Diy køler for og imod
- Eciton
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Balle djursland
Diy køler for og imod
Jeg tror at jeg har fundet på en god ide til en akvarie køler men lad mig høre hvad i synes har lavet en lille tegning. Iden er at bygge et køletårn af glas man så sætter i sumpen deri er der en pumpe der pumper vand ind i en gammel radiator som derefter sender det retur til akvariet. I kølesystemet er der ferskvand og dette kommer aldrig i kontakt med akvarie vandet. Blæseren skal sørge for at radiatoren kan komme af med varmen så den kan sende koldere vand ind i køletårnet som derved afkøler akvariet. Dette kan vel laves for 500 kr eller mindre.
- Vedhæftede filer
-
- Køler.JPG (18.86 KiB) Vist 2700 gange
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
ideen lyder ret interessant, men tror der skal på en eller anden måde laves større område hvor saltvandet kan veksle varme med tårnet. Og radiator vandet vil jo aldrig blive koldere end rumtemperaturen, så det er måske 2-5 grader mindre end saltvandet, så det vil være meget begrænset hvor stor effekt det kan ha, med mindre man finder en måde at veksle varmen 1:1
- Eciton
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
Jamen varmen bliver jo vekslet godt da der jo altid vil være strøm omkring køletårnet, og køletårnet er af glas og glas er en god varmeleder. Hvis man har blæseren til at blæse på radisatoren så vil den vel også kunne absobere mere varme til metallet i radiatoren da varmen jo bliver ledt væk fra metallet og dermed kan metallet jo på ny optage varme fra vandet. Eller tror i ikké at det vil være nok.
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Problemet i det system ligger i at du aldrig vil kunne komme under rumtemperaturen. Så når det er 30 grader vil du ikke kunne komme under 30 grader.
Jeg har engang set et system som blev foreslået til computerkøling, men det har den ulempe i den her sammenhæng at det øger fordampningen.
Prøv at se tegningen her: http://myskitch.com/martinlund/untitled ... 18-165004/
Mener at princippet er lidt ala deltec's ecocooler.
/martin
Jeg har engang set et system som blev foreslået til computerkøling, men det har den ulempe i den her sammenhæng at det øger fordampningen.
Prøv at se tegningen her: http://myskitch.com/martinlund/untitled ... 18-165004/
Mener at princippet er lidt ala deltec's ecocooler.
/martin
/martin
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Ja glas leder varme godt, men overfladen mellem saltvandet og røret er bare ikke særlig stort. Hvis man kunne lave det med en slags rør eller slanger vil der nok veksles mere varme. Men som nævnt i indlægget tidigere kan den ikke køle mindre end rumtemperaturen, og det er optimalt set.
Kunne "radiatoren" erstattes af slanger gravet ned under jorden som er foreslået i andre tråde kan det bive meget mere interessant
Kunne "radiatoren" erstattes af slanger gravet ned under jorden som er foreslået i andre tråde kan det bive meget mere interessant
- Eciton
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
Når man eksempel hvis har en køletaske dem til biler, så fungere de jo sådan at på den ene side er der selve kølerummet og på den anden side er der en køleplade denne køleplade bliver der blæst luft på af en blæser og den kan da selv om det er 30 grader udenfor godt lave en temp på 10 grader i køletasken. derfor forstår jeg ikke hvorfor dette ikke ville kunne virke det er jo samme princip.
- Eciton
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
Ikke så vidt jeg ved det er jo lidt det samme princip som nør du skal køle din cpu på computeren så sidder der en køleprofil på cpuen og på den sidder der en blæser. Køleprofilen tager imod varmen fra cpuen og blæseren leder varmen væk fra køleprofilen. Men dermed ikke sagt at det er mig der har opfundet køletasken
så det kan jo godt være at der er noget jeg har overset.

- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Der sidder mere i en køletaske...
Der sidder et peltier element imellem, det er det der flytter varmen. Det kan også bruges til at køle cpuer med, men jeg vil ikke mene at de kan fåes store nok til at køle akvarier med. Desuden er de så vidt jeg husker heller ikke særlig effektive.
Køleprofilen har samme problem som din radiator, den kan ikke køle noget til en temperatur under rumtemperaturen. Der skal den på en eller anden måde have hjælp. Om det er vand der fordamper, jordvarme(eller mangel på samme), eller en kompressor.
/martin
Der sidder et peltier element imellem, det er det der flytter varmen. Det kan også bruges til at køle cpuer med, men jeg vil ikke mene at de kan fåes store nok til at køle akvarier med. Desuden er de så vidt jeg husker heller ikke særlig effektive.
Køleprofilen har samme problem som din radiator, den kan ikke køle noget til en temperatur under rumtemperaturen. Der skal den på en eller anden måde have hjælp. Om det er vand der fordamper, jordvarme(eller mangel på samme), eller en kompressor.
/martin
/martin
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
nej det er aqua medic .. de gor det ihvertfald også http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... duktID=288
- Eciton
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
Man kunne også droppe radiatoren og så købe et lille køleskab og deri lave et akvarie der passede ind i køle skabet og så lukke køletårnet og lave det ligesom et nitratfilter så kunne man flyttet pumpen ind i køleskabet dermed ville man kunne køle en stor mængde vand måske 25 liter og når der så var behov for køling af akvariet så kunne pumpen tænde og pumpe det kolde vand ind i køle tårnet. Men dette er jo en noget dyrer løsning et brugt lille køleskab koster jo 500 kroner og så skal man også lige lime køletårn og et akvarie til køleskabet men det kan vel laves for cirka 1000 kroner med det hele. men så er spørgsmålet jo bare hvor meget strøm et køleskab ville bruge på at køle akvariet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
hellfish skrev:nej det er aqua medic .. de gor det ihvertfald også http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... duktID=288
Når jeg skriver Zinn, så er det fordi det er Zinn!!
At andre så også laver det er noget andet.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Hvidovre
Tag du hellere og grav din slange lidt ned i jorden, og hent lidt kulde herfra. Ikke for lang ned for så får du modsatte effekt
Blæser metoden er klart den bedste løsning da naturen (fordampningen) klarer det meste.

Blæser metoden er klart den bedste løsning da naturen (fordampningen) klarer det meste.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Istedet for kunne du så ikke bare grave 20m PEX slange 90 cm ned i haven, der er frostfri og ikke over 8c
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
iden er skam god nok, men det beste resultat vil være med en køler fra en bil .
som så ,bliver kølet af en blæser .
denne køler, kunne saktens stå uden for huset .
og så med slanger ,ind til en glas beholder, som vist på tegningen .
glas beholderen, kunne være lukket ,og derved kunne man saktens bruge
ferskvand, med en art køler væske i .
ideen ,med slanger nedgravet er heller ikke dum ,og der kan man tilmed spare blæseren til køleren .
periter ellementer ,er såmen også fine nok, så længe der er strøm sat til dem .og der er et ordenligt køle hoved på til den varme side .
jeg har selv et 175 w ellement ,og jeg skal love for at lige så koldt,
det er på den ene side, lige så stegende er det på den anden .
problemet er ! at finde noget der kan modtage varmen, her er kobber det beste ,forbundet til en stor vandtank ex en 1000 litters .
har man nu ikke adgang til en sådan, er en køleripp det man skal have.
men ....!!!!!! tager man så strømmen fra ellementet ,"driver" varmen tilbage til den kolde side, og varmer den op .
og det er ikke pisse smart
det er her det svære kommer det skal have lige akurat den mængde strøm der gør at det er koldt men ikke udvikler den vilde varme
desuden kræver det en strømforsyning der ikke er for begyndere
en 5 amps billader er ikke et dårligt sted at starte
mvh snogen
som så ,bliver kølet af en blæser .
denne køler, kunne saktens stå uden for huset .
og så med slanger ,ind til en glas beholder, som vist på tegningen .
glas beholderen, kunne være lukket ,og derved kunne man saktens bruge
ferskvand, med en art køler væske i .
ideen ,med slanger nedgravet er heller ikke dum ,og der kan man tilmed spare blæseren til køleren .
periter ellementer ,er såmen også fine nok, så længe der er strøm sat til dem .og der er et ordenligt køle hoved på til den varme side .
jeg har selv et 175 w ellement ,og jeg skal love for at lige så koldt,
det er på den ene side, lige så stegende er det på den anden .
problemet er ! at finde noget der kan modtage varmen, her er kobber det beste ,forbundet til en stor vandtank ex en 1000 litters .
har man nu ikke adgang til en sådan, er en køleripp det man skal have.
men ....!!!!!! tager man så strømmen fra ellementet ,"driver" varmen tilbage til den kolde side, og varmer den op .
og det er ikke pisse smart
det er her det svære kommer det skal have lige akurat den mængde strøm der gør at det er koldt men ikke udvikler den vilde varme
desuden kræver det en strømforsyning der ikke er for begyndere
en 5 amps billader er ikke et dårligt sted at starte
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....