Energivenligt akvarium

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
sliversen
Reactions:

Energivenligt akvarium

Indlæg af sliversen »

Jeg er ved at bygge et saltvandsakvarium på ca 500L.

1) Forudsætninger
a) Akvariet bygges ind i en blændet dør så man kan se igennem det.
b) Dimensionerne er ca. b90Xd35Xh150
c) der er begrænset plads under akvariet

2) Opbygning
a) Akvariet bygges med en bund fræst i aluminium hvor der er huller med gevind til rørføring, således at rør til diverse cirkulationer af vandet, overløb til skummer etc. kan føres ind fra bunden, og der kan bruges standard rør med tilhørende "ballofixer"
b) "glasset" skal være akryl da det har en meget højre isoleringsevne end glas og kan bøjes så den ene side af akvariet krummer, bagsiden kan evt være i glas, da denne er mest udsat for noget der kan ridse.

3) Miljø
a) Tanken er at bruge levende sten i passenden mængde samt levende sand.
b) jeg bygger en høj skummer, af typen modstrøms (counter current), som evt skal stå i tilstødende lokale.
c) Jeg overvejer en Grundfors cirkulationspumpe som kan klare op til 10m3 vand i timen, og som så kan fordeles så den både skaber cirkulation i akvariet til gavn for de levende sten og til at forsyne skummeren.

Min tanke er at det er nok for at holde akvariet kørende, mht til vandkvalitet. kan det lade sig gøre eller skal der ekstra filtre på så som mekaniske filtre, refigium, etc?

Jeg er ikke kommet til overvejelserne om lys endnu.

Jeg vil løbende anskuligøre processen og den viden jeg har samlet sammen.

Hilsen Søren, Novicen der frygtløst kaster sig ud i et saltvandsakvarium som første akvarium.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Dimensionerne der er da næsten umulige?
35cm dybt og 150 cm højt!!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil også mene at det er umuligt at lave. Og så passer overskriften da heller ikke. Energivenligt bliver det slet ikke, med mindre det er dybhavsfisk du vil holde.
En bund i aluminium, er ikke smart, da aluminiumen bliver nedbrudt ret hurtigt af saltet.
Er en Grundfos pumpe saltvandsikker?? Er den ikke lavet i messing???
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Når det så er sagt så er ideen med at bygge det ind i en afblændet dør fin, men jeg ville vælge nogle helt andre mål.
måske noget i stil med b90xd60xh60 eventuelt endnu dybere også lave en stor overløbskasse/sump bag en falsk bagvæg, så slipper du for huller i akvariet.
jeg vil også lave det som et hel glasakvarie

EDIT: P.s. Når du vælger målene så tænk på at det er nemmere når man kan nå bunden i hele akvariet, enten med hånden eller måske det kan gå med en gribeklo + at et meget dybt akvarie kræver et krafigt lys hvis man vil have at det skal nå bunden også
Brugeravatar
carsten2
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af carsten2 »

b) Dimensionerne er ca. b90Xd35Xh150 ??

De mål skal vist forklares nærmere?

"glasset" skal være akryl ?

Det lyder som en dårlig ide, da det ridses ufatteligt let
og får tendens til at blive mat at kikke i´gennem med tiden.
Desuden er det med at krumme fronten en dårlig ide hvis du har
planer om at tage fotos igennem ruden.
Det vil være næsten umuligt at fokuserer korrekt pga krumningen.

glasset" skal være akryl da det har en meget højre isoleringsevne ?

Vælg glas og isoler de sider og bunden dér er bag døren og som man alligevel ikke kan se.
Du kan bruge tyk flamengo eller sågår indpakket glasuld.
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Prøv lige at tage et par billeder af det sted du har planer om, det vil gøre det nemmere at hjælpe dig med forslag :wink:

Lyder som et interessant projekt!
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Hvorfor vil du isolere det?
Det er da rart nok at kunne komme af med lidt af varmen om natten, når der ikke er lys på.
sliversen
Reactions:

Indlæg af sliversen »

Tak for de mange og seriøse svar.

Dimensionerne er givet ved den plads der er tilrådighed ved døråbningen.

Den opgave jeg har stillet mig selv er at få akvariet til at virke ud fra de nævnte dimensioner.

Det med at det er en døråbning hvor akvariet skal kunne ses fra både gang og stue gør at der ikke kan skule noget bag ved. Derfor ideen med at lave rørføringen igennem bunden.
Grundet dette kan jeg heller ikke isolere.
Jeg er klar over problemer med akryl og vil lige udersøge det med det matte bedre.

Med hensyn til det energivenlige skal det forståes som så energivenligt som muligt med de givne dimensioner.
Men er da meget interesseret i hvis nogen ved noget om belysning kontra vanddybde.

Det med en bund af aluminium har du ret i Carsten, det må ændres til sømetal, eller en egnet plastype.

med hensyn til pumpen findes der en grundfoss der er bestandig over for havvand. Men det var blot et forslag. Andre forslag er bestemt yderst velkomne.

Jeg kan ikke rigtigt fotografere det da det som det ser ud nu er en helt glat mur uden noget hul.

PKT 3 er det punkt hvor jeg er mest tabt. rensning og vandmiljø, ud fra de beskrevne forudsætninger.

3) Miljø
a) Tanken er at bruge levende sten i passenden mængde samt levende sand.
b) jeg bygger en høj skummer, af typen modstrøms (counter current), som evt skal stå i tilstødende lokale.
c) Jeg overvejer en Grundfors cirkulationspumpe som kan klare op til 10m3 vand i timen, og som så kan fordeles så den både skaber cirkulation i akvariet til gavn for de levende sten og til at forsyne skummeren.

Min tanke er at det er nok for at holde akvariet kørende, mht til vandkvalitet. kan det lade sig gøre eller skal der ekstra filtre på så som mekaniske filtre, refigium, etc?
Vedhæftede filer
Skitse
Skitse
Skitse1.JPG (58.55 KiB) Vist 1873 gange
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Hvilke tanker har du gjort dig omkring belysning? Med den dybde skal det da vist en meget kraftig HQI til at nå bunden tilstrækkeligt for koraller.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg tror desværre stadigt det er et ret umuligt projekt.
for et par år siden var der en som lavede er noget lignede projekt, dog med den forskel at akvariet dybde vist nok var 50cm og ikke 35 cm samt at højden var 120 cm. Akvariet var lavet som en rumdeler. Han droppede det efter forholdsvis kort tid, da det simpelthen var for svært at komme til. Mit egt akvarie er 70 cm dybt, og det er kun lige jeg kan når ned til bunden. Hvordan havde du tænkt dig at ordne noget som helst på bunden af akvariet?? Acryl bliver hurtigt ridset, men kan slipes op igen, hvordan vil du klare det, når du ikke kan komme til at arbejde??

Hvis du vil holde en eller anden form for koraller, skal der lys over, og med den højde akvariet vil få skal det være enormt meget lys.
En rettesnor er at indtil 50 cm 150w, 60 cm 250W. 70-80 cm 400W over 80 cm 1000 W. Koraller har det jo med at vokse, og når de vokser, begynder de at skygge for hinanden, og så går det galt.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Har du overvejet hvor svært det er at bygge en stenopsætning, med den dybde kontra højde?
Du skal jo næsten bygge akvariet op omkring stenopsætningen, for du kan jo ikke nå ned på bunden.. Hvordan vil du evt. rense sandet eller lign. nede på bunden?

Du skal jo også have et overløb, ellers får du ikke renset overfladevandet og du får 500 liter vand ud på gulvet ved vandskift!
Du skal nok op i et par tusind watt hvad angår lys, hvis du som Carsten skriver ikke kun vil holde dybhavnsfisk..
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvordan vil du lave en 1 meter høj stenopsætning med en dybde på 35 cm? End ikke en reefkeramiksøjle er så stejl.

Hvad angår selve akvariets materialer, er sømetal ikke egnet, da det ikke holder til saltvand over længere tid. Det eneste, der dur er titanium, hvilket er knald dyrt! Men hvorfor ikke bare bruge glas? Om forruden skal laves i glas eller akryl er en smagssag. Det er da helt korrekt, at det nemmere ridses, men de kan til gengæld også fjernes igen. Men den med isoleringen kan jeg på ingen måde forstå, at du ser som noget positivt, eftersom vi andre går og bruger en masse penge på at køle akvariet.

En kraftig skummer og nogle gode levende sten skulle principielt være nok til at holde en ordenlig vandstand, men et mekanisk vatfitler plejer da bestemt at være en fordel til at fjerne div. svævpartikler.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
sliversen
Reactions:

Indlæg af sliversen »

Måske højden er lidt for ambitiøs, måske lysproblemet kan løses af anden vej- lys i forskellige dybner camofleret m sten. den arbejder jeg lige vidre med.
Det med at komme til bliver helt sikkert noget bøvl. men det må der findes redskaber til. ridster må være et spørgsmål om, forsigtighed.

Hvad er problemet med at det ikke er særligt dybt (ikke højden)?

Jeg ved mine indvendinger kan virke hovne, det er ikke meningen jeg er rigtig glad for indlæggene.
Det med lyset syntes jeg indtil vidre er det største problem. jeg vil ikke fyre flere 1000W lys afsted 12 timer om dagen. Så det skal løses.

Jeg opstillede denne udfordring forde jeg kunne se at det var et "umuligt" projekt og derfor et projekt jeg vil have til at virke. Jeg havde sog forudset at det biologiske filter ville være den største hurtel.

Hilsen Søren
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

150cm højde, er det inkl. lampen, akvariet og skabet under? For så hjælper det da lidt på alting.. for puh.. et 150cm højt men kun 35 cm bred akvarie, det skal man da ikke læne sig alt for hårdt op ad før det begynder blive farligt.. næsten 500l vand fylder nok temlig meget på dit gulv :-S Hvis du skulle lave noget sjovt, kunne du jo måske lave det 150cm høje akvarie, og have enten terraie i de øverste 70-80cm? eller du kunne måske lave et mangrove akvarie, og lade de øverste 70-80cm være luft, hvor dine mangrove træer kan have en fin lille krone.. bare forslag.. men sådan tror jeg jeg ville gøre hvis det skulle være.. tror ikke alubunden er en go ide.. der skal ikke meget ir til i sådan et gevind før det begynder blive utæt..
Open mind for a different view..
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

jeg tror ikke det største problem er filtrene det er lyset no way om du kan have særligt meget i det akvarie uden at brænde flere 1000 w af.
problemet med dybden er at det er umiligt at lave en stenopsætning med så ringe en plads. jeg har et akvarie der er 40 i dybden og det er nærmest umuligt at lave en stenopsætning der lader bare en lille smule bundplands til overs.
sliversen
Reactions:

Lys og sten

Indlæg af sliversen »

Mit umiddelbare forslag er at sørge for at lime stene sammme i passende klumper (Cyanokrylit skulle virke) og så bore et hul gennem dem eller fæste et øje så de kan lide ned over en stang af en slags, for på den måde at kunne stå op langs hele væggen og emulere at akvariet er et hul i væggen hvor der tilfeldigvis er vand og fisk.

Disse sten skal også være med til at skjule overløbet, til skummeren.

Jeg sidder lidt og grubler lidt over om man kan have "undervandslys" det kan jeg dog se skaber nogle varmemessige problemer. Hvilket jeg er tidligere er et større problem end at få varme ind i akvariet.
Det kræver jo også at det er muligt at udskifte rørne deri. At gøre det tæt ser jeg ikke noget problem i.

Kølingen kunne dog komme ved at lade vandet løbe gennem rør af austinitisk rustfri stål. (tror det er det det hedder, min materialelære ligger lidt langt væk)

Bunden skal helt sikkert laves af plast PVC PPE eller andet. Det er både let at fræse og bestandigt over saltvandet. og billigt.
Vedhæftede filer
Skitse over lys bygget ind i sten.
Skitse over lys bygget ind i sten.
Lys skitse 1.JPG (40.29 KiB) Vist 1876 gange
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Hvis jeg var dig, så ville jeg droppe alt hvad der har med metal at gør i baljen, alu, sømetal (hvad det så end er??) og div. rustfrie stål, det holder ikke i længden når det er i kontakt med saltvand, det vil ganske langsomt men helt sikkert korrodere (ruste) væk.
Som Mads skrev, er det eneste metal der muligvis er 100% saltvandsbestandigt, titanium, men så skal du til at have en del overarbejde, eller være i besidelse af en god bankkonto...
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
snib
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af snib »

Det positive er så, at du kan få akvariet bemærkelsesværdigt billigt ved akvarieudstyr.dk :shock:

Måske skal de lige se deres beregningsmetode efter i sømmene... :roll:
Vedhæftede filer
akvarieudstyr.jpg
akvarieudstyr.jpg (76.56 KiB) Vist 1837 gange
Mvh. Ryan
650L, 120L sump, 2x250 HQI, Aqua Medic Turboflotor 5000 baby, Streams 6060 og 6100
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

det ville jeg altså aldrig gå igang med .. det fuldstændig umuligt at lave sådan en stenopsætning. bare mine 0.02 dollars
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

snib skrev:Det positive er så, at du kan få akvariet bemærkelsesværdigt billigt ved akvarieudstyr.dk :shock:

Måske skal de lige se deres beregningsmetode efter i sømmene... :roll:

Mon ikke!! Lad os få nogle flere akvarier der fra :)
sliversen
Reactions:

Indlæg af sliversen »

tror sgu jeg bestiller et akvarie derfra. så kan jeg lave alle mulige forsøg før jeg kaster mig ud i dette tvivlsomme projekt
Brugeravatar
carsten2
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
17

Indlæg af carsten2 »

"bemærkelsesværdigt billigt ved akvarieudstyr.dk"

Hvor på deres side, fandt du den udregningsmetode ??

Link please :-)
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

/martin
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Hvis du fortsætter får du at vide at akvariet max må være 80 i højden.

/martin
/martin
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

sliversen skrev:tror sgu jeg bestiller et akvarie derfra. så kan jeg lave alle mulige forsøg før jeg kaster mig ud i dette tvivlsomme projekt
Tror du skal starte med et traditionelt setup, som du så kan drage dine erfaringer med.

Tænk på at for at få succes i faget skal man helst lave et setup der "efterligner" naturen og de forhold dyrene har der, alt andet gør det rigtigt svært.

Havde selv et ønske om at lave noget "anderledes", men de planer er jeg glad for jeg ikke kastede mig ud i, da jeg NU kan se at det var en "dødsejler".

Der er selvfølgelig ikke noget galt med nye ideer men desværre er mange af dem allerede prøvet og fundet ikke i orden.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
HenrikSkov
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
18
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af HenrikSkov »

Prøv evt. at læse følgende tråd igennem på RC. Han har også bygget et smalt og højt akvarie ind i en væg. Hans dimensioner er godt nok ikke lige så vilde som dine og han har noget plads til udstyr i rummet bagved. Dog er hans akvarie 120cm højt, så der kan bunden da heller ikke nås. Måske det kan give inspiration, i hvert fald en meget sjov tråd at læse. Synes det er utroligt at det fungerer for ham, dog er det heller ikke så mange måneder gammelt.

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=1
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"