gul kirurg kontra anden kirurg
- bennyben
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5400 Bogense
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Bogense
gul kirurg kontra anden kirurg
Jeg har desværre mistet min palet kirurg. et stort eksemplar som jeg har haft i 9 måneder, ved ikke om det var alderdom eller hvad. men den er stille og roligt blevet mere og mere affarvet og afkræftet. hvad tror i der er sket?
et spørgsmål mere. jeg har en gul kirurg og kunne godt tænke mig en kirurg mere. men hvad er jeres erfaringer med at sætte f.eks. en xhanturum eller desjardinii sammen med en gul? skal nævne at mit akvarie er på 250 liter. tror måske en desjardinii bliver for stor.
Er der ellers andre forslag til en fisk på størrelse med en gul kirurg der ville passe til mit akvarie.
et spørgsmål mere. jeg har en gul kirurg og kunne godt tænke mig en kirurg mere. men hvad er jeres erfaringer med at sætte f.eks. en xhanturum eller desjardinii sammen med en gul? skal nævne at mit akvarie er på 250 liter. tror måske en desjardinii bliver for stor.
Er der ellers andre forslag til en fisk på størrelse med en gul kirurg der ville passe til mit akvarie.
560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Sådan som jeg har forstået det så skulle det værste være en artsfælle naturligvis og så ellers at de har samme krops struktur.
Så har du en gul så find en der ikke ligner den.... Der er mange flotte kirug fisk derude
Så har du en gul så find en der ikke ligner den.... Der er mange flotte kirug fisk derude

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg vil give Brian ret, da jeg købte min Zebrasona Flavescens (gul kirug) fik jeg at vide fra forhandler, at hvis jeg havde tænkt på at sætte andre spids-næsede kiruger i samme akvarie ville han anbefale at købe dem nu da de er meget territuelle og nok ville få problemmer ved at sætte dem sammen senere. Og min plan var netop også på et senere tidspunkt også at sætte en Zebrasoma Xanthurum (Blå kirug m/gul hale) i akvariet. Men jeg lyttede til forhandler og jeg har ikke haft problemmer hvad dette angår, jeg har så efterfølgende sat en Ctenochaetus Strigosus (Cola kirug) som ikke er spids-næsede i akvariet og det gav da heller ikke nogle problemmer udover at nytilkomne lige skal have en tur af Ctenochaetus Strigosus før de bliver accepteret.
Det skal da lige siges at jeg har hørt fra flere at det sagtes kan lade sig gøre at sætte en gul kirug sammen med andre gule kiruger men med en hvis risico for at den nye vil blive tæsket til døde:(
Måske der er nogle her på forummet der har erfaringer som de kan give vidre?
Det skal da lige siges at jeg har hørt fra flere at det sagtes kan lade sig gøre at sætte en gul kirug sammen med andre gule kiruger men med en hvis risico for at den nye vil blive tæsket til døde:(
Måske der er nogle her på forummet der har erfaringer som de kan give vidre?
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Jeg har også selv, mixet forskellige kirurger uden de helt store problemmer. Værst gik det sidste gang da jeg satte en japaner ned til min hvidbrystede. Japaneren fik en meget hård medfart og jeg måtte fjerne den igen og havde den i sumpen til den var hel igen, derefter fik den igen en ordenlig omgang men dog ikke helt så voldsomt som første gang og i dag lever de side om side uden nogle gnidninger.
Tidligere har jeg haft : palet, gule, viliferum sammen.
Tidligere har jeg haft : palet, gule, viliferum sammen.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- bennyben
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
ok, så tror jeg bare man må prøve sig frem. ellers bliver der en billig kirurg til salg 

- bennyben
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
rolig nu Dan. Den gule vil ikke være den der ryger, men derimod den nyindkøbte (som ikke er købt endnu). Gul kirug er helt klart min favoritfisk, så den beholder jeg altid
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Har selv haft en ret stor Zebrasoma Xanthurum og den var en monster bølle... Det så jeg virkelig først da den kom ud af beljen og så kom alle de andre fisk frem
Selv min foxface gik fra at være grå(truet) til at være gul 
Så den vil jeg ikke anbefale, desuden syntes jeg nu heller ikke at den er sådan videre pæn....
Der er jo mange andre pæne(måske ikke alle egnet til 250L)...

Så den vil jeg ikke anbefale, desuden syntes jeg nu heller ikke at den er sådan videre pæn....
Der er jo mange andre pæne(måske ikke alle egnet til 250L)...
Mvh
Brian
[/center]
Brian

Jeg kan altså ikke lade være med at blive lidt bekymret, når folk snakker om at have 2-3 kirurger gående i forholdsvis små akvarier. Tag en dessert-tallerken, mal den gul og smid den ned i akvariet - så meget fylder en fuldt udvokset gul kirurg. Veliferum kan blive på størrelse med en stor spise-tallerken. Læg dertil at de fleste kirurger er aktive svømmere og meget territoriale.....og at de spiser og dermed også sk#¤er i den store stil.
- bennyben
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
nu har jeg aldrig overvejet en veliferum da jeg udmærket er klar over de bliver for store. Det med den gule forstår jeg ikke, jeg har aldrig set en gul der var så stor, men nu er jeg også relativ ny. den gule kirug jeg har nu, og har haft i over et halvt år, er ikke vokset siden jeg købte den. Og den er ikke på størrelse med en dessert-tallerken. Men igen jeg er ikke ekspert på dette område
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Tjaa det er vel blot endnu et bevis på at det som går godt for den ene kan gå galt for den anden...
Eller sagt på godt dansk - 2 ens fisk er ikke ens !
Eller sagt på godt dansk - 2 ens fisk er ikke ens !

Mvh
Brian
[/center]
Brian