Fiskesammensætning
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Fiskesammensætning
Da der ser ud til at være relativt usikre og modstridende oplysninger om hvilke fisk der kan gå samme ville jeg høre om nogen har erfaring med følgende sammensætning som jeg gerne vil have:
Klovnfiskepar (maroon) og dertil hørende søanemone
Goby (C. cinctus helst) og dertil hørende reje (og substrat)
Oxycirrhites typus
Chrysiptera parasema
Kauderni
Og min favorit Synchiropus ocellatus
samt en søstjerne og måske en Mespilia globulus eller en blå musling
Kan disse gå sammen? Og er der plads til dem i et 130 liters akvarium? Og måske mest interessant: Kan de alle købes i Danmark? En ting er jo hvad man kan læse om der findes, en anden er hvad der kan skaffes.
Klovnfiskepar (maroon) og dertil hørende søanemone
Goby (C. cinctus helst) og dertil hørende reje (og substrat)
Oxycirrhites typus
Chrysiptera parasema
Kauderni
Og min favorit Synchiropus ocellatus
samt en søstjerne og måske en Mespilia globulus eller en blå musling
Kan disse gå sammen? Og er der plads til dem i et 130 liters akvarium? Og måske mest interessant: Kan de alle købes i Danmark? En ting er jo hvad man kan læse om der findes, en anden er hvad der kan skaffes.
Red Sea Max
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Ang. søstjernen har jeg læst mig til at den æder alger men godt kan finde på at tage bidder af sessile invertebrater ("Reef Secrets"). Den ville måske være god at sætte i som det første dyr? Da jeg ikke har set hvor godt den kan klatre ville det måske være bedre med en der kan komme alle steder på stenene for at græsse? Synchiropus ocellatus måske? 

Red Sea Max
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Er det erfaringer, du selv har gjort dig? Jeg har haft fisken i de fleste af mine akvarier, og synes det er en helt enorm sjov og problemfri fisk. Er klar over, at der er tilfælde, hvor de har spist rejer, men har da aldrig hørt, at de skulle tage koralpolypper.Carsten skrev:Oxycirrhites typus skal du holde dig fra. Den er meget svær, og bestemt ikke en begynder fisk. Den spiser også gerne koralplypper
Jeg kan også se, at meerwasser lexicon, liveaquaria og reeflex alle beskriver fisken som nem eller normal hvad angår sværhedsgraden.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Ja, nu så jeg altså bare et par stykker i Akvarieudstyrs butik og tænkte "Wow". Kan man ikke bare give dem bonsai-mad?Du skal også tænke på at Maroon klovne bliver store (i hvert fald hunnen) og skulle efter sigende være ret aggresive. En kraftigt bygget og aggressiv fisk på 15-16 cm fylder ret meget i et 130 liters akvarie.
Eller måske mere alvorligt: Skal de købes i par for at trives eller kunne jeg nøjes med en han?

Red Sea Max
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
mads-fisk skrev:Er det erfaringer, du selv har gjort dig? Jeg har haft fisken i de fleste af mine akvarier, og synes det er en helt enorm sjov og problemfri fisk. Er klar over, at der er tilfælde, hvor de har spist rejer, men har da aldrig hørt, at de skulle tage koralpolypper.Carsten skrev:Oxycirrhites typus skal du holde dig fra. Den er meget svær, og bestemt ikke en begynder fisk. Den spiser også gerne koralplypper
Jeg kan også se, at meerwasser lexicon, liveaquaria og reeflex alle beskriver fisken som nem eller normal hvad angår sværhedsgraden.
Jeg havde 2 stk. Jeg fik dem aldrig til at spise ordenligt, og de gik selvfølgeligt til med tiden.
Det med koralpolypperne er noget jeg har læst et eller andet sted, men derfor behøver det jo ikke være den endegyldige sandhed.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Der findes jo også mange andre flotte klovnfisk, så mon ikke du finder de rette. Men vælg dine anemoner med omhug, da nogle klovnfisk helst gerne vil have den rette, og så skal du huske på at nogle anemoner vil vokse ud af dit akvarie ret hurtig.
Men ellers syntes jeg din fiskesammensætning ser ganske spændene ud
men istedet for den søstjerne havde jeg nok valgt en sand-stjerne (hvis du skal have sandbund). 
Men ellers syntes jeg din fiskesammensætning ser ganske spændene ud

- Klaus
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Ja det er jo problemet med mange saltvandsfisk som jeg forstår det. Og i et så lille akvarium som det jeg har kan de i endnu mindre grad selv finde noget at spise på diverse sten osv. Men det er en sjov fisk at se på udover at den også har en interessant adfærd og ikke bare svømmer rundt.
Red Sea Max
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Sådan ser den ud:
http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pCatId=572
Og så roder de godt rundt i bundlaget..
http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pCatId=572
Og så roder de godt rundt i bundlaget..