Store baljer - Overløbs vand ved strømafbrydelse
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Store baljer - Overløbs vand ved strømafbrydelse
Hejsa
Jeg går og har lidt second thoughts med min sump....
Syntes jeg skal bruge enormt meget plads til at kunne rumme det vand der vil komme ved strømafbrydelse fra akvarie samt overløb(90 liter).
Faktisk overvejer jeg at lave overløb i sumpen til kloaken således at når det sker den ene gang om året så løber det bare væk. Ulempen er så at når strømmen returnere så mangler der 90 liter vand.....
Men igen, det kræver lav vandstand i sumpen de 360 andre dage for at holde pladsen klar.....
Hvad gør i andre med store akvarier og derved meget vand ved strømafbrydelse ?
Jeg går og har lidt second thoughts med min sump....
Syntes jeg skal bruge enormt meget plads til at kunne rumme det vand der vil komme ved strømafbrydelse fra akvarie samt overløb(90 liter).
Faktisk overvejer jeg at lave overløb i sumpen til kloaken således at når det sker den ene gang om året så løber det bare væk. Ulempen er så at når strømmen returnere så mangler der 90 liter vand.....
Men igen, det kræver lav vandstand i sumpen de 360 andre dage for at holde pladsen klar.....
Hvad gør i andre med store akvarier og derved meget vand ved strømafbrydelse ?
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Min sump som består af 2 dele, er ialt på 200 liter. Vandstanden i sumper er ca 20 cm. så jeg har plads til 100 liter extra i sumpen. Det svarer til at vandstanden i akvariet kan falde 6 centimeter, og det gør den ikke.
Jeg har hævet overløbskammen så meget jeg har kunnet komme til. Vandstanden i akvariet kan vel kun falde 2-3 centimeter.
Jeg har hævet overløbskammen så meget jeg har kunnet komme til. Vandstanden i akvariet kan vel kun falde 2-3 centimeter.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
Da jeg er "gammel" system admin har jeg taget ordet redundas med over i min akvariehobby. Så jeg har UPS på min returpumpe og dette holder en strømafbrydelse i 4 timer.Chris2500DK skrev:Vil de 90 liter vand der mangler gøre at systemet ikke kan køre korrekt?
Så længe du bare skal lave noget nyt vand og hælde på ville jeg lave det på den måde, det er jo ikke ligefrem ofte at det sker.
Du kunne også overveje en UPS til returpumpen så du får lidt ekstra beskyttelse mod strømafbrud.
Der er også plads til vandet i sumpen hvis det tager længere tid. Men hvis man har store baljer ville det være en rimelig enkel investering at sætte det på returpumpen og dermed sikre sig.
Har også gået og lure på om man skulle have en sekundær returpumpe der kunne sikre cirkulation hvis den primære går død. Den er jo relativ central og går altid i stykker når man ikke er hjemme (e.g. ferie eller andet).
/HerrO
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
UPS = uninterruptible power supplyflemmiov skrev:Hvad er en UPS ?
Det er basalt et batteri der alt-efter-størrelse kan holde en server eller andet kørende ifm. strømsvigt. Man sætter det blot i stikkontakten og så i den anden ende sætter man så de enheder man vil have sikret. Når strømmen går tager batteriet over automatisk.
/HerrO
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Holder du caulerpa alger på så lavt vand, det er mest derfor jeg vil have den høje vandstand i min sump ?Carsten skrev:Min sump som består af 2 dele, er ialt på 200 liter. Vandstanden i sumper er ca 20 cm. så jeg har plads til 100 liter extra i sumpen. Det svarer til at vandstanden i akvariet kan falde 6 centimeter, og det gør den ikke.
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Tror jeg ikke, slubre lidt men køre videre....Chris2500DK skrev:Vil de 90 liter vand der mangler gøre at systemet ikke kan køre korrekt?
Nej det er jo netop det at det sker så sjældent....Chris2500DK skrev:Så længe du bare skal lave noget nyt vand og hælde på ville jeg lave det på den måde, det er jo ikke ligefrem ofte at det sker.
Ja men der skal stadig være plads til vandet - hvad som kan gå galt går galt !!!Chris2500DK skrev:Du kunne også overveje en UPS til returpumpen så du får lidt ekstra beskyttelse mod strømafbrud.
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Endnu er der ingen Caulerpa, men det skyldes at jeg ikke har fået sat noget lys over sumpen.Brian skrev:Holder du caulerpa alger på så lavt vand, det er mest derfor jeg vil have den høje vandstand i min sump ?Carsten skrev:Min sump som består af 2 dele, er ialt på 200 liter. Vandstanden i sumper er ca 20 cm. så jeg har plads til 100 liter extra i sumpen. Det svarer til at vandstanden i akvariet kan falde 6 centimeter, og det gør den ikke.
Men hvad skulle vandstanden have med Caulerpaen at gøre??
Akvarieudstyr har en hel "mark" af Caulerpa, og der er vandstanden så lav at Caulerpaen ikke er helt oprejst
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Ok det ved jeg heller ikke - har aldrig ejet caulerpa før !Carsten skrev:Endnu er der ingen Caulerpa, men det skyldes at jeg ikke har fået sat noget lys over sumpen.
Men hvad skulle vandstanden have med Caulerpaen at gøre??
Akvarieudstyr har en hel "mark" af Caulerpa, og der er vandstanden så lav at Caulerpaen ikke er helt oprejst
Men hvis de kan trives på 20cm så vil jeg ikke lave 40-50cm vandstand i min sump og så tror jeg ikke der er nogen ko på isen med hensyn til overløbs vand !
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Nu er hyppigheden i Danmark jo ret lille så er det ikke lidt overkill ?Chris2500DK skrev:og en UPS til returpumpen.
Tror jeg kan huske 3 strømudfald i mine saltvandsår og aldrig noget der har taget skade !
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jeg fik for et stykke tid siden Caulerpa af Carsten til min Nano (Tak Carsten!).
Det har jeg placeret helt oppe i toppen af stensætningen på ca 5-7cm vand. Det gror fint der. Jeg nipper af det en gang om ugen for det breder sig hurtigt og sætter sig godt fast på stenene hvis det får chancen.
Hvis min bajle havde været bare lidt større end de 40 liter så havde jeg nok holdt Caulerpa'en i et af de små plastik yngleakvarier (m.m. jeg selvfølgelig har en sump)
Det har jeg placeret helt oppe i toppen af stensætningen på ca 5-7cm vand. Det gror fint der. Jeg nipper af det en gang om ugen for det breder sig hurtigt og sætter sig godt fast på stenene hvis det får chancen.
Hvis min bajle havde været bare lidt større end de 40 liter så havde jeg nok holdt Caulerpa'en i et af de små plastik yngleakvarier (m.m. jeg selvfølgelig har en sump)
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Århus
Vil det ikke give problemer med vandpåfyldning (hvis du har det?), hvis der ligepludselig mangler 90 liter vand? - Vil der så ikke bare blive fyldt ferskvand på automatisk?
For akvarie setup - se min profil...
Venlig Hilsen
Frederik
- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
jeg har et nødrør i min sump så den ikke løber over, men bare ud igennem væggen via en slange og så ud i haven
Mvh Morten Rønde
160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
da du alige veld er ved at bygge om er det vel ikke et problem med afgang til kloark
jeg vil da mene at det er bedre at du kommer af med vandet i stedet for at ødelægge gulvet
og de 90 litter vand er måske givet godt ud aligeveld
med hensyn til en ups så er der både fordele og ulemper
fordel : sikre evt strøm udfald intet andet
ulemper : de er rimlig energi krævende og bruger meget strøm på vedligeholdelse af batteriet
dyre i anskaffelde hvis man ikke lige kænder en fætter der kender en you now
de holder ikke strøm så forferteligt længe max 6 timer har vi regnet det til
fo de gængse til under 2000kr
hvis man altså ikke vil have et køleskab af en ups til at stå
der er faktisk en måde at det vil være en fordel at køre med en ups men det er noget diy værk
og kræver en solcelle + lader og 2 batterier et par ensrettere så batterierne ikke tapper hinanden
så alt i alt så vil jeg hvis jeg var dig Brian lave det der afløb og så kan man altid rode med diy til vinter
mvh snogen
jeg vil da mene at det er bedre at du kommer af med vandet i stedet for at ødelægge gulvet
og de 90 litter vand er måske givet godt ud aligeveld
med hensyn til en ups så er der både fordele og ulemper
fordel : sikre evt strøm udfald intet andet
ulemper : de er rimlig energi krævende og bruger meget strøm på vedligeholdelse af batteriet
dyre i anskaffelde hvis man ikke lige kænder en fætter der kender en you now

de holder ikke strøm så forferteligt længe max 6 timer har vi regnet det til
fo de gængse til under 2000kr
hvis man altså ikke vil have et køleskab af en ups til at stå
der er faktisk en måde at det vil være en fordel at køre med en ups men det er noget diy værk
og kræver en solcelle + lader og 2 batterier et par ensrettere så batterierne ikke tapper hinanden
så alt i alt så vil jeg hvis jeg var dig Brian lave det der afløb og så kan man altid rode med diy til vinter
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
I min nuværende sump er der plads til lidt over 200 liter nedløbsvand og jeg har massere caulerpa. Disse står på 20-25 cm vand, hvilket er rigeligt. På min gamle balje kunne alt overløbsvandet ikke være der i tilfælde af strømsvigt, så det røg over i ferskvandsreservoiret, hvor skillevæggen var en cm lavere end sumpens sider. Selvom jeg havde (og stadig har) UPS på returpumpen var det noget rigtig lort, at man ikke bare kunne slukke for returpumpen og så tænde igen efterfølgende.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Århus
Og vandet fra sumpen pumpes op i akvariet?!Nej for vandet fyldes på i sumpen.
Jeg tænker på at det vil give problemer når strømen vender tilbage, og man måske ikke er hjemme...
For akvarie setup - se min profil...
Venlig Hilsen
Frederik
- Brian & Rikke
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Odense NØ
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Vandet fra sumpen pumpes jo ikke op i akvariet, når der er strømsvigt! Hvis der er løbet 90 liter vand ud af systemet grundet strømsvigt, vil disse jo blot blive fyldt på, når strømmen kommer igen. Det giver da ikke nogle videre problemer?frederik skrev:Og vandet fra sumpen pumpes op i akvariet?!Nej for vandet fyldes på i sumpen.
Jeg tænker på at det vil give problemer når strømen vender tilbage, og man måske ikke er hjemme...
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK