mit første saltvands akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
DK_lars
Reactions:

mit første saltvands akvarie

Indlæg af DK_lars »

Jeg har siddet her på forummet siden september sidste år og suget til mig, jeg ville først tage det store skridt og få lavet et 772l glasakvarie, men så kom jeg på andre tanker hvis nu det skulle gå galt så ville det nok gøre ondt i pengepungen.

så jeg har fundet ud af det jeg vil have et 128L til at starte med som så jeg kunne komme rigtig i gang før jeg går op i de store akvarier.

Spørgsmål

1: kan jeg nøjes med T5 som belysning og ikke HQI

2: jeg har et 40L glas akvarie som jeg havde tænkt at bruge som sump

3: hvilken skummer er bedts til den størrelse akvarier
helst ikke en der larmer for meget :wink:

4: hvilke form for lys skal jeg have
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

1) ja
2) Ja hvis det er ca 40 cm højt - Men har du overvejet at bygge uden
sump og sætte skummeren i overløbet?
3) En som Red sea 90
4) 4 - 8 T5 rør alt efter hvad du vil holde af koraller!
Der sakl 2/3 10000k og en 1/3 blå rør.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Så er det squ på tide at komme igang :D....

1..Du kan sagtens nøjes med T5, dog bliver du begrænset i at holde de meget lyskrævende koraller

2.. Lyder ok

3..prøv evt. Aquamedic turboflotor 1000 multiskummer http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=2709

4.. 4 x T5 3 x 10000 kelvin rør og 1 x 20000 kelvin rør
Senest rettet af K.E tors 16. aug 2007 20:34, rettet i alt 1 gang.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

1+4: Du kan godt nøjes med T5, men hvis du vil have stenkoraller og ikke kun de midst lyskrævende, så skal du op på det samme antal watt som hvis du havde sat HQI over. Og T5 varmer mindst lige så meget som HQI. Rørene koster en del kroner, og de skal skiftes lige så tit som HQI brændere.
2: Hvis det kun er til det 128 liters akvarie, burde det nok kunne gå, men jeg vil nu alligevel anbefale at du får et der er lidt større. Et 63 liters eller 74 liters koster ikke så mange penge at det burde få budgettet til at vælte.
du skal huske på at overflade vandet skal der også være plads til. Og selvom pumpe og evt skummer ikke fylder så meget, så bliver der meget hurtigt alt for trangt.
3: Der står jeg over, kender ikke noget til skummere i den størrelse
DK_lars
Reactions:

Indlæg af DK_lars »

ja jeg vil meget gerne have stenkoraller for at få en god farve effekt, og hvis/ når jeg skal have et større akvarie skal jeg også have stenkoraller det her akvarie bliver mit forsøgs akvarie, så jeg kan komme ordenligt ind i det.

Og Karsten, det har du nok ret i at det kan blive lidt trængt i sumpen så laver en på L*B*H 80x30x40
DK_lars
Reactions:

Indlæg af DK_lars »

den indvendige pumpe som jeg havde tænke er en tunze 2500 nanosteam og så en aquabee 2000/1 som retur pumpe fra sumpen er det ok???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

DK_lars skrev:den indvendige pumpe som jeg havde tænke er en tunze 2500 nanosteam og så en aquabee 2000/1 som retur pumpe fra sumpen er det ok???
Kender ikke rigtig noget til Nanostreamerne, så jeg kan ikke rigtigt sige noget om dem, men det lyder ok.
Med hensyn til Aquabee'n, ville jeg nok vælge 3000 istedet for.
Den bruger lidt mere strøm, men du kna også bruge den til det næste akvarie, hvorimod 2000/1 bliver for lille
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Hej Lars

Du skal regne med at returpumpens effekt nedsættes betydeligt når den skal presse vandet op i baljen igen- så regn med at den yder 1000 liter i timen...
Da du skal undgå "døde" zoner er det bedst at have en pumpe til at blæse bagom stensætningen og mindst en til at cirkulere vandet godt rundt i resten af baljen...
Jeg vil anbefale at du leder returvandet ud hen over overfladen- det giver et flot glimtende spil i lyset.. En nanostream til at blæse bagom din stensætning, samt yderligere en nanostream placeret ved bagruden til at blæse mod forruden...
Det vil give en god vandbevægelse i hele baljen...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"