvor meget religion der går i den sag herinde.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg har i min opstart kun mistet:
1 klovnefisk
1 mandarin fisk

begge gange er de døde efter 2 dage i akvariet, så tror mere det er nogle "dårlige" fisk jeg fik fra planetorama. Da de i begge tilfælde har været købt i par og deres mage lever fint til den dag idag...

når jeg skal inføre nye fisk i mit akv, lægger jeg posen i mit akv så vandet lige så stille får samme temp, så laver jeg et par huller så der kan løbe noget af mit vand ind.. dette gør jeg efter ca 30-40 min og når vi så rammer 1 time så slipper jeg mine fisk ud...
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Så har jeg tilføjet en underskrift, der passer til indlæggets identitet :)

Jeg har valgt ikke at måle vandets værdier, fordi de gængse tests er behæftet med stor måleusikkerhed. Og hvad siger f.eks. 25 mikrogram nitrat pr. liter egentligt om vandets kvalitet? Man kender fortsat ikke puljen af organisk kvælstof, og heller ikke de mikrobielle processers omsætningshastighed (nitrifikation, denitrifikation og ammonifikation). Så jeg fodrer bare kraftigt med frostfoder og skifter vand - og det virker tilsyneladende (altså bortset fra at nogle nyindkøbte fisk er stået af indenfor første døgn).

Mht. videnskabelige undersøgelser af skummeres effektivitet, så er de nyeste artikler fra 2006.

Mit oprindelige spørgsmål er vist druknet i teknik-snak, så jeg prøver igen: Hvad er jeres erfaring med nyindkøbte fisk?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Så har jeg tilføjet en underskrift, der passer til indlæggets identitet :)

Jeg har valgt ikke at måle vandets værdier, fordi de gængse tests er behæftet med stor måleusikkerhed. Og hvad siger f.eks. 25 mikrogram nitrat pr. liter egentligt om vandets kvalitet? Man kender fortsat ikke puljen af organisk kvælstof, og heller ikke de mikrobielle processers omsætningshastighed (nitrifikation, denitrifikation og ammonifikation). Så jeg fodrer bare kraftigt med frostfoder og skifter vand - og det virker tilsyneladende (altså bortset fra at nogle nyindkøbte fisk er stået af indenfor første døgn).

Mht. videnskabelige undersøgelser af skummeres effektivitet, så er de nyeste artikler fra 2006.

Mit oprindelige spørgsmål er vist druknet i teknik-snak, så jeg prøver igen: Hvad er jeres erfaring med nyindkøbte fisk?

For at sige det lige ud, så lyder du meget som en ingenør. Kan det hele på papiret og når det så ikke virker spørger man andre tilråds - nogen gange for sent. :)

25 mg nitrat siger ret meget om vandet, ihvertfald hvis du forsøger at have koraller i akvariet.

Ny indkøbte fisk er ikke mere sarte end andre, med mindre de er svækket/tynde. Men det er de færreste fisk der kan tåle en nitrit/nitrat bombe.
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 2730 Herlev

Indlæg af JJ »

Synes sjældent man hører om problemer med nyindkøbte fisk som dør.

Men alt er relativt selvfølgelig. Der er jo ingen garanti for de overlever.

Men sjovt nok dør de jo alle sammen i dit akvarie.....

Gør dig selv den tjeneste at mål for Nitrit, nitrat samt fosfat. Så har du formentlig dødsårsagen på få min.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

ndb, som nystartet er jeg meget grøn på dette område, og har bestemt ikke meget erfaring her, men jeg syntes du skulle lytte til de mere erfarne her på forummet og få målt dine vandværdier!

Det kan godt være at diverse videnskabelige teser gør mange ting mulige, og at et setup som dit "burde" fungere, men det er jo ikke altid at teser hænger sammen rent praktisk. Alle de setup, der kører og virker her på sitet, fortæller at dit setup ikke slår til (for lidt sten og manglende skummer).

Du har haft en del tab, men alligevel nægter du muligheden for at det setup du forsøger at køre med ikke dur?

Jeg kun bittert erfare at jeg skulle have lyttet mere til folk her, end diverse fohandlere og andre, der fortalte mig at jeg behøvede da ikke vente uger/måneder med at tilføje levende (selv om jeg læste massevis at indlæg her, der sagde at man ikke skal have godt med tålmodighed).

Jeg har under opstarts fasen (de første 8 uger) mistet følgende:

2 klovnfisk (den ene døde efter 5 minutter den anden efter 3 dage)
1 reje (døde efter ca. 12 timer)
1 eremit krebs (døde efter et par dage)
1 blød koral (døde efter et par dage)
1 læder koral (døde efter ca. 1 dag)

Disse tab tilskriver jeg alene at jeg prøvede at tilføje levende inden for de første 8 uger.
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

ja akademiker lyder sandsynligt, men hvis ikke marine biolog er det total ligegyldigt ;)

fisk dør inden for et døgn er miljøet måske ikke godt , salt, nitrat osv osv
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Sagt på en anden måde: Nej de fleste har normalt ikke problemer med nyinkøbte fisk, hvis de er i god foderstand (så er de somregel også sygdomsfri) og vandværdierne er iorden. Det burde ikke være så svært at tjekke, fisken kan du med lidt træning se om den er velnæret og vandkvaliteten kan du måle dig til. Mindre stimefisk kan godt være sarte fra sending til sending, de bliver nok alt for ofte pakket for mange i poserne, men ellers er det sjældent en fisk dør uden synlige tegn, som f.eks. for dårligt vand og underernæring.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lige et sidespring! Små stime fisk som chromis, kommer i hver sin lille bitte pose.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Host host...
Nu er jeg ingeniør ;-)

Jeg vil dog kun tilslutte mig alle andre.
Hvis man oplever vanskligheder må man undersøge årsagen.
Det har du gjort ved at spørge her om hvor tit man var ude for døde nyinkøbte fisk. Det lyder på de erfarne (jeg er ikke en af slagsen) til at det ikke er normalt at ny isatte fisk har en 100% dødelighed.
Så for at følge den logiske konsekvens er du nok nøtd til at indse der MÅSKE er et eller andet der ikke fungere i dit akvarie.

Så kan du vælge flere måder at undersøge hvad der er galt. Et godt sted at starte må være og måle værdierne? Selv med en vis upræcision kan de sagtens give dig et fingerpeg på om dine næringsstoffer ender i noget forholdsvis ufarligt.

Jeg kørte selv en Nano i 3 måneder hvor jeg holdt næringsværdierne under kontrol ved hyppige vandskift - Det fungerede og jeg har læst om mange andre der har haft nano'er kørende i lang tid på den måde. Så Jeg er ikke i tvivl om det kan lade sig gøre at køre som du beskriver, men at negligere vigtigheden af og holde øje med værdierne er ikke smart.
Prøv at læse det her f.eks:
http://www.bestfish.com/oldtank.html

/Henrik
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Carsten skrev:Lige et sidespring! Små stime fisk som chromis, kommer i hver sin lille bitte pose.
Okay, det vidste jeg ikke, jeg synes bare de ofte er lidt sarte..
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

I får det til at lyde som om alt øjeblikkeligt dør i mit akvarium - det er slet ikke tilfældet. Jeg mistede en klovn som fik bank - de andre har parret ud. Tilsvarende med en ildhale. Spørgsmålet var først og fremmest rejst pga. dødsfaldene blandt paletkirurgerne. De spiste med god appetit på førstedagen, men var døde dagen efter. Og så var jeg bare nysgerrig om andre havde lignende erfaringer.

Jeg kan fornemme, der er mange (erfarne), der er fortalere af levende sten. Jeg anskaffede 5 kg på baggrund af tidligere indlæg her i Saltvandsforum. Men levende sten er ikke i sig selv saliggørende. Dengang jeg startede med akvarium (i starten af 70'erne) var der ingen saltvandsakvarister, der havde levende sten. Man dekorerede med koralskeletter og FaxekalK. Og dengang var der også mange, som havde succes med saltvand (jeg kendte flere i akvarieforeningen). Nu hvor jeg er startet med saltvand, ville jeg bare prøve den samme form for low-tech saltvand, som man brugte dengang. Ikke for at nedgøre de erfarne, men blot fordi jeg er glad for fiskene. Og nej - jeg har ikke ambitioner om levende koraller.
/Niels
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Nej og hvorfor tror du det hele nogengange døde for dem natten over dengang i 70'erne? Jeg har hørt mange historier fra ældre akvarister og forhandlere, der oplevede at det hele væltede for dem, uden de vidste hvorfor. De synes så at det igennem årene er blevet meget sjovere at holde akvarie, når det hele bliver mere stabilt med en skummer og levende sten.

Klovnfisk kan være utroligt hårdføre når de først har tilpasset sig. At du har flere palet dødsfald tyder på at dine værdier ikke er som de burde, da paletkirurger nemt kan få stres og dø af det, hvis de ikke har optimale vilkår.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"