Jeg har umiddelbart et JBJ Nano Cube på 45 liter i udsigt, da jeg ikke har resurser, hverken pladsmæssigt eller teknisk, til at lave det helt store med kæmpe sump og det hele.
Jeg har lige nogle spørgsmål jeg håber der kan besvares:
1. Hvad for noget vand bruger man første gang man fylder akvariet op? Er det i orden at bruge vandhanevand? Problemet med vandhanevand er jo alle de uønskede ting der er i som bl.a. giver algeopblomstring. Men er det et problem i opstartsfasen?
2. Jeg kan forstå at en skummer er essentiel, i hvert fald i større akvarier, men det er vel teknisk umuligt (med JBJ cube'en) og måske ikke nødvendigt i et 45 liters? Formålet med den er vel at fjerne kemikalier som ophåber sig i vandet, er det det man forsøger at undgå i så små akvarier ved at skifte 5-10% af vandet af vandet regelmæssigt? Hvis ja, så leder det til nedenstående spørgsmål:
3. Vandet der tilsættes når tingene kører kan selvfølgelig helst være så rent som muligt. Er det her man bruger et Omvendt Osemoseanlæg til at fremstille det vand? (også i et 45 liters akvarie?). Hvordan foregår det helt konkret?
4. Vil det være fornuftigt at begrænse sig til et 1-2 klovnfisk? (inden jeg bliver beskyldt for at være ramt af find-nemo-syge, så lad mig lige slå fast at jeg aldrig har set filmen

5. Jeg må ikke have kæledyr i min lejlighed, hører et akvarium med 1-2 fisk herunder? Hvis ja, so what