Sump/overløb

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Sump/overløb

Indlæg af Bjarke40 »

Hej.
Jeg skal have lavet et overløb til mit 250 litters akvarie. Er der nogen der har nogen gode ideer og forslag til hvordan det skal gøres, og hvilke materialer jeg skal bruge? Er det nødvendigt at lave et hul i bunden af mit akvarie?

Dernest skal jeg have sat min sump igang. Jeg har skaffet mig en skummer, er der andre ting der er godt af have? Jeg vil gerne have nogen ideer måde til hvis jeg skal lave det så enkelt som muligt (altså en billig metode) og en metode til, hvis jeg gerne vil have det hele.

Håber der er nogen der vil hjælpe. På forhånd tak.

Bjarke
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Vælg glas det er nemmest og billigst ...!

du behøver ikke at bore huller kan nok klares uden ,...!

hva med cirkulation og lys, hva har du tænkt på der ?
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det er ikke nødvendigt at lave huller i akvariet overhovedet, men hvorofr lade være? Det er trods alt det klart bedste. Men de behøver ikke at være i bunden. Det kan blot være et par huller 15 cm. under akvariekanten, hvor der bygges en lille overløbskasse rundt om i eksempelvis glas.'

Når du får lavet sumpen, så tænk dig godt om. Lav massere plads til evt. tekniske opgraderinger og få også lavet et refugium, hvor du kan have nogle caulerpaalger stående.

Du kommer aldrig til at kunne have det hele. Dels vil en masse dyr ikke kunne være i et 250 l. akvarium, og ydermere kan rigtig mange dyr ikke gå med hinanden i et akvarium. Men hvis du skal være bedst stillet i forhold til koraller, skal du som minimum have et par 250 W. HQI lamper.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af Bjarke40 »

Overløb - Jeg tror bare jeg er ude efter den nemmeste løsning! Hvordan får jeg vandet op, hvis jeg ikke vælger at lave det hul i glasset? Hvis jeg ender med at lave det, hvordan får man så bedst tættet omkring? Og er det sådan et PVC-rør jeg skal bruge til det?

Sump - Tid til dumme spørgsmål :) Hvad er et refugium helt præcist? Bare et ekstra rum i sumpen? Har hørt det man også kan lave et rum til fersk vand, hvordan kan det hjælpe, er det hvis jeg skal have et osmose anlæg?

Med hensyn til lys, så har jeg allerede 250 W. HQI lamper.

Cirkulation - Er det ikke nok med det fra overløbet, og så det tilbage kommende vand fra sumpen? Det må da give meget cirkulation?

Jeg har set man kan købe en sump på nettet:
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=6458
Er det en dum ide? Kan det laves billigere og bedre selv, eller?

Bjarke
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Den nemmeste løsning hvad angår overløb, vil i det lange løb være at få boret huller, og så bare smide et par PVC gennemføringer i. Dog findes der også nogle udvendige overløb, som du blot hænger på kanten, men da disse bl.a. fungerer ved hjælp af hæverteffekten, kan du risikere, at luftbobler standser dets effekt.

Et refugium er en belyst del af sumpen, hvor man gerne dyrker alger, der optager affaldsstoffer fra vandet. Caulerpaalgerne, som er de mest benyttede optager gode mængder nitrat og fosfat.

Et ferskvandsreservoir kan være en enorm hjælp, da dette bruges til at opbevare ferskvand, som automatisk bliver fyldt på efterånden som der fordamper vand fra akvariet.

Du skal gerne op på i hvert fald 20 gange akvariets størrelse i cirkulation, så du skal bestemt ikke regne med, at din returpumpe giver nok flow.

Den sump er egentlig designet til det såkaldte miracle mud, der kom frem som et mirakelprodukt for et par år siden. Det er langt bedre at få en specialbygget til dine behov.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Synes nok også at den sump er lidt vel dyr.
Du kan få et akvarie på stort set de samme mål, for ca 1/3 del af prisen og det i samme butik! så kan du indrette den helt efter dine egne ønsker
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Hej

jeg vil give Mads ret med overløb, at bore huller er en god ting.

Vi borede huller i toppen af vores det gamle og lavede en lille overløbskasse i glas.

Gennemføringerne stammede fra et sæt man bruger til regnvandstønder.

Sumpen byggede vi også selv. Vi havde dog glasset gratis, da vi fik det imod afhentning i en butik der havde mange glaslåger og hylder de skulle af med.

Kig evt på vores hjemmeside under "tidligere saltvandsakvarier" der er skrevet lidt.

Billede

Billede

Sumpen

Billede

1: to rør i overløbet forsyner sumpen med vand

2: der er bygget et platu som skummeren står på, den er nemlig ikke særlig høj. den gule linie viser hvor platuet er.
Den blå linie viser hvor højt vandet står. (Skummere står 9 cm under vand og 15-16 cm over vand)

3: vandet løber ned over platuets kant og lander i det store kammer hvor der er alger og lidt levende sten + varmelegme

4: vandet løber over og under et par kamre ned til en pumpe...

5: ... pumpen løfter vandet op igen

Bare spørg løs hvis det er noget, dette er kun udtryk for hvad vi har gjort ved vores første akvarie.
Vi har i dag et større akvarie vi købte brugt hvor alt var lavet i forvejen (sump, overløb, baggrund osv.)
Så til det nye har vi ikke bygget så meget.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Dorp sumpen og sæt skummern i overløbet, så spare du strøm og en fandes masse arbejde.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Du får heller ikke de samme muligheder som du gør med en sump.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg har evt en overløbs kasse til salg :)

http://www.korallen.dk/product.asp?product=1180&sub=93
sådan en der...
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af Bjarke40 »

Tak skal i have alle sammen, jeg har købt et akvarie, jeg vil bruge som sump, og noget glas, så jeg prøver selv at lave mit overløb. Hvor mange mm tykt skal det PVC rør jeg skal bruge være?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tykkelsen på selve pvc røret, er ligegyldigt, men diameteren er ikke.
Der kan løbe lidt vand gennem et stort rør, men ikke meget gennem et tyndt. Sagt på en anden måde, jo større diameter jo bedre.
Noramlt vil et 32 eller 40 mm kunne klare det.
Bjarke40
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af Bjarke40 »

okay. tak.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"