OT - Nyt kamera

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

OT - Nyt kamera

Indlæg af Brian »

Det er nok lidt Out of Topic men jeg er på jagt efter et kamera nr 2 og ved jo der er en del foto nørder her på siden ;)

Det skal være et lille kamera der er til at have med i modsætning til den klods jeg har nu(Canon Powershot IS S1).

Har kigget lidt på Sony DSC-P200, er der nogle som har en kommentar til dette eller måske et bedre ?

Ønsker :
- Fysisk lille
- Høj opløsning 5+ MP
- Manuel indstillings muligheder(white balance, ISO, F-mode, shutter speed osv.)
- God batteri tid

Havde ellers planer om at købe et nu da jeg kommer til Kina men det ser ud til at man skal enten til Shanghai eller Hong Kong for at få de kendte udenlandske mærker til gode penge....
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
malawifisk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
Kontakt:

Indlæg af malawifisk »

Minolta Dimage, laver mogle små kamaraer, som har alle de muligheder du efterlyser. Har selv et 4 mp Minolta som jeg er godt tilfreds med, Det har dog en svaghed, (men det er kun denne model), der er ingen autofokus inferrød afstandsmåler.

Se mere på http://konicaminolta.com
Martin

Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Glem Sony - De er tåbeligt indrettet (brugerbetjeningsmæssigt) når man har prøvet et rigtigt kamera.

Vælg et Canon IXUS - Det er perfekt som kamera nr. 2 og du betjener det ca. på samme måde som dit S1. Og så er diverse software ting de samme.

/Erik
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

jeg har et sony pcs 200, og syntes betjeningen er nem. Er utrolig glad for det..jeg har dog ikke fået afprøvet de manuelle indstillinger endnu..Det reagere lynhurtigt også med blitzen.En anden stor fordel syntes jeg er at da jeg har sat et 1 gb kort i, kan jeg lave meget lange video sekvenser (hvor lang tid er selvfølgelig afhængig af opløsningen der er valgt)...altså ikke noget med max 30 sek. som mange andre har. Så et stor + herfra til sony, men jeg er nok heller ikke nørd.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Har netop været ude og lege lidt med både Sony`et og så netop det IXUS der matcher med samme megapixel nemlig IXUS 700 eller SD500 som det også hedder.

Betjenings mæssigt syntes jeg ikke der var noget at bemærke men til gængæld er sådan et Sony da bare lynende hurtigt !!!
Og det var sgu fedt at prøve - det har INGEN af mine tidligere cams været ;)

Men det bliver et svært valg og jeg vil da lige kigge lidt mere på andre mærker også.

Forslag osv modtages fortsat gerne ;)

Her er en sammenligning af de 2 - http://www.dpreview.com/reviews/compare ... 0&show=all

Om ikke andet så er der da prisen til forskel :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

har de begge usb 2.0?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

De har hvertfald begge USB og kan ikke forestille mig andet end at det er 2.0 !
Mvh
Brian

Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

fakta havde et minolta eller noget på tilbud.. hvad med sådan et? kender det ikke men der stod at der var en god makrofunktion.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

der er sku nogle nyere digi cams der stadig kører med USB 1.1??
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok men har kigget i mellem tiden og det er USB 2.0 så det er hurtig nok overførelse ;)

Hælder mest til det Sony PT, men beslutter mig først i næste uge ;)

Så kan jeg starte med at teste det på Roskilde Festival, kan det klare det i min besiddelse kan det klare........
Mvh
Brian

Mie_Nielsen
Reactions:

Indlæg af Mie_Nielsen »

Hej Brian.
Saltvand er jeg endnu ikke den store haj til, men kameraer ved jeg alt om 8) Jeg har selv blandt andet et Sony DSC-P200, og det er et rigtig godt kamera til pengene. Jeg synes faktisk, at Sony er nogle af de mest betjeningsvenlige, man kan få i den prisklasse. Som du selv siger, reagerer det lynhurtigt, og Carl Zeiss optikken er rigtig god til bla. makro. AF Illuminator'en er rigtig god til at tage billeder i mørke, og kameraet kan stille skarpt i lettere mørke, selvom den er slået fra. En anden fordel ved Sony er, at hvis man registrerer sit kamera på deres hjemmeside, får man løbende tilbud om at downloade gratis billedbehandlingsprogrammer m.m, der efter min overbevisning er klart bedre end dem man får hos bla. Canon. Derudover kan man, hvis det medfølgende batteri løber tør for strøm, bare sætte et par alm. AA batterier i. Ret så smart hvis man står på stranden og ikke lige har en oplader i nærheden :wink:
Hvis det var mig, der havde valget mellem et Sony DSC-P200 og et Canon ixus 700, ville jeg klart vælge Sony.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Lad mig lige uddybe min (måske lidt) hårde påstand omkring betjening af Sony kameraer. (Jeg har ikke haft en P200 i hånden, kun en P150 og der er hvis en lille forbedring omkring hvidbalance på P200'eren).

Sony har kun automatisk eller manuelt - Der er ikke noget der hedder A eller T modes - dvs. blænde- eller tidsprioriteret - Det skal gøre i manuelt og foregår i menuer fremfor enkelttryk på en knap mens man er igang med at tage billedet.

Samtidig foregår mange af de andre indstillinger ved valg i menuen fremfor "blind betjening" - dvs. skal man skifte ISO, hvidbalance eller ligende spilder man kostbar tid ved at skulle bladre i menuen fremfor at der er en direkte knap til der kan give valgtet. Det ultimative kamera i denne desiplin er faktisk det gamle Nikon F4 hvor alle indstillinger kan foretages med højre hånd alene.

Der er heller ikke noget der hedder RAW på Sony - så der er ingen mulighed for udsætte beslutninger uden at det giver kvalitetstab (pga. JPG)

(RAW for begyndere: En RAW fil indeholder de rå data der kommer fra sensoren - ubehandlet - Man kan derefter lade en PC foretage de operationer som kameraet normalt står for - BAGEFTER - I stedet for lige før man trykker på knappen. Det er bla. hvidbalance, farvemætning, eksponeringskompentation, skarphed, støjreduktion etc..).
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mie - Takker, det var også mine egne erfaringer så vidt....

Hougaard - Ikke for at tale for det sony men på mit canon kan man da heller ikke lige sådan skifte det ene eller andet. Det er alt sammen via en menu, som så ganske vist er god og nem at bruge...

Har desuden heller aldrig brugt RAW ;)
Mvh
Brian

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Du kan da dreje på hjulet over på Av og Tv og derved benytte tids og blændeprioriteret og du har en "shortcut button" hvor du kan assigne hvidbalance eller iso eller hvad du nu har mest brugt at skifte hurtigt. Det er den slags som jeg savner på de små kameraer. Men efter lige at have kigget lidt grundigere konstaterer jeg jo at IXUS'erne nu også er "fucked" up. Hmm... Så er det mindste "rigtige" kamera da hvis Canon's A serie.

Når man først har brugt RAW så er der ingen vej tilbage - men det kræver et kamera med en ret hurtig processor.

/Erik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Kan lige slutte af med at det endte med at blive det Sony DSC P200 !

Grundet dets form(det Canon er for mærkeligt at holde ved), dets hurtighed(og hold da fast hvor er det hurtigt - point and shot), dets lange batteri tid og så var det ikke så dyrt(ca. 2550)...

Men tak for hjælpen alle - så må vi se om det kan bringe noget saltvandsrelateret materiale ;)
Mvh
Brian

Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Hmm, kunne være man skulle overveje sådan et.
Hvordan er det til at fokusere gennem glas?
For det er nemlig klart det største problem mit canon ixus har, det kan ikke tage macro billeder gennemglas ved hjælp af autofokus, man er nødt til at låse den for at få skarpe billeder.

/martin
/martin
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg vil sige akvarie foto kræver et kamera hvor man kan indstille en del ting... Dit Canon IXUS hvordan har du indstillet det ?? (hvidbalance, ISO, lukketid, fokus....)

Og macro er nok noget der høre et DSLR til ?
Mvh
Brian

Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Nu er det rimelig begrænset hvad jeg kan pille ved, men jeg plejer at køre med blænde +2/3, hvid balance plejer jeg ikke at ændre ved, lukker kan jeg ikke ændre ved, ISO 400 eller 800, fokus, der låser jeg autofokus'en til en ca 10-15 cm penge.

Men hvordan er det sony du har købt? kan det finde ud af at fokusere gennem glas?

/martin
/martin
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Har ikke prøvet det på et akvarie endnu - men der vil jeg nok også fortsat benytte mit andet camera et Canon S1.

Ang indstillinger så plejer jeg at :

Hvid balance - stillet mod et stykke hvidt papir.
ISO 50
Exp. 0 eller måske lige -1/3 alt efter hvor kraftig belyst baljen er.
Aldrig blitz
Stativ
Mvh
Brian

Besvar

Tilbage til "Billeder"