Jeg har lige købt et akvarie med aluramme, og bemærkede at den egentlig ikke sad særlig godt fast.. Og så var det jeg tænkte om man nu bare kunne tage den af, og fjerne den der tværstiver, og limme nogle glas stykker på for og bagruden? Vil det kunne holde?
Du kan evt. bare lime alurammen ekstra godt fast med silicone, men ved ikke om du behøver tværstiveren, jeg har fundet ud af at 250 L'eren som jeg har, slet ikke behøver tværstiver, alurammen sørger for at holde på det, men ved ikke om det er det samme med 325'eren.
hey så vidt jeg er orinteret skal man aldrig tag tværstiven af den holder trodsalt det sammen så det ikke buer og til sidst springer.. men hvis det er for at tag den af og erstatte den med glas som tværstang ser jeg ingen problemer
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096 BOYU L200 KØLER
Så man kan slippe for at skulle tøre den af, og den måske bliver grim ved tiden.. Og er også lidt nysgerrig, om det kan lade sig gøre, og om den overhovedet holder noget..
Efter hvad jeg har læst mig frem til fra akvastabil er alurammen på som en ekstra støtning at ruderne, den støtter limningerne. Men jeg har været ude ved en forhandler/opdrætter som har over 12x 250 L akvastabil med aluramme præcis magen til mit, hvor han har fjernet tværstiveren da den var i vejen, og de har kørt mange år nu uden at de er sprunget, men tror ikke det er smart at fjerne den når man kommer op i rigtig mange Liter, men 250 er ikk noget problem, tør ikke sige noget om 325L, men Casper, husk det næste lørdag
Okay.. Men kunne aldrig selv drømme om at tage tværstiveren af på mit 350 liters.. Men har overvejet at lime nogle glasstykker på sammen med tværstiveren.. Ruderne er jo ikke så tygge, så jeg vil være på den HELT sikre side!
du kan gøre ligesom brian og mange andre gør/gjorde med deres, at lime en 5mm tyk glaskant langs akvariet, den skal være lige så lang som akvariet er langt minus 2mm, du kan læse en del mere om det i AllanH's tråd om han hjemmelavet akvarie.
Jeg ville ikke tage rammet af et akvastabil akvarie - springer de ikke nemt nok med
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Er lidt bange for at det skal springe mit akvarie, men hvis det nu står 100% i vatter, og har tværstiver og lister på for og bagrude, tror I så ikke at det nok skal holde? Og kommer også en træplade undet akvariet, så bunden ikke flækker så let..
Casper det skal nok holde med tværstiveren, ikk noget problem der, hvis det holdte fint ved den tidligere ejer, hvorfor skulle det så ikke også det ved dig ::)
Jamen er stadig lidt nervøs over det, når alle i dag bygger i 10 eller 12 mm glas.. Og aquastabil laver da også kun akvarier til ferskvand, og der er jo knap så mange kg sten i..
ja glasset er tyndere end det egentlig skulle være, derfor er afstiveren nødvendig... men det kan jo lave nogle afsivere istedet, hvis du bare MÅ af med rammen og afstiveren
Du skal ikke være bange for at det ikke kan holde til saltvand, mit har jo ikke haft problemer endnu, og slow's kører også fint, og mange andre har også saltvand i akvastabil. Du har jo også lagt en siliconebund i tilfælde af sammenvæltninger. Kan sige at mit er væltet en milliard gange, og jeg har et MEGET tyndt lag silicone i bunden og der har ikk været noget problem. Vil væde med dit det holder 100%, kan ikke se hvorfor det ikke sku kunne holde, jeg var også lidt nervøs ved mit. Men det går da meget fint.
Dantheman skrev:Du skal ikke være bange for at det ikke kan holde til saltvand, mit har jo ikke haft problemer endnu
Dan du haft saltvand i det akvarie i hvad 3 uger nu ??? Hvilken stresstest og hvilken lovende konklusion
Jeg ville nok nærmere sige at andre har gjort det - i lang tid - uden problemer. Men nogle er også sprunget læk
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Brian - ved godt mit ikk har stået en brøkdel længe nok tilat jeg kan nævne mit på den måde. Men der er dog mange som har haft det i mange år uden problemer, andre har så været uheldige at de har sprunget læk.
grunden til at akvUstabil sprænger, kunne det ikke skyldtes, at akv. ikke står helt i vatter, evt.stress på enderuder, samt manglende understøtning under bunden (plade og styropor)????....
står selv og skal have et 530 liter op at køre
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever. Jacques Cousteau
min plan er, at skære silikone væk i toppen af akv., afmontere tværstiver og derefter lime 12mm tyk glasstrimler hele vejen rundt i toppen (som andre har forslået), så undgår man også korrosion af alurammen
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever. Jacques Cousteau
Det har jeg også tænkt mig at gøre.. Men Ved ikke endnu om jeg fjerner tværstiveren.. Kan være jeg bare beholder den på så jeg både har de der glasstykker + tværstiver..
Jeg vil lige sige, klap hesten!! Hvis du blot laver "indgrebet" for at forhindre korodering af aluminiumen, er det skudt langt over målet!!
Chancen for at du bliver træt at akvariet inden aluminiumen er korroderet er MANGE gange større. Jeg har haft akvarier med ramme, som ikke har været "saltvandsikret"(med silicone i toppen for at forhindre saltvand i at løbe ned af ruden inde fra rammen) og har ikke kunnet konstatere nogen form for nedbrydning af metallet.
Istedet for det indgreb, bør du hellere lægge en tyk stribe silicone i toppen, hvis det ikke allerede er der.