Heisann
Jeg har en Kalkreaktor og en [url=hhttp://www.aqua-medic.de/seawater/en/13/KR%201000%20%28old%29/]kalkreaktor[/url]
Jeg prøver å finne ut hva som er optimal struping på min kalkmixer og kalkreaktor.
Pr i dag har jeg 1,5dråpe på begge, men jeg har en følelse av at dette er feil.
Grunnen er at i manualene til disse 2 står det at man skal strupe innsuget på pumpene slik at de pumper ca 1-4L i timen. Ok så langt henger jeg med.
I manualen til mixeren er det også bilde av en AM PH pumpe som det er en struper på, loggisk nok, disse pumper jo ganske mye.
Men, nå kommer qluet:
På begge 2 bruker jeg AM SP3000 doseringspumpe, dette skriver korallrevet.no om denne pumpen:
"Aqua Medic SP 3000 doseringspumpe er beregnet for tilførsel av vann i f.eks kalkreaktor, nitratreaktor men kan også brukes for tilførsel av sporstoffer, flytende plankton, tilsetninger etc, etc. Med en lav pumpemengde (maks 3,5 l/t) er dette hjelpemiddel for de som mener at tilsetninger tar for mye tid. Denne pumpen dosere det meste uten at det blir noe sjokk for innbyggerne i akvariet."
På bakgrunn av dette mener jeg at doseringspumper ikke bør strupes noe mere, de er alerede saktegående nok, for når vannet kommer ut av de kommer det i doser ikke kontinuelig.
Noen som er enige?
Andre som bruker doseringspumper til mixer/reaktor?
strøm ut av kalkreaktor og kalkmixer
Var på oslo city i dag og spurte litt om dette.
Han jeg snakket med hadde aldri hørt om noen som brukte doseringspumpe til å mate reaktor og mixer med, men han kunne fortelle meg at doseringspumper var laget på samme basis om pumper som brukes ved blodoverføring, og at disse også pumper i doser og ikke kontinuelig.
Han sa at det vanlige var at folk brukte en powerhead til mixer/reaktor som de strupet ned, men han mente også på at vist man brukte doseringspumpe skulle man ikke regulere ned de noe mere, da de er saktegående fra før av.
Denne teorien vil jeg gjerne høre hva flere personer mener om.
Han jeg snakket med hadde aldri hørt om noen som brukte doseringspumpe til å mate reaktor og mixer med, men han kunne fortelle meg at doseringspumper var laget på samme basis om pumper som brukes ved blodoverføring, og at disse også pumper i doser og ikke kontinuelig.
Han sa at det vanlige var at folk brukte en powerhead til mixer/reaktor som de strupet ned, men han mente også på at vist man brukte doseringspumpe skulle man ikke regulere ned de noe mere, da de er saktegående fra før av.
Denne teorien vil jeg gjerne høre hva flere personer mener om.