Hjælp - Stenkoral blegner i spidserne og får mørke pletter
- Daniel1
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2006
Hjælp - Stenkoral blegner i spidserne og får mørke pletter
Min lækre blå stenkoral bliver langsomt grå i nogle af spidserne og får flere og flere små sorte pletter. Hvad kan det være? Og endnu mere vigtigt, hvad gør jeg? Den har stået lige under HQI'en. Har prøvet at flytte den hen hvor der er lidt mere lys nu. tænkte den måske er blevet brændt? Men underligt det så ikke er på alle grenene.
Korallen er fra den Hollandske sending klovnfisken fik hjem for ikke så længe siden.
Håber i kan hjælpe, vil nødig miste denne flotte og dyre koral.
Har vedhæftet billeder, men kan ikke få dem skarpe. Håber i kan se hvad det er?
Mvh Daniel
Korallen er fra den Hollandske sending klovnfisken fik hjem for ikke så længe siden.
Håber i kan hjælpe, vil nødig miste denne flotte og dyre koral.
Har vedhæftet billeder, men kan ikke få dem skarpe. Håber i kan se hvad det er?
Mvh Daniel
- Vedhæftede filer
-
- Blå1.jpg (54.87 KiB) Vist 3200 gange
-
- Blå2.jpg (46.92 KiB) Vist 3200 gange
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Du kan ikke gove den for meget lys!!
Generelt er 400 W. at anbefale, men 250 W. skulle nok også lige kunne gøre det, hvis du giver den fuld power. Det er meget normalt, at de er blege i spidserne - vækstspidser, men de brune/døde pletter rundt omkring, er selvfølgelig ikke så smart. Sørg for meget lys og en jævn cirkulation. Og så selvfølgelig de rigtige værdier.
Hvilke sporelementer tilsætter du?
Generelt er 400 W. at anbefale, men 250 W. skulle nok også lige kunne gøre det, hvis du giver den fuld power. Det er meget normalt, at de er blege i spidserne - vækstspidser, men de brune/døde pletter rundt omkring, er selvfølgelig ikke så smart. Sørg for meget lys og en jævn cirkulation. Og så selvfølgelig de rigtige værdier.
Hvilke sporelementer tilsætter du?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Ja, hvis de kommer fra steder med lidt lys, men nu kommer den jo umiddelbart fra De Jong, der bestemt ikke har for lidt lys.
Nej all in one kan bestemt ikke gøre det, da det på ingen måde er all in one. Ikke alle sporstoffer kan blandes, da de modarbejder hinanden. Personligt bruger jeg Salifert iodide, Salifert trace hard, salifert reef boron med rigtig gode resultater. Ydermere tilsættes magnesium i ren form.
Nej all in one kan bestemt ikke gøre det, da det på ingen måde er all in one. Ikke alle sporstoffer kan blandes, da de modarbejder hinanden. Personligt bruger jeg Salifert iodide, Salifert trace hard, salifert reef boron med rigtig gode resultater. Ydermere tilsættes magnesium i ren form.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Ja det forbedrer da i hvert fald levevilkårene for dine koraller, men må indrømme, at det højst sandsynligt ikke er det, der får korallen til at dø rundt omkring.
Er det kun denne koral, der får disse døde pletter? I så fald synes jeg, du skal prøve at lyse lidt med en lygte på den om natten for at se, om der sidder en lille nøgensnegl. Der findes en type, der nemlig æder Montipora digitata som det eneste føde.
Er det kun denne koral, der får disse døde pletter? I så fald synes jeg, du skal prøve at lyse lidt med en lygte på den om natten for at se, om der sidder en lille nøgensnegl. Der findes en type, der nemlig æder Montipora digitata som det eneste føde.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
[quote="Daniel1"] .... Det er som om at der stikker små fimrehår ud fra de sorte pletter på korallen. Kan det være alger?
havde det samme på min montipora, tror det er nogle "ruer" af en slags tog den op og krassede ruerne af med en negl helt i bund!! to uger efter var korallen helet fint igen.
havde det samme på min montipora, tror det er nogle "ruer" af en slags tog den op og krassede ruerne af med en negl helt i bund!! to uger efter var korallen helet fint igen.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013