Små anemoner

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
FerrariFisk
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Små anemoner

Indlæg af FerrariFisk »

Halløj

Jeg skulle gerne have et 112liter saltvand op at køre her om snart, og et af de største ønsker dertil er helt klart en anemone som et par Amphiprion ocellaris skulle kunne gå i.

Jeg har i mellemtiden læst mig til at det er meget begrænset hvilke arter af anemoner man kan have gående i et akvarie på den størrelse, og at det også er begrænset hvilke typer af anemoner klovnfisken vil gå i, så jeg ville meget gerne have et par forslag fra jer til hvilke typer jeg bør læse om.
Hvis i har nogle navne på et par anemoner som måske alligevel kunne gå ville jeg være meget taknemmelig!

-Ved ikke om det er vigtigt, men har tænkt mig at have ca. 1watt pr. liter vand, da jeg har hørt det skulle være tilstrækkeligt til koraller.

Mvh.
Rasmus
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

det er tilstrækkeligt .. men ihvertfald ikke til alle koraller langt fra.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Mine 2 ocellaris går i min bubbletip, eller quadricolor som den også hedder, selvom det ikke er en af de anemoner som de går i ude i naturen.

Det tog dog nogle måneder inden den blev "godkendt". Det kan aldrig garanteres om de går i, men det er nu lykkedes for mange med lidt tålmodighed.

Derudover er den kendt som en af de mindst lyskrævende anemoner. Så IMO er det et godt bud.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Hvor er du fra Ferrari? For jeg har en bubbletip anemone til salg.. (ved ikke hva latinsk navn den her) men tror det er sådan en quadricolour.. den har netop delt sig, og dermed også mine klovne.. som nu går i hver deres. Jeg vil derfor gerne sælge den ene til dig når du engang er klar, men ved ikke hvor i landet du bor om det er noget bøvl?

MVH
Anders
Open mind for a different view..
FerrariFisk
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Geografisk sted: Amager

Indlæg af FerrariFisk »

Mange tak for svar!

Hellfish - Hvor meget mener du man bør have for at kunne stille /nogenlunde/ alle typer af koraller tilfredse?

Anders - Jeg har desværre ikke noget akvarie klar endnu, så må desværre takke nej tak.

Jeg har fået læst lidt mere rundt omkring, og er lidt i tvivl om det overhovedet er smart at have en anemone i et akvarie med koraller? Jeg har læst mig til at det er smartest at proppe anemonen i som det allerførste, men er det helt sikkert at den en dag vil bevæge sig videre? - Derudover ville jeg lige høre jer om alle typer af koraller kan gå sammen? - Efter at have set utallige billeder af yderst flotte akvarier på dette forum er jeg lidt i tvivl om i "planlægger" hvilke koraller i propper i akvariet, eller om det bare er sådan lidt "går det så går det".
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

folks skræk for anemoner er jeg meget uforstående over for.. ganske vist render den ene af mine rundt over alt.. men det eneste der sker når den "brænder" de andre koraller er at de trækker sine polypper ind.. men når anemonen er rendt forbi kommer de da altid ud igen..
man har vel altid et par yndlingskoraller, som skal i fra starten.. og så kommer man vel bare i, og ja ser om det går ;-) jeg gør i hvert fald, og det er gået godt endnu..
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

alle koraller ? altså selv de aller mest lyskrævende sps'er ? .
altså det ved jeg ikke men du skal op over 400 watt.

men f.eks 150 watt over et 100 liters akvarie rækker til rigtigt mange koraller også mange sps. !
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Du skal da have en anemone! det er et fantastisk dyr som giver enhvert akvarie masser af dynamik og er fasinerende at følge.

Og ja, den kan godt finde på at bevæge sig, men du skal ikke lade diverse skræmmehistorier afskrække dig. Det er trods ikke noget vi høre hver dag at de skaber problemer.

ps! er du virkelig 87 år gammel?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Ja Rasmus, lav lige din profil om, så din rigtige alder kommer på, det andet er useriøst. For selvfølgelig er du ikke 87 år gammel,
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En af grundene til at mange undgår anemoner er at en hel del efterhånden har fået blendet en anemone i en pumpe, eller at den har sat sig i overløbet, med vand på gulvet til følge.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Der kan du bare se Rasmus... MANGE skræmmehistorie, som sagt, jeg har aldrig haft problemer, min anemone har siddet lige under mine Tunze nanostream, uden at kunne stikke armene i den, og kan ikke forestille mig at en anemone har lyst til at kravle op over vandoverfladen for at komme op og sætte sig i dit overløb? Det må da i hvert fald høre til sjældenhederne, og de fleste har vel også alligevel et "nød"rør.. netop af den grund at noget jo kunne blokere det normale nedløbsrør.. men det kan jo lige så godt være snegle eller andet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

-Bagger- skrev:Der kan du bare se Rasmus... MANGE skræmmehistorie, som sagt, jeg har aldrig haft problemer, min anemone har siddet lige under mine Tunze nanostream, uden at kunne stikke armene i den, og kan ikke forestille mig at en anemone har lyst til at kravle op over vandoverfladen for at komme op og sætte sig i dit overløb? Det må da i hvert fald høre til sjældenhederne, og de fleste har vel også alligevel et "nød"rør.. netop af den grund at noget jo kunne blokere det normale nedløbsrør.. men det kan jo lige så godt være snegle eller andet?
Det er desværre ikke skræmme historier, men fakta.
Det hjælper jo ikke en brik med et nødrør, hvis anemonen sætter sig på risten hvor vandet løber indt til rørene.

At du ikke har haft nogle problemmer med anemoner, er dit held. Men mange andre har haft det.
Og anemoner har det med at flytte sig, hvis de ikke er tilfredse med vandcirkulationen og lyset.
Anemoner kan se nok så flotte ud hos forhandleren, når de ikke har åbnet sig helt. De er stadig flotte hjemme, men fylder ganske meget mere end forventet. Og så er 112 liter ikke ret meget plads.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Jo jo.. men Rasmus søger jo også netop "små anemoner" som der står i overskriften.. jeg har "kun" 190L og har 2 ret store anemoner, og der er rigeligt med plads.. og selvom de er ret store (15-20cm diameter) er foden jo stadig kun 4-5cm og kan aldrig komme til at dække et "normalt" overløb... med mindre man kun har et lille hul, som overløb.. men så er der jo heller ikke meget ide i at have 2 nedløbsrør.. for så vil overløbsristen jo altid være det første der bliver stoppet :pat:

Så Rasmus, hvis du lige tager dine forholdsregler, vil jeg mene der er en meget lille risiko for at noget skal gå galt, og anemoner er virkelig spændende dyr fordi de bevæger sig lidt rundt, og næsten aldrig ser ens ud, fra dag til dig :GO
Du skal i hvert fald ha alt mulig held og lykke med den/dem herfra!! :TH
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"