hvide pletter?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

hvide pletter?

Indlæg af jakobvillien »

Hej Alle
Jeg frygter jeg har fået saltvandsdræberen, hvide pletter. Jeg har været bortrejst i 21 dage, og bortset fra alger, ser alt fint ud. Bortset da lige fra t mine sekstribede gylte har fået nogle hvide pletter på halen.

Disse pletter er meget små, og der er omkring 20 af dem. Min gylte ser irriteret ud og spjetter mod sten for at få dem af. Det ser næsten ud som om den forsøger at bide sig selv i halen.

Da jeg fik mine to klovne så det ud til at der kom et par pletter som forsvandt igen. Jeg tænker at min gylte måske har taget dem i opløbet, men så selv har fået dem. Hvad er mine muligheder herfra? Jeg har læst at medicin er noget nær dødsdømt, og det vil jeg helst undgå. Hvis det er hvide pletter er de jo allerede i akvariet, så det kan ikke hjælpe så meget at fjerne gylten... eller?

venlig hilsen, en frustreret akvarist med jet-lag
Maul
Reactions:

Indlæg af Maul »

Hvide pletter kommer optest af stress... Har du en sump, så prøv at isolere den der... Har haft goe erfaringer med det... La den gå i 14 dage dernede, og introducer den til akvariet med lyster slukker i den dag... Det plejer at hjælpe... Hvor længe har den forresten gået i akvariet?
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Jeg er (næsten) villig til at æde min gamle kasket på at din vandkvalitet ikke er den fedeste efter at du har været bortrejst. Alt tyder på at du har haft ick i systemet fra første færd, men at din gylte er blevet mere modtagelig for den lige pludselig (reduceret slimlag, som kan skyldes mange ting, men jeg tror som nævnt at det er vandkvaliteten den er/har været gal med) Sørg for masser af god og varieret kost og forsøg at få perfekt vandkvalitet (ved godt at det lyder meget selvmodsigende). Hvis der ikke er tegn på at gylten bliver stresset af nogle af de andre fisk, bør du lade den blive i akvariet efter min mening - du risikerer bare at give den dødsstødet ved at flytte rundt på den.

Det er helt korrekt at det egentlig er hele dit akvarie og ikke kun gylten der har parasitten.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg vil lave en masse vandskift i en tid. Jeg er enig med Mikkel. Ved nærmere eftersyn har mine klovne stadig pletter... meget bekymrende. Jeg vil se om jeg kan få vandkvaliteten op at køre igen, og fodre med lidt varieret foder... men begrænset.

Sikke noget skidt, næsten tre måneder har det kørt uden større sygdomme og dødsfald. Jeg tror desværre jeg har mistet min flammefisk i mellemtiden.

venlig hilsen Jakob
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

nej jeg havde den forestilling at min gylte tog sig af dem... hmmm... måske skulle jeg få mig sådan en, om ikke andet, så til at få problemet under kontrol indtil mit system kører igen.

Har I andre haft problemer med hvide pletter, og hvad fandt i til årsag?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvor har du dog fået den ide fra at gylter tager parasitter??
De eneste gange jeg har haft pletter i akvariet, var det på grund af stress.
Men de eneste fisk der havde pletterne har så også været kirurgerne og kun de nyeste.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg læste et eller andet sted at den også havde tendens til at spise parasitter fra andre fisk, ligesom den gule "canarie" gylte. På liveaquaria står der også at den gule gør somme tider. Men det kan jeg så forstå ikke passer.

Der er helt klart sket noget skidt med akvariet gennem de sidste tre uger hvor jeg har været bortrejst, og det må jeg se om jeg kan rette op på.
Brugeravatar
hepatus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af hepatus »

hvide pletter kureres nemmest og hurtigst med en uv-sterilisator
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Det lyder fint, hvad er det så?
Brugeravatar
hepatus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af hepatus »

prøv at kigge på akvarieudstyr, de har dem i flere størrelser
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

det er et rør hvor der er monteret et kraftigt UV rør inde i, som så vandet passerer, og UV strålerne dræber alt levende der kommer der forbi :)

skulle vist være meget korrekt..
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja det ser fornemt ud...

Men det er desværre langt over min prisklasse. Jeg tror løsningen bliver en pudsefisk, en spandpumpe med rowa og en masse vandskift gennem de næste par uger. Algerne er også eksloderet helt vildt mens jeg har været væk, og det ser desværre også ud til jeg har fået de frygtede røde slimalger. Der må være afsindigt meget næring i vandet, som jeg må af med. Jeg kan ikke finde anden grund til at de hvide pletter er kommet andet end dårlig vandkvalitet, da fiskene enes fint, og de to klovne stort set har det for dem selv.

Jeg har da også noget nitrat i vandet, men intet nintrit eller ammoniak. Mystisk. Phosphor ved jeg stadig ikke med, da måleudstyret altid er udsolgt.

Hvis der er nogen der kan give mig yderligere vejledning er jeg meget modtagelig.

venlig hilsen Jakob Villien
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Glem pudsefisken - dels dør den sikkert når der ikke er flere parasitter at spise, dels kan den stresse andre beboere til døde ved hele tiden at være efter dem.
.....og så er der også mange der mener at ick sider så dybt i fisken at hverken pudsefisk eller -reje kan fjerne den.

UV-lyset kan dræbe en del af parasitterne, men ikke udrydde dem og vil samtidig dræbe en masse gavnlige ting.

Jeg er selv den "lykkelige" indehaver af ick og jeg har kun haft problemer 3 gange når vandkvaliteten har været på vej ned. Løsningen har hver gang været at få styr på vandkvaliteten og sætte fuld skrue på retur- og cirkulations-pumpe (det er altid min palet-kirurg der er ballade med og den eeeelsker strøm).
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

allright, jeg vil fortsætte mine vandskift og krydse fingre. Men det ser sku ikke godt ud for tiden. Tak for svarene
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Hej Alle.
Jeg har skiftet vand to gange, dvs. cirka 40% over en uges tid. Det har derimod ikke hjulpet på fiskene. Min flammefisk er helt sikkert væk, og mine to klovne er hårdt ramt. Min ene klovn sidder nu bare på bunden, hvor den anden bare svømmer rundt.

Kan jeg gøre mere nu? Hvorfor skal sådan noget altid ske når man er væk hjemmefra.... Øv altså. Nu har jeg snart bare en hugo tilbage... :G
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Nå ja, jeg har sænket temperaturen til 25 grader fra 27 grader, da jeg fik at vide det kunne være det der har sæt de hvide pletter i vigør. Det er ihvertfald en hovedpine. Vil helst ikke miste fremtidige dyr på grund af det, så hvis nogen har nogen råd til hvordan dette undgås i fremtiden.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

ca. 3 uger... men det er jo snart 4 måneder siden. Det var for kort tid men men. Jeg skulle have en fisk til at fjerne planarier. Disse har jeg kun haft i 6 uger.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Min Ph ligger normalt nu (over 8). Jeg Har til min overraskelse ingen nitrit eller nitrat. Jeg kender ikke mine ammonium værdier, da det altid har været udsolgt (målesæt) når jeg har kigget. Kan det have noget med det at gøre?

Mine sten kom fra planteimporten, og kan ikke svare på hvor levende de var indeni, men jeg tror de var helt fine, de kribler med liv ihvertfald.

Jeg kan ikke finde årsagen til hvad der er sket, men noget er ihvertfald gået helt galt mens jeg var væk. Mine koraller har vokset vildt, men mine fisk er blevet syge... frustrerende ikke at vide hvad jeg gør galt. Og ikke at vide om det, i så fald klovnene dør, er okay at anskaffe nye dyr til akvariet igen engang i fremtiden?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hvordan har fodringen været mens du var væk ?

Måske der var en bekendt der har givet godt med foder i din lille balje - de skulle jo nødigt sulte....!!!!!

Og det ville nok ikke gavne din vandkvalitet ? Dine vandskifte syntes de at have en positiv indvirkning ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

jeg kan ikke se nogen indvirkning på fiskene, men det betyder ikke at vandskift ikke har været positive, jeg tror mere at parassitterne har bredt sig så meget nu, at det er svært at komme af med. Fiskene er svækkede nu.

Min søster har fodret hver anden/tredie dag med flagefoder. Desværre gik mit køleskab ned, så de fik ikke vekslet med frossent foder. Jeg tænker at det måske kan have været på grund af at de ikke har fået andet end flagefoder. Der er ikke overfodret synderligt ihvertfald, da jeg havde lavet portionsposer, men der blev fodret lige i overkanten synes jeg.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jens fra planteimporten nævnte at jeg måske også havde for lidt ilt, og at det kunne sætte hvide pletter igang. Jeg har jo en skummer til at køre med luftpumpe... er det ikke nok? Hvad gør i andre?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg har selv erfaret - og har hørt fra andre, der har oplevet det samme - at i perioder, hvor der har været fodret intenst, er der udbrudt hvide pletter blandt fiskene. Det skyldes sandsynligvis, at den ekstra belastning ændrer på vandkvaliteten i en eller anden retning, hvilket stresser fiskene. Om det skyldes en lille, men umålelig stigning i nitrit, amonium eller hvad, har jeg ikke kunne finde ud af.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Brian »

flexmasta skrev:Jens fra planteimporten nævnte at jeg måske også havde for lidt ilt, og at det kunne sætte hvide pletter igang. Jeg har jo en skummer til at køre med luftpumpe... er det ikke nok? Hvad gør i andre?
God overflade cirkulation skulle kunne gøre det ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja så skete det. Min ene klovn døde, og min næste står helt sikkert for tur. :G Det er noget trist noget, og der er ikke en glad stemning omkring akvariet for tiden.

Nu må jeg se hvordan det går, og jeg kan få lov til at beholde min hugo og den seks-stribede, men hvis de også mistes må jeg overveje om det er sikkert at putte flere dyr i det lille akvarie. Begynder ligesom stille og roligt at forstå hvad folk mener når de sværger til store akvarier med ozonisator, osmoseanlæg, dyr skummer, nitratfilter, rowaphos, etc etc. Man må nok overveje om det overhovede er etisk at sætte dyr ned i et potentielt ustabilt system. Et så lille akvarie med så skrabet teknik kommmer bare, trods de bedste intentioner, hyppige vandskift og hyppige målinger bare hurtigt til at vælte.

Men det er jo kun min første konklusion. Bekymrer mig dog lidt når jeg så ser på andre sider, når de ligefrem opfordrer begyndere til at prøve at lave små reef-akvarier i deres 65-liters. Hmmm...

Håber det går, men sidste gang jeg prøver en så skrabet løsning.

Yderligere råd modtages gerne. Jeg prøver alt men har desværre økonomien som hæmsko stadig.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Brian »

flexmasta skrev:Begynder ligesom stille og roligt at forstå hvad folk mener når de sværger til store akvarier med ozonisator, osmoseanlæg, dyr skummer, nitratfilter, rowaphos, etc etc. Man må nok overveje om det overhovede er etisk at sætte dyr ned i et potentielt ustabilt system. Et så lille akvarie med så skrabet teknik kommmer bare, trods de bedste intentioner, hyppige vandskift og hyppige målinger bare hurtigt til at vælte.
Tjaa det kan være et uheld eller andet....

Men at give teknikken skylden er måske lige modigt nok? Jeg havde 600 liter vand på en "lille" skummer i små 2 år og så siden hen et osmoseanlæg.... Ingen alger og ingen problemer !

Hvad der er sket i dit akvarie skal jeg ikke kunne sige men nogle gange vil det bare ikke som man selv vil - og der findes ikke testsæt til alt !

Op på hesten igen ;)

(inden du bruger alle pengene på vinyl) :D
Mvh
Brian

Besvar

Tilbage til "Sygdom"