Klægget artemia?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Klægget artemia?

Indlæg af Erik N »

Jeg sad og tænkte på om det ikke ville være en god ide at tilføre akvariet en omgang klægget artemia en gang i ugen eller noget, de kan vel holde sig i live i længere tid i akvariet, og giver fiskene den optimale føde?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg klækker artemia da jeg mine kauderniér hele tiden sputter unger ud, disse unger fanger jeg så op og sætter i et mindre akvarie som jeg har kørende. Men da jeg altid for lavet for mange artemia ifh til hvad ungerne kan spise tilsætter jeg resten i det store akvarie. De små fisk som så går i det store akvarie (klovnfisk, Pseudochromis fridmani, Anthias mm) bliver ellevilde når dette gøres og jeg har på intet tidspunkt observeret noget negetivt i det.

Husk naturligvis at få fra-sorteret vandet artemiaen bliver knækket i, da dette vand er meget beskidt og vil forurene vandet hvis det kommer i akvariet.

Men har kun positivt at sige om dette.
Erik N
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Erik N »

Hvad for noge antias har du ?

Og hvordan får du sorteret æggeskaller fra? samt hvordan får du siet de nyklæggede fra vandet? de er jo meget små
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

Jeg har 4 Anthias dispar gående i akvariet, 1 han og 3 hunner.

Jeg har købt det der kaldes en artemia-si. Vandet som artemiaen bliver klækket i køre konstant med en lille luftpumpe og denne pumpe stopper jeg inden de bliver sorteret fra så æggeskallerne falder til bunds, derefter suger jeg de levernde artemia op via hævert-effekt ned gennem denne artemia-si for derefter at tilføre dem til de 2 akvarier.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nyklækkede artemia, indeholder lige så meget næring som en chips.
De skal fodres for at få foderværdi. Rigtigt mange af artemiaerne vil blot ryge i skummeren, og en times tid efter at de er kommet i akvariet, er der næppe nogen tilbage i akvariet.

Den letteste måde at skille æggeskaller fra artemia er ved at sætte noget lys hen til flasken, så kun et lille område bliver oplyst. Artemiaerne søger derhen og er derefter lige til at suge op.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

Om der er meget næring i artemiaen eller ej, så vokser mine kauderni unger voldsomt fra ca. 5mm til 2 cm den første måned hvorefter de bliver sat til salg, så noget næring må der bestemt være i dem. I denne periode bliver de langsomt vænnet til cyclops.
Erik N
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Erik N »

oki, jeg købte forleden 9 anthias, og antias er jo svære at få til at spise.
Så nu 2 dage efter jeg købte dem havde jeg faktisk ikke set en eneste af dem. Men efter jeg smed artemia i akvariet kom alle frem og gufler løs af athemiaerne.
Måske er der ikke meget nærring i, men den smule der er, er jo fint nok hvis det er de fiskene vil spise det.

Lord mike hva har du ellers held med at fodre anthias med?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er næring i artemia, men ikke ret meget. Hvis artemiaen tages lige når den er klækket, er den ok, men venter man blot få timer, har den opbrugt al det næring den havde i sig.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

Erik N skrev:Lord mike hva har du ellers held med at fodre anthias med?
Mine spiser stort set alt nu hvor jeg har haft dem gående i ca 1 år. Men det jeg fodre mest med er krim, artemia og cyclops. men har da også set dem spise bitte små reje stykker. Men ja de kan godt være svære at få til at spise, og så skal det siges at de skal fodres tit da de har en voldsom appetit når de først spiser.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"