jeg går med lidt planer om at starte et fragment akvarie op. Det skal være et akvarie på omkring 100 liters. Jeg havde så regnet med kun at sætte en lille skummer på. f.eks minifloater eller lign. akvariet skal køre som selvstændigt system. Jeg regner så med at sætte en hqi lampe over....har en ekstra 250 watter..men ved ikke om den bliver alt for kraftig selv om jeg hænger den højt.
Hvad har jeg ellers brug for for at få det til at køre ordentligt?
Skal jeg have levende sten i det?
Ville det kunne køre bare med koraller i og med skummeren og lys? og cirkulation selvfølgelig. Så tilsætter jeg selvfølgelig sporestoffer og calsiun og magnesium osv.
men spørgsmålet er så hvor højt det glas mellem refugium og skummerrum skal være. For jeg vil jo stadig gerne have en høj vandstand derinde pga skummeren og fordampning osv
Senest rettet af hermes2005 søn 19. aug 2007 18:42, rettet i alt 1 gang.
Det er også den måde jeg har fundet det bedst på over vejer selv at lave et nemlig og så bruge de nederste 25 cm af en 1000 liters tank . og lave 1/4 refugie med en masse caulerpa. ved så bare ikke hvilken skummer jeg skal bruge.
ja det er selvfølgelig også en god ide. har nemlig læst at nogle med fragment akvarier uden fisk har oplevet at deres sps har mistet farve og fået det igen efter de har lavet et bioload med lidt fisk
Jeg ville putte skummeren i rummet med overløbet, så kan du styre at vandniveauet altid er konstant så skummeren virker ordentligt.
Altså bytte om på "vand ind" og "returpumpe" på tegningen, størrelsen på kammeret med returpumpen afgør også hvor meget vand der kan fordampe før du skal fylde på.
Per: kan du prøve at forklare sådan rent praktisk hvordan man kunne gøre det? Det jeg ser som et problem ved det er jo at man har endnu et sted hvor der kan ske store problemer hvis en pumpe sætter sig fast og enten bliver ved at pumpe vand over i fragmentakvarie eller tømmer hele fragmentakvarie over i det store. Har du en god løsning til hvordan det kan klares så det er forholdsvis sikker? for det er da klart nemmest hvis det hele kører på samme system.
ja det er selvfølgelig rigtig nok....havde dog ikke lige tænkt mig at skulle til at lave huller i fragment akvariet osv. Det skal helst ikke være for omfattende projekt, men noget jeg sådan ret hurtigt kan stable på benene...men måske det kræver for mange kompromis