Calcium chlorid ??
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Du kan sagtens hæve din calcium med 50 stykker om dagen. Dog skal du huske at holde øje med KH. når du booster på den måde. Hvis det blot er for at vedligeholde calciumniveauet må du ikke bruge calciumchlorid, da det skulle rykke ved ionbalancen (spørg mig ikke om at uddybe det videre teknisk 

-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Sørensen
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordjylland - Gandrup
Fik ellers fortalt at lige netop calcium chlorid kun skulle hæve CA da min kh er alt for højmads-fisk skrev:Du kan sagtens hæve din calcium med 50 stykker om dagen. Dog skal du huske at holde øje med KH. når du booster på den måde. Hvis det blot er for at vedligeholde calciumniveauet må du ikke bruge calciumchlorid, da det skulle rykke ved ionbalancen (spørg mig ikke om at uddybe det videre teknisk
Mvh Martin Sørensen
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Køb det i <Matas 900g for 26 kr.calcium chlorid
10g i 100L hæver med 50ppm.
Men hvad det gør med kh ved jeg ikke!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
CaCl gør ikke noget ved KH i sig selv....
Der er en "balance" mellem kalcium og karbonat i vandet. Det er denne du kan komme til at rykke på, hvis du ikke passer på. Med en KH på 15+ risikerer du udfældning af kalciumkarbonat (det er sådan noget man kan skrive på en tavle med....), så tag det nu roligt med tilsætningen....
Jeg har brugt MEGET CaCl (fra Matas) i mit akvarie gennem tiden og jeg har aldrig set KH ændre sig nævneværdigt af den grund.
Bland det op i osmosevand og hæld det i din sump og hæv Ca med 10-20ppm om dagen. Den strategi har jeg aldrig haft problemer med.
/Kim
Der er en "balance" mellem kalcium og karbonat i vandet. Det er denne du kan komme til at rykke på, hvis du ikke passer på. Med en KH på 15+ risikerer du udfældning af kalciumkarbonat (det er sådan noget man kan skrive på en tavle med....), så tag det nu roligt med tilsætningen....

Jeg har brugt MEGET CaCl (fra Matas) i mit akvarie gennem tiden og jeg har aldrig set KH ændre sig nævneværdigt af den grund.
Bland det op i osmosevand og hæld det i din sump og hæv Ca med 10-20ppm om dagen. Den strategi har jeg aldrig haft problemer med.
/Kim
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Nolan skrev:
/Kim
Er det på pulverform?
og hvor meget tilsætter du?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det er sådan nogle "flager" i en hvid plastic-bøtte. Det bruges vist normalt som et kraftigt tø-middel.Per A skrev: Er det på pulverform?
og hvor meget tilsætter du?
Jeg regnede mig på et tidspunkt frem til, at 3,6g hævede Ca med 10ppm i 100L vand....
Formlen er altså:
[CaCl-mængde i gram] = [ønsket stigning af Ca i mg/L] * 3,6 * [totalt vandindhold i liter] / 1000
Den holder ikke helt - jeg syntes næsten altid der skal en smule mere til end beregnet. Det skyldes nok, at CaCl er stærkt vandsugende og derved "tager på i vægt" over tid.
Jeg blander det som sagt op i osmosevand og tilsætter i sumpen.
Lige en lille advarsel:
Lad være med at lave blandingen for stærk, hvis du blander i en tynd plastikflaske (kildevand-flaske....). Der udvikles en hel del varme - faktisk så meget at man ikke kan holde ved flasken med hænderne - og det holder det tynde plast ikke til.
/Kim
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nah - tror det er svært at styre varmeudviklingenMikkel E skrev:Argh, tror jeg springer over
Jeg tænkte nu mere på at bruge det som en slags heatbag til transport osv., er det egnet til det tror du?

Jeg plejer at bruge en flamingokasse og en ½liters flaske med varmt vand. Det virker fortræffeligt.
Ellers kan de der poser med natriumacetat, der bliver solgt som håndvarmere, nok bruges: wikipedia
Mener jeg har set dem i Tiger til en flad tier.
/Kim