Billeder af nyopstartet
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde
Billeder af nyopstartet
nu er der gået 1½ mnd siden opstart, og har løbende taget billeder af hvad der rør sig, på de levende sten. Har ikke kunne fange alle organismer på film grundet manglene evner med kamera, der er blandt andet nogle gule anemoner? måske? der har 10cm lange hårtynde arme.
Det har været en spændende tid, regnede ellers med opstarten ville være kedelig.
Nogle af billederne har jeg skrevet spørgsmål ved, håber i vil hjælpe.
Mvh. Danny
Det har været en spændende tid, regnede ellers med opstarten ville være kedelig.
Nogle af billederne har jeg skrevet spørgsmål ved, håber i vil hjælpe.
Mvh. Danny
- Vedhæftede filer
-
- mine blå svampe dør langsomt en af gangen, bliver de brune og gennemsigtige, noget jeg kan gøre?
- anemoner og svamp.JPG (78.75 KiB) Vist 3037 gange
-
- sød lille fætter, har kun et følehorn, som den bevæger som en blind.
- Blind snegl.JPG (67.4 KiB) Vist 3037 gange
-
- mellem alle rørormene er en lysserød "blomst" vokset frem, hvad er det?
- blomst.JPG (79.09 KiB) Vist 3037 gange
-
- den største blandt mange børsteorm
- Borsteorm.JPG (75.55 KiB) Vist 3037 gange
-
- brunalgerne er næsten væk, men turboerne gider ikke spise denne slags, kræsne kræ
- brunalger.JPG (42.42 KiB) Vist 3037 gange
-
- Denne hummer fulgte med stenene, og skynder sig tilbage til sin hule hver morgen
- hummerhule.JPG (68.66 KiB) Vist 3037 gange
-
- Troede lige hummeren i hulen var død, der havde åbentbart været to.
- dod hummer.JPG (55.2 KiB) Vist 3037 gange
-
- hidsig lille krabbe der stjæler maden fra anemonerne, hvis han ikke får først.
- Krappe.JPG (63.62 KiB) Vist 3037 gange
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
resten
lidt flere billeder
- Vedhæftede filer
-
- hele akvariet er fyldt med milimeter små kriblekrabler, er de skadelige?
- kryp.JPG (43.19 KiB) Vist 3036 gange
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Den hummer du har, har nok kun skiftet sit exoskelet. så der stadig kun er en enkelt.
Få gjort noget ved de glasroser inden de tager overhånd.
Det der "krible krable" bevæger det sig så du kan se det, eller er det stort set unden nogen form for bevægelse?? Hvis det bevæger sig, er det ok, og hvis ikke kan det være planarier, ikke at de skader noget, men de kan brede sig extremt hurtigt.
Få gjort noget ved de glasroser inden de tager overhånd.
Det der "krible krable" bevæger det sig så du kan se det, eller er det stort set unden nogen form for bevægelse?? Hvis det bevæger sig, er det ok, og hvis ikke kan det være planarier, ikke at de skader noget, men de kan brede sig extremt hurtigt.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Du skal have gjort noget ved dine glasanemoner, en kanyle med saltsyre og så et skud ind i midten af dem skulle være nok, men ellers vil de sprede sig og brænde hvad du ellers har i akvariet.
Hvad med et billede af hele akvariet?
Hvad med et billede af hele akvariet?

Senest rettet af Chris2500DK lør 28. jul 2007 15:40, rettet i alt 1 gang.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
f
ksgergerag
- Vedhæftede filer
-
- mørkerød svamp, ligner lidt de svampe man finder på gamle træer
- roed svamp.JPG (76.7 KiB) Vist 3024 gange
-
- De kravlede rundt alle steder i starten men har alle fundet sig en hule nu, man kan tydeligt se den på et tidspunkt har mistet nogle arme
- rudestjerne.JPG (37.8 KiB) Vist 3024 gange
-
- to ud på boligjagt, tror de kravlede ud af deres hule pga. vand værdierne
- søstjerner.JPG (75.34 KiB) Vist 3024 gange
-
- der er også disse ca. 3 mm små grønne kugler rund omkring.
- rørorm grøn kugle.JPG (77.92 KiB) Vist 3024 gange
-
- købte ti turboer, sammen med stenene, de gør det godt.
oppe til højre kan man se armen fra en af slange-søstjernerne i dens hul - snegl anemone søstjerne.JPG (72.58 KiB) Vist 3024 gange
-
- en blandt flere små snegle der fulgte med stenene.
Anemonebestanden er vokser til over hundrede, de dukker op alle steder, de er ikke så spøndene mere, hvad gør jeg, vil gerne beholde den store. - snegl uden hus.JPG (64.32 KiB) Vist 3023 gange
-
- Inde i hullet kan man se en af tanglopperne, disse løber rundt på stenene, mens nogle andre svømmer rundt i flok.
Kan alle micro krybene på ruden være unger? - tangloppe.JPG (73.19 KiB) Vist 3024 gange
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Hvor stort endte akvariet med at blive og hvad er planerne med det?
Flot hummer du har fået med der, du har formegentlig ikke haft 2, men derimod én som har skiftet skald.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=3238
Den lyserøde blomst, er det ikke blot en rørorm som også opholder sig i et rør? Det er lidt svært at se, men de optræder i flere farver.
De gule anemoner som du betegner dem, er glasroser så dem skal du passe på de kan blive til mange på ingen tid og så brænder de.
De blå svampe vil formegentligt svinde ind til ingenting. Er der noget svampe ikke kan lide, så er det lys og at komme over vand.
Flot hummer du har fået med der, du har formegentlig ikke haft 2, men derimod én som har skiftet skald.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=3238
Den lyserøde blomst, er det ikke blot en rørorm som også opholder sig i et rør? Det er lidt svært at se, men de optræder i flere farver.
De gule anemoner som du betegner dem, er glasroser så dem skal du passe på de kan blive til mange på ingen tid og så brænder de.
De blå svampe vil formegentligt svinde ind til ingenting. Er der noget svampe ikke kan lide, så er det lys og at komme over vand.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: 7600 Struer
Uhhh, alle de glasroser du nu kalder anemoner, de skal væk, og det kan kun gå for langsomt.
Ja det er synd, for de kan faktisk være flotte
Men de er en pest i akvariet. så væk med dem
Ja det er synd, for de kan faktisk være flotte

Men de er en pest i akvariet. så væk med dem
900 L viewtopic.php?t=10798
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Du kan ikke beholde din store glasrose, medmindre du vil døje endu mere med dem. Du har rigtig mange så du skal have gjort kål på så mange så muligt så hurtigt som muligt. Jeg synes saltsyre i en sprøjte med en kanyle virker bedst.
Det grønne er en bobbelalge, de kan også blive en plage, så fjern dem uden at briste boblen, så den kan afgive sporer.
De små søstjerner har vi nok alle. De er gode at have og de bliver ikke større end det.
Det grønne er en bobbelalge, de kan også blive en plage, så fjern dem uden at briste boblen, så den kan afgive sporer.
De små søstjerner har vi nok alle. De er gode at have og de bliver ikke større end det.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg har aldrig selv rigtig behandlet glasroser, men det ser ud til at du har enormt mange af dem, derfor vil jeg måske anbefale kogene vand i en sprøjte i stedet for saltsyre.Du har rigtig mange så du skal have gjort kål på så mange så muligt så hurtigt som muligt. Jeg synes saltsyre i en sprøjte med en kanyle virker bedst.
Men væk skal de.
Men det ser ellers ud til der er godt med liv i dine sten

- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det er en meget lille mængde saltsyre der skal til en glasrose og det eneste jeg umiddelbart kan se der vil ske ved at dosere meget saltsyre er at men kan sænke ph, men der skal nok alligevel en del til. Desuden vil det da være træls at skulle bekæmpe så mange glasroser med vand man hele tiden skal koncentrere sig om at være varmt for at have den ønskede effekt.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
De bevæger sig livligt, hvad er det så?Det der "krible krable" bevæger det sig så du kan se det, eller er det stort set unden nogen form for bevægelse?? Hvis det bevæger sig, er det ok, og hvis ikke kan det være planarier, ikke at de skader noget, men de kan brede sig extremt hurtigt.
tror jeg ikke, der stikker ikke nogen hår ud, der er kun et hul.Den lyserøde blomst, er det ikke blot en rørorm som også opholder sig i et rør? Det er lidt svært at se, men de optræder i flere farver.
De gule anemoner er dem jeg ikke kan fange på film, de anemoner på billederne er allerede blevet til for mange, vil det ikke være bedre at klippe dem af så de ikke grisser vandet til. Har også læst om nogle snegle der spiser dem.De gule anemoner som du betegner dem, er glasroser så dem skal du passe på de kan blive til mange på ingen tid og så brænder de.
ØV! det er bare en mærkelig måde de gør det på, største delen ser flotte og blå ud, men så over nogle dage dør en, mens resten stadig ser flotte og sunde udDe blå svampe vil formegentligt svinde ind til ingenting. Er der noget svampe ikke kan lide, så er det lys og at komme over vand.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Kunne godt være pods så. Det er nam nam for fisk og andet der kan fange dem, så du vil nok se et fald i bestanden, når du får fisk iDen Opfindsomme Fisker skrev: De bevæger sig livligt, hvad er det så?

Skulle der bare være det mindste af foden tilbage, vil de vokse op på ny.Den Opfindsomme Fisker skrev:vil det ikke være bedre at klippe dem af så de ikke grisser vandet til. Har også læst om nogle snegle der spiser dem.
Senest rettet af Mikkel E lør 28. jul 2007 15:58, rettet i alt 1 gang.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Du har vel ikke smit sådan noget i akvariet?Så det var ikke en god ide at fodre dem med ørredgranulat
Så vidt jeg ved sviner det rigtig meget og er fyldt med proteiner hvilket du netop skal undgå i et nyt akvarie.
Men fiskene vokser sikkert godt af det. Jeg bruger det selv til mine koi karper, og der kan man se når det rammer vandet hvor meget det sviner i overfladen.
Så jeg ville ikke turde bruge det i akvariet

Men du må endelig skrive hvis du får noget godt ud af det

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Det er vist rimeligt begrænset hvor meget de sviner, har lige klippet de største, og de krympede til få procent af deres normale størrelse, så de består jo hovedsageligt af vand.
Det er noget specielt granulat jeg har fået af en ven, 93% går til fisken, 7% ryger ud igen, det kan du ikke gøre bedre med noget andet foder. giver det også til mine koi, men i små mængder, ellers bliver de overvægtige, og kan få uoprettelige skader på de indre organer. ligegyldigt for ørreder, da de kun skal fedes op, men ikke så fedt for fisk der gerne skulle leve i 50 år.
hvis du vil begrænse forureningen af dit system, kan du skylle granulaten før du giver det til fiskene, Glasroserne vokser også godt af det.Men fiskene vokser sikkert godt af det. Jeg bruger det selv til mine koi karper, og der kan man se når det rammer vandet hvor meget det sviner i overfladen.

Det er noget specielt granulat jeg har fået af en ven, 93% går til fisken, 7% ryger ud igen, det kan du ikke gøre bedre med noget andet foder. giver det også til mine koi, men i små mængder, ellers bliver de overvægtige, og kan få uoprettelige skader på de indre organer. ligegyldigt for ørreder, da de kun skal fedes op, men ikke så fedt for fisk der gerne skulle leve i 50 år.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det nytter intet, Selve roden slåes ihjel og fjernes. Hvis du bare gnidre i det ender det bare med at du får dem splittet ad, hvor der så flyder små stykker rundt der sætter sig og bliver til endnu flere glasroser, Men det finder du nok ud afDet er vist rimeligt begrænset hvor meget de sviner, har lige klippet de største, og de krympede til få procent af deres normale størrelse, så de består jo hovedsageligt af vand

Jeg ville nu stadig ikke bruge den slags foder til saltvand,

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
De gule anemoner er dem jeg ikke kan fange på film, de anemoner på billederne er allerede blevet til for mange, vil det ikke være bedre at klippe dem af så de ikke grisser vandet til. Har også læst om nogle snegle der spiser dem.Den Opfindsomme Fisker skrev:De bevæger sig livligt, hvad er det så?Det der "krible krable" bevæger det sig så du kan se det, eller er det stort set unden nogen form for bevægelse?? Hvis det bevæger sig, er det ok, og hvis ikke kan det være planarier, ikke at de skader noget, men de kan brede sig extremt hurtigt.
Når de bevæger seig er det "pods" og noget af det macro liv der skal være der.
Klip dem for gud skyld ikke af, du får blot flere. Om du napper dem med saltsyre eller kogende vand, så kan blot den mindste smule der bliver tilbage blive til en ny glasrose
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
tror jeg må købe en mindre hær, med alle dem jeg har avlet. men det er lige hvad jeg leder efter, har heller aldrig brugt snegledræber, ti gange bedre med en smerling.
Går de kun på glasroserne, jeg har jo andre jeg godt vil beholde.
Har prøvet at fange de gule, her er billedet.
Går de kun på glasroserne, jeg har jo andre jeg godt vil beholde.
Har prøvet at fange de gule, her er billedet.
- Vedhæftede filer
-
- Den gule anemone? med de meget tynde arme
- gul.JPG (77.52 KiB) Vist 2894 gange
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH

Senest rettet af karinapeter søn 29. jul 2007 21:50, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Karina
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Danny Henriksen, bor på en vej der hedder skjørrings Vænge, rimelig trættene altid at skulle stave det for folk.
I skal være velkomne til en kigger når det engang kommer op af køre, hvor længe har i været saltsyge?
tror rejerne vil skifte skal hver dag! Talte 115 glas idag.
Nogen der ved og en af de sjællandske forhandlere ligger inde med nogen.
Mvh. Danny

I skal være velkomne til en kigger når det engang kommer op af køre, hvor længe har i været saltsyge?

tror rejerne vil skifte skal hver dag! Talte 115 glas idag.
Nogen der ved og en af de sjællandske forhandlere ligger inde med nogen.
Mvh. Danny