Skift fra lille akvarium til større akvarium?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Skift fra lille akvarium til større akvarium?

Indlæg af Sarah R »

Hvordan bærer man sig ad, når man går fra et lille 128 liter akvarium til et større på over 300 liter? Mit gamle akvarium har nu kørt i et års tid uden problemer og jeg har anskaffet mig et større.
Jeg vil gerne genbruge så meget som muligt af både udstyr, vand, sten og ligenende fra det gamle, men jeg er i tvivl om jeg bare kan fylde det nye akvarium med ca. 200 liter frisk saltvand, tilsætte vandet fra det gamle, fylde de gamle sten og det gamle bundlag i, og så sætte fisk, koraller, sandanemone og den slags direkte over? Eller skal jeg køre det nye ind, med kun sten og sand i et stykke tid, og derefter sætte fisk og lignede over og lukke det gamle ned?
Jeg har købt flere levende sten for et stykke tid siden, og de står i saltvand med varme og cirkulation for at blive indkørt, før jeg putter dem i det nye akvarium.
På forhånd tak

Sarah R
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg ville vælge at starte det nye op med sten og sand.. Når værdierne så er iorden igen ville jeg flytte det hele.
Alternativt skal du flytte det hele fra det gamle også tilsætte de nye sten over en lang periode..
Jeg har lige flyttet alt mit fra en 40L nano over i et 250L, og bortset fra det er lidt tomt gik det helt fint.. Men jeg kommer til at tilsætte sten over en lang periode tænker jeg. For ellers ryger værdierne nok a. h. til..

P.s. jeg flyttede ALT inkl, sand og en det meste vand.. Resten af vandet var blot nylavet saltvand (vand fra osmose anlæg)
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

Jeg flyttede alt, fra mit 500 l akvarie til mit 900 l akvarie i løbet af en dag. Der blev dog ik tilført andet til akvariet så derfor ingen problemer i det.

Hvis du evt skal ha flere sten i det store akvarie kan du se om du kan finde dem indkørte. hvis du ik kan finde dem indkørte kan du tilføre nye sten løbende i et par måneder
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Sarah R »

Jeg tror så, at jeg vil vælge at tage alt fra det gamle akvarium, og fylde det i det nye, og vente lidt med de nye sten. Jeg har målt nitrit til 0.02 mg/l ved de sten jeg har under indkøring. Kan jeg putte dem i forholdsvis hurtigt, eller kan jeg risikere, at nitritten går amok, når de kommer i det nye akvarium?

Sarah R
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

Så længe du kun tilføre det fra det "Indkørte" akvarie burde der jo ikke ske noget ved det.

Jeg har gjort sådan med 2 akvarier nu, og det er der ikke sket noget ved
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Altså hvis dine sten har stået i din balje i et godt stykke tid så burde de jo være indkørte, og burde kunne komme i med det samme sammen med dine "gamle" sten.

Men som så meget andet i denne hobby går det jo ikke altid som man forventer.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Sarah R »

Det jeg mente var, at de sten jeg har under indkøring står i en murerbalje for sig (nitrit 0.02). De har ikke været i det gamle akvarium endnu (og når heller ikke at komme det), men skal i det nye. Men det ændrer vel ikke på svarene?

Sarah R
MvH
Sarah R
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Altså om du indkører dine sten i en murerbalje eller i akvariet gør jo ingen forskel. Så har de stået længe nok i murerbaljen bør du kunne komme dem i når du flytter til det større akvarie.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Jeg står også og skal til at flytte fra et lille til et større, og jeg regner bare med:

1. At putter mine "nye" sten som også står i en balje og som var indkørte i forvejen, hen i det nye akvarie,

2. Flytte de fleste af mine andre sten over, og lave stenopsætning

3. flytte koraller

4. Flytte fisk

der skulle ikk opstå problemer når stenene er indkørte, og det er jo ikke over en lang periode så fiskene skulle også gerne kunne klare det
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Sarah R »

Tak skal i have for hjælpen;) Jeg putter de nye sten i når de er helt indkørte.

Sarah R
MvH
Sarah R
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Indlæg af Andreas S »

Jeg tror den bedste måde ville være at finde en passer til dine fisk og koraller i mellemtiden og så starte det hele op fra bunden med dine sten fra det gamle og de nye sten, og vente til alle værdier er iorden og algefaser er overstået..

Selvom sten er indkørte, så kan der stadig ske ophobninger af nitrit og nitrat fra de steder, hvor cirkulationen ikke kom ind i dit gamle akvarie..:)
Anden

Saltvandspausen er startet
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Jeg har lige vaeret igennem noget lignende.
Jeg koebte dog nyt sand da det i den gamle tank var fuld af l*rt. Saa nyt sand i og saa skiftede jeg alt fra den gamle tank paa en dags tid.
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg gik fra mit 240 til 490 efter mit 240 havde kørt i 1½ månede (med indkørte sten) og havde nogle fisk og andet i..

jeg genbrugte så meget vand som muligt, tilsatte nyt vand, genbrugt mit levent sand.. der ud over havde jeg købt 10kg døde levende sten og brugte alle mine 40kg levende sten i forvejen.. alt blev sat op og flyttet over uden problemer.. mistet ingen levent dyr på det..

men det kan jo være mere held end forstand..

har så siden tilføjet flere ls.. og har pt gang i at køre de sidste 25kg ls ind så de også kan komme i....

til at have alt vanden købte jeg en stor regnvands beholder på 200 liter i harlnyborg til 100kr....
og så brugte jeg et par spande til det sidste :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"